Meglátta, meglőtte, hazavitte – Zero Dark Thirty – A bin Laden-hajsza

  • Greff András
  • 2013. február 21.

Film

A megtörtént esetekről forgatott filmek rosszabbak még a könyvadaptációknál is. Abban ugyanis, hogy Anna Kareninának milyen színű a szoknyája, vagy hogy Harry miféle hangnemben intézett szózatot Hermionéhoz a Roxfortban, még mindig nagyobb a játéktér (és így a sikeres végeredmény esélye is), mint amikor a tényekhez, sőt az igazsághoz kell órát igazítani nézőnek és alkotónak egyaránt. A közelmúltbéli események különösen veszélyesek, amikor a kanonizált értelmezések még annyira sincsenek kiforrva, mint a régmúlt egy-egy alaposan feldolgozott fordulatánál. Fliegauf Benedek csinálta ezt mostanában jól, aki a Csak a szélben meg sem próbálta a cigánygyilkosságok precízen okadatolt, történészi vagy akár újságírói metódusokkal megfogalmazott, sokoldalú krónikáját adni, hanem inkább megkereste az esetekben azt a közös szálat, azt a mindegyiknél elképzelhető atmoszférát, ami most, a történésekhez ennyire közel a leghitelesebben felmutatható.


A bombák földjénnel néhány éve igazi nagymenővé vált Kathryn Bigelow filmje az Oszama bin Laden utáni évtizedes vadászatról távolról sem ilyen jótékonyan univerzális. A rendezőnő nyilatkozataiban hivatkozik ugyan a művészi szabadságra, de maga a film erősebb szavakkal szól arról, hogy itt most bizony megmutatják nekünk, pontosan mi és hogyan történt a pakisztáni éjszakában és az odavezető út során. Ezért is lehet, hogy a film körül – angolszász nyelvterületen – felhabzott, eléggé ádáz vitában egyáltalán nem esztétikai kérdésekkel foglalkoztak, hanem például olyasmikkel, hogy most akkor (hatásossága okán) dicsőíti-e Bigelow a Bush-korszak egyik kétségtelen szégyenfoltját jelentő, fojtogatásos kihallgatási/kínzási módszert vagy sem.

Pedig a filmet látva nem kérdés, hogy ez ügyben a rendezőnő lelkiismerete tiszta lehet: a waterboarding undorító és lényegét tekintve ineffektív aljasságnak látszik a vásznon – ezzel együtt, aki irtózik a határozottan pro-USA alapállásból forgatott filmektől, azért inkább tartsa távol magát a Zero Dark Thirtytől, mely végeredményben mégiscsak azt üzeni a legvilágosabb szavakkal, hogy aki fegyverrel/pokolgéppel/repülőkkel a kézben Amerikával baszakszik, azt előbb-utóbb levadásszák. S ezt tulajdonképpen helyesen teszi – még ha Bigelowé körülbelül az ötszázezredik amerikai film is ezzel az üzenettel. Mindazonáltal sokkal számottevőbb baja a Zero Dark Thirtynek, hogy még a közel háromórás hosszával is csak rendkívül leegyszerűsítettnek tűnő mesét kapunk, amiben a lehető legásatagabb hollywoodi közhelyek szerint végeredményben egyetlen hős(nő), egy nadrágkosztümös Jack Bauer megszállottságának köszönheti a művelt nyugati világ, hogy végül csak sikerült golyót repíteni a szakállas mumus fejébe. Na, de ennyit az úgynevezett igazságról.

Ugyanis ha végre csak filmként, méghozzá drámával kevert akciófilmként nézzük, a Zero Dark Thirty máris korának és főleg zsánerének figyelemre méltó darabjaként magasodhat elénk. Bigelow jeges és precíz stílusát nehéz szeretni, de a film számos olyan pontja, ahol autóval hajszolni, robbantani vagy kommandósokat mozgatni lehet, pontosan az ő stabil sebészkeze miatt lesz szó szerint székbe szegező, s ez kiváltképp igaz a várva várt nagy akció félórás csúcsjelenetére. A pszichéhez azonban már jóval kevesebbet konyít (legyen elég itt most csak a záró képsorokra tartogatott, bosszantóan hamisnak ható könnycseppekre utalni), így a sokévnyi kenkődés által felőrölt lélek inkább csak bizonytalanul sejtetve van az amúgy derekasan helytálló Jessica Chastain által megformált figurával, mint ténylegesen ábrázolva. Ettől azonban a Zero Dark Thirty még nem lesz rossz film – csak hozzá kell fűzni, hogy nem szól nagyon hosszú távra.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."