Meglátta, meglőtte, hazavitte – Zero Dark Thirty – A bin Laden-hajsza

  • Greff András
  • 2013. február 21.

Film

A megtörtént esetekről forgatott filmek rosszabbak még a könyvadaptációknál is. Abban ugyanis, hogy Anna Kareninának milyen színű a szoknyája, vagy hogy Harry miféle hangnemben intézett szózatot Hermionéhoz a Roxfortban, még mindig nagyobb a játéktér (és így a sikeres végeredmény esélye is), mint amikor a tényekhez, sőt az igazsághoz kell órát igazítani nézőnek és alkotónak egyaránt. A közelmúltbéli események különösen veszélyesek, amikor a kanonizált értelmezések még annyira sincsenek kiforrva, mint a régmúlt egy-egy alaposan feldolgozott fordulatánál. Fliegauf Benedek csinálta ezt mostanában jól, aki a Csak a szélben meg sem próbálta a cigánygyilkosságok precízen okadatolt, történészi vagy akár újságírói metódusokkal megfogalmazott, sokoldalú krónikáját adni, hanem inkább megkereste az esetekben azt a közös szálat, azt a mindegyiknél elképzelhető atmoszférát, ami most, a történésekhez ennyire közel a leghitelesebben felmutatható.


A bombák földjénnel néhány éve igazi nagymenővé vált Kathryn Bigelow filmje az Oszama bin Laden utáni évtizedes vadászatról távolról sem ilyen jótékonyan univerzális. A rendezőnő nyilatkozataiban hivatkozik ugyan a művészi szabadságra, de maga a film erősebb szavakkal szól arról, hogy itt most bizony megmutatják nekünk, pontosan mi és hogyan történt a pakisztáni éjszakában és az odavezető út során. Ezért is lehet, hogy a film körül – angolszász nyelvterületen – felhabzott, eléggé ádáz vitában egyáltalán nem esztétikai kérdésekkel foglalkoztak, hanem például olyasmikkel, hogy most akkor (hatásossága okán) dicsőíti-e Bigelow a Bush-korszak egyik kétségtelen szégyenfoltját jelentő, fojtogatásos kihallgatási/kínzási módszert vagy sem.

Pedig a filmet látva nem kérdés, hogy ez ügyben a rendezőnő lelkiismerete tiszta lehet: a waterboarding undorító és lényegét tekintve ineffektív aljasságnak látszik a vásznon – ezzel együtt, aki irtózik a határozottan pro-USA alapállásból forgatott filmektől, azért inkább tartsa távol magát a Zero Dark Thirtytől, mely végeredményben mégiscsak azt üzeni a legvilágosabb szavakkal, hogy aki fegyverrel/pokolgéppel/repülőkkel a kézben Amerikával baszakszik, azt előbb-utóbb levadásszák. S ezt tulajdonképpen helyesen teszi – még ha Bigelowé körülbelül az ötszázezredik amerikai film is ezzel az üzenettel. Mindazonáltal sokkal számottevőbb baja a Zero Dark Thirtynek, hogy még a közel háromórás hosszával is csak rendkívül leegyszerűsítettnek tűnő mesét kapunk, amiben a lehető legásatagabb hollywoodi közhelyek szerint végeredményben egyetlen hős(nő), egy nadrágkosztümös Jack Bauer megszállottságának köszönheti a művelt nyugati világ, hogy végül csak sikerült golyót repíteni a szakállas mumus fejébe. Na, de ennyit az úgynevezett igazságról.

Ugyanis ha végre csak filmként, méghozzá drámával kevert akciófilmként nézzük, a Zero Dark Thirty máris korának és főleg zsánerének figyelemre méltó darabjaként magasodhat elénk. Bigelow jeges és precíz stílusát nehéz szeretni, de a film számos olyan pontja, ahol autóval hajszolni, robbantani vagy kommandósokat mozgatni lehet, pontosan az ő stabil sebészkeze miatt lesz szó szerint székbe szegező, s ez kiváltképp igaz a várva várt nagy akció félórás csúcsjelenetére. A pszichéhez azonban már jóval kevesebbet konyít (legyen elég itt most csak a záró képsorokra tartogatott, bosszantóan hamisnak ható könnycseppekre utalni), így a sokévnyi kenkődés által felőrölt lélek inkább csak bizonytalanul sejtetve van az amúgy derekasan helytálló Jessica Chastain által megformált figurával, mint ténylegesen ábrázolva. Ettől azonban a Zero Dark Thirty még nem lesz rossz film – csak hozzá kell fűzni, hogy nem szól nagyon hosszú távra.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.