DVD

Megmaradt Alice-nek

  • Soós Tamás
  • 2015. augusztus 23.

Film

Nagy vállalás megmutatni, milyen Alzheimer-kórban elsorvadni. Alice először csak eltéved jogging közben, és belezavarodik az egyetemi előadásába. Később a szégyen sűrűsödik benne, amiért kiesnek szavak, történetek, arcok az emlékezetéből. Végül csak a magány marad, a magára zárt elme tompa egyedülléte. Mire odajutunk, a rokonok többsége elkopott mellőle. Nemcsak a le­épülés ijesztette el őket, a nehézségek monoton ismétlődése is.

Hogy ebből a sokból hogyan lesz a film végére nagyon kevés, az már az amerikai papírforma története. Nem csak a biztonsági játékkal és a túlzáskényszerrel akad gond, miszerint az Alzheimer már önmagában nem elég, örökletesnek is kell lennie, és a szenvedő alany sem lehet átlagember, csak kommunikációs tankönyvet író nyelvészprofesszor. A baj az, hogy Alice-nek rosszul áll a giccs. Nem passzol a kisrealista igényhez, hogy aprólékosan végigvegyék a betegség tankönyvi tüneteit, stációit, az érintettek érzelmi és fizikai reakcióit. Csupa manír lesz így a dráma, fojtogat a mindenhova betolakodó, bús hegedűzene. Talán mert nem emberi sorsot látunk, hanem kórtörténetet, gondosan sorolt tüneteket, stációkat stb. Minden előre le van kottázva: a férj a munkába temetkezik, a tüchtig nagylány a gyerekvállalásba, csak a család fekete báránya idomul a helyzethez. A figurák: vázlatok a Nagy Alakításhoz, ami Julianne Moore-nak (megint) összejön, és (végre) Oscar is jár érte. Még annak ellenére is, hogy nem a beteget, csak a színésznőt látjuk, ahogy alzheimerest játszik. Vagy éppen azért?

Forgalmazza a Select Video

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.