"Miért, mi rosszat tettem?" (Nick Nolte filmsztár)

  • Kriston László
  • 2004. augusztus 5.

Film

Az egész interjú alatt ceruzával firkál az abroszra, rekedt hangján úgy beszél, mintha valami rémregényt olvasna fel. A megzabolázhatatlan, nehéz ember filmes ikonja.

Magyar Narancs: Két éve ittasan, betépve kapták el a zsaruk. Hírhedt rendőrségi arcképén finoman szólva nem így nézett kiÉ

Nick Nolte: Nem volt az rossz arckép. Sőt! Nagyobb figyelmet keltett, mint eddig bármely korábbi képem.

MN: Felhagyott italozó életmódjával?

NN: Egész életemben függőségben éltem. Ez egy betegség, ami a D1 és D2 receptorok hibája, és a dopamin hiánya miatt alakult ki nálam pontosan. Genetikailag e receptorok nélkül születtem. Az emberek többsége túlhajtja magát, egy idő után eléri a plafont, és azt mondja, kész, kikészültem. Számomra nem létezik ilyen határ, az agyam nem ismeri ezt a fogalmat, s ez nagyon zaklatott életet von maga után, amiben nincs helye a relaxációnak. Nem csoda, ha utoljára akkor pihentem ki magam, amikor lecsuktak. Örülök, hogy így történt, mert ekkor jöttem rá, hogy nincs többé szükségem erre a magatartásra. Már nem vagyok oda érte, hogy részegen üljek az út szélén. Tudja, az élet folyamatos tanulás - úgy látszik az én időm kicsit későn jött el.

MN: Komoly sikerei voltak idén Cannes-ban.

NN: Nyolcszor voltam már Cannes-ban, de ilyet még nem pipáltam: egyik este gyalog vonultunk át a hotelból a Clean című francia filmem premierjére a fesztiválpalotába, végig a zsúfolt Croisette-en, a hatalmas tömeg szeme láttára (közben ceruzával rajzolja Cannes térképét az abroszra). Ez talán francia specialitás. Az amerikai filmeknél mindig limóba dugtak minket.

MN: Élvezte az új bánásmódot?

NN: Naná! A taps szinte tovább tartott, mint a film, éreztem a tiszta elragadtatást és megbecsülést. Az ilyen üdvrivalgás a kommunikáció elismerése: a közönség önmagát is tapsolja, a felemelő élményt, amiben részük volt. Amikor felmentem a színpadra meghajolni, éreztem a kommunikáció hullámait oda-vissza áramlani. Ez már nem a "helló, mi újság?" szintje, hanem a nagy érzelmek territóriuma. Katartikus volt.

MN: Mit csinál, ha nem érzi a kommunikáció elementáris erejét?

NN: Egyszerűen részeg maradok a következő filmig, az kisegít. Nézze, az a bökkenő, hogy él bennünk egy ősi reflex, ami abból a korból ered, amikor csak 30-40 fős csoportokban éltünk: nem kellett mindennap vadidegen emberekkel szembenéznünk. De ha ma végigmész Los Angelesben az autópályán, legalább tízezer koponyával találkozol. Ez működésbe hozza az aggodalmakat benned, ami egy túlélési mechanizmus a veszélyes szituációkban, mert jelzi, hogy a helyzet, amibe csöppentél, biztonságos-e vagy sem. Megvannak a szellemnek a maga konstrukciói, ön is a saját szellemén belül létezik, én is a magaméban, és sosem tudhatjuk igazán, mit érez a másik, hiszen nem léphetünk be a másikba, és nem láthatjuk az ő szemén keresztül a világot. Ebben az értelemben mindannyian egyedül vagyunk. Egyedül éljük végig az életünket és a halálunkat is.

MN: A szülei közelmúltbeli halálára céloz?

NN: Ha meghalnak a szüleid, tudod, hogy legközelebb te kerülsz sorra. Végignéztem az anyám halálát. Az egész nem állt másból, mint szenvedésből és sikolyokból. Egy évig tartott.

MN: Láttam egy dokumentumfilmet Sam Shepard darabjának San Franciscó-i bemutatójáról. Az egyik interjúban ön felidézte, hogyan jött vissza a színpadi próbákra anyja halálos ágya mellől.

NN: Annyira felkavart a dolog, hogy útközben baleset ért, és megsérült a lábam. Úgy tűnt, minden összeomlik körülöttem. Amikor visszaértem a próbára, és elpanaszoltam Samnek, mi történt velem, ő csak rám nézett, és annyit mondott: "Miért nem teszel úgy, mintha semmi sem történt volna?" Micsoda hozzáállás!

MN: Ön ilyenkor nem próbál úgy tenni, mintha semmi sem történt volna?

NN: Néha kapok kísérleti aminoacid-dózisokat, amelyek felturbózzák az agyat. Ekkor eltűnnek az aggodalmak, és hirtelen úgy érzed, minden a legnagyobb rendben van. Amikor először bevettem, olyan jót aludtam, mint húsz éve soha. Egy ilyen adag elvágja a fájdalmakat. Csak amikor vége, egyszeriben rád zúdul az összes létező érzelem. Ám ekkor visszatér az élet iránt érzett szenvedélyed is. A fájdalom egyébként jó, mert életben tart. Sosem hagy békén. Néha szükséges, hogy az ember eltávolodjon önmagától: amikor például elkezdek egy filmet, bemegyek az öltözőmbe, magamra csukom az ajtót, és megpróbálom felszabadítani a szorongásaimat, hogy a próbákra már teljesen flexibilis legyek. De vannak dolgok, amikre én sem vagyok képes. Brando nemrég tartott egy workshopot. Eljött rá a fél város. Még az a kis kölyök is ott volt, hogy is hívják? Talán DiCaprio. Marlon az egyik pillanatban odaszól nekem, "most pedig te folytatod, míg én visszajövök". Teljesen bepánikoltam. Sean Penn látta, hogy a kurzus vezetése nem fog nekem menni, még percekre sem, azonnal felpattant, és kisegített a kínos helyzetből.

MN: Az utóbbi években tudatosan hagyott fel a hollywoodi "nagy filmek" készítésével, és egyre gyakrabban játszik európai produkciókban.

NN: Jól elvagyok a világ körül. Nem úgy, mint a többi amerikai: a lakosság 32 százaléka rendelkezik útlevéllel. Azok is csak Kanadáig meg Mexikóig vonszolják el a seggüket. Jó, ha két hónapot töltök malibui otthonomban, az év többi részében külföldön forgatok. Európai színészekkel dolgozni csodálatos, náluk él igazán az összjáték érzése. Amerikában csak a sztár-rendszer maradt. Meg azok a hatalmas produkciók. Amikor Alan Rudolphfal helyszínkeresésre mentünk Kanadában a Szexuális mélyfúrásokhoz, egy 120 millás filmmel találkoztunk a közelben. A stáb persze megvette az egész környéket, bevonultak a lakókocsikkal, külön trélerek a sztárok gyermekeinek a felvigyázói számára. Kérdezem a rendezőt: "Mit csinálsz, haver, ha ebbe az irányba akarsz forgatni?" Mire ő: "", azt nem lehet, mert három napba telik, mire átpakoljuk az összes lakókocsit." Ebből én már nem kérek.

MN: És a sztárgázsiból?

NN: Az a tévképzet él a fejekben, hogy az amerikai színészek megközelíthetetlenek, mert 100 milliós filmben dolgoznak, és 15-20 milka a gázsijuk. Nicholson persze nem száll le a gázsijáról (és ezt nem azért mondom, hogy kritizáljam), ha a film 21 millába kerül, abból tuti, hogy 15 az övé. És ennek tetejébe még azt mondja (utánozza): "én is jó formában lennék, ha nem kellene >>hajnaliMN: De gondolom, a hollywoodi filmjeiben önnek is kijár a luxus.

NN: Ilyenkor általában két film készül: az egyik a sztár filmje, az ő jeleneteit külön forgatják, a másik film pedig minden jelenet, ami ezen kívül esik. A 48 óra forgatásán én is ilyen helyzetben találtam magam. Mégsem csípem ezt a szituációt. Én mindig ott maradok, elvégzem a kamerán kívüli munkát is, végszavakat adok a partnereimnek. Néha ez sem könnyű: Streisand például igazi entertainer, pontosan tudja, hogyan kell őt megvilágítani. Amikor a Hullámok hercegét forgattuk, minden rendben ment, egészen addig, míg az ő közelképei következtek. Ott találom Barbrát ezeknek a nagy, fehér, fényvisszaverő felületeknek az ölelésében, amik a finom, szórt fényeket hozzák létre. "Barbra, drágám, hogyan adjak így neked végszavakat?" Hát, vágtak nekem egy lyukat az egyik ilyen vásznon, abba kellett beledugnom a fejem.

MN: Miért nem igényli a filmsztárok kényelmes, körülbélelt életmódját?

NN: Éppen most fejeztem be a Hotel Ruanda című filmet Dél-Afrikában. Több ezer statisztával dolgoztunk, kongóiakkal, ugandaiakkal, ruandaiakkal. Mind diktatórikus rezsimek elől menekültek el hazájukból. Dél-Afrika maga is az apartheidből lábalt ki. Mégis bárhova mész a nap bármelyik részében, mindenki beszél, kommunikál egymással. Csak akkor ismertem fel, milyen fontos ez, amikor visszatértem Amerikába, és egy kicsit depressziós lettem: vezetem a kocsit L. A.-ben, dugó van, rohadt lassan araszolunk, csak bámulom a többi kocsit, és az emberek, akik bennük ülnek, egy szót sem váltanak egymással. Van egy teóriám: ha az ember a túlélés motiválta szinten él, sokkal többet tanul.

MN: A fia 18 éves. Milyen példát mutat neki?

NN: Mindig azt prédikáljuk a gyerekeinknek, sose tedd azt, amit én. Nem hiszek az önfegyelem erejében, mert azzal csak a sikátorokba söpörjük a problémát, ahol elkezdődnek a rejtett ügyek, és ez a titokzatosság alattomosan mindent eláraszt. Az Anonim Alkoholisták rehabilitáló tanfolyamának egyes üléseit az otthonomban tartottuk. A csoportban 16 éves kamaszok is voltak, akikre a bíróság szabta ki a rehabilitációt. Gondoltam, ha látja őket a fiam, jó esetben képes lesz felismerni a függőség következményeit.

MN: Nem kerülhetjük ki a nőket sem.

NN: A kapcsolatokon keresztül tanulhatunk magunkról a legtöbbet. Belenézhetsz a tükörbe mindennap anélkül, hogy közben bármi újat tudnál meg magadról. Mindennap elemezgetheted magad, és ismét nem tudsz meg semmit. Csak ha a másik ember rád néz, és azt mondja, "ezt meg miért csináltad", és te azt feleled, "miért, mi rosszat tettem?" - ilyen helyzetekben tanulhat az ember igazán magáról.

Kriston László

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.