Mi a kotta? extra - fedett pályán, kétszázon

  • .
  • 2010. február 25.

Film

Erkel Ferenc operáinak (újra)felfedezését idén intenzíven gyakorolhatjuk majd, hiszen a zeneszerző nyolc egész egyharmad operája közül (a két Dopplerrel közösen jegyzett, Sisi előtt hódoló Erzsébetből ugyanis egy felvonás volt az övé) hattal találkozhatunk a Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvényein. Tobzódásunkat a Dózsa György keresztmetszetével kezdhetjük, melynek címszerepében Fekete Attila fogja elénekelni a magasztos esküt, benne a honszeretet hő vallomásával: "Jó föld, örökre élő jó szülém..." (Opera, március 22., fél nyolc).
Ezt a Bánk bán követi majd a debreceni Csokonai Színház előadásában: a Margitszigeten már vendégszerepelt produkció, melyet rendezőként Vidnyánszky Attila, míg zenei irányítóként Kocsár Balázs jegyez, az átdolgozás előtti formával kecsegtet (Thália Színház, március 30., hét óra). "Most kell cselekednem, tanúságot tennem..." - énekli majd a szorongatott helyzetében vergődő szerb despota a kolozsvári társulat vendégjátékán, mely a Brankovics Györgyöt vezeti elénk Selmeczi György rendezésében (Thália Színház, április 1., hét óra).

A Győri Nemzeti Színház Káel Csaba és Kaposi Gergely közös munkájának gyümölcsét, a Hunyadi Lászlót hozza el a Művészetek Palotájába: "Átok reád, magyar!" - hörgi majd utolsó leheletével az "ádáz zsivány", Cillei Ulrik (Fesztivál Színház, április 2., hét óra). S végezetül két opera, a Bátori Mária és a Sarolta keresztmetszetét világítja majd át számunkra a MÁV Szimfonikus Zenekart, a két címszerepben pedig Fodor Beatrixot és Barabás Annamáriát igazító Pál Tamás (Thália Színház, április 4., hét óra). S ha még megemlítjük, hogy az egyes estéket felvezető hírességek között ott leljük majd Fábry Sándort és Falusi Mariannt csakúgy, mint Hajós Andrást és Fáy Miklóst, alighanem mi is kedvet kapunk a Sarolta első felvonását általánosan lezáró bokázáshoz: "Mint hogy e nap vígan folyt le, járjunk még egy táncot is, / Üssük össze a bokánkat, legyen lassú, legyen friss!"

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.