"Mindent az új hullámtól tanultam" - Barbet Schroeder filmrendező

  • Kriston László
  • 2008. február 14.

Film

A teheráni születésű, tősgyökeres genfi, Kolumbiában nevelkedő, Párizsban Eric Rohmer producereként debütáló, Hollywoodban Oscar-jelölt rendezővé váló, egykori kommunista párttag fásultan, gondterhes melankóliával magyarázza filmjét. A szerencse forgandó, az Egyedülálló nő megosztaná, a Barfly című Bukowski-film, A gyanú árnyéka, a Megérint a halál, a Gyilkos donor, a Kísérleti gyilkosság krimispecialistája saját bevallása szerint pályája legveszélyesebb feladatán van túl: nem akarta úgy beállítani Vergés-t, mint akinek igaza van.

A teheráni születésű, tősgyökeres genfi, Kolumbiában nevelkedő, Párizsban Eric Rohmer producereként debütáló, Hollywoodban Oscar-jelölt rendezővé váló, egykori kommunista párttag fásultan, gondterhes melankóliával magyarázza filmjét. A szerencse forgandó, az Egyedülálló nő megosztaná, a Barfly című Bukowski-film, A gyanú árnyéka, a Megérint a halál, a Gyilkos donor, a Kísérleti gyilkosság krimispecialistája saját bevallása szerint pályája legveszélyesebb feladatán van túl: nem akarta úgy beállítani Vergés-t, mint akinek igaza van.

*

MN: Hősének a személye gond nélkül összemosható a terrorizmus globalizációjával.

BS: Nézze, pontosan levezethető, hogyan jutottunk el a civilekre irányuló algíri robbantásoktól a mai viszonyokig. Ha valóban elhiszszük, hogy ott a nép a maga teljes valójában a terroristák mögött áll, és látjuk, hogy ezzel kiküzdötték a szabadságot, az egy dolog. De a kérdés igazából az: elérhették volna a függetlenséget terrorizmus nélkül is? Márpedig ezt sosem tudjuk megválaszolni. Én személy szerint úgy vélem, hogy ott nagy segítség volt, amit tettek. De ha ezt el is fogadjuk, nagy slamasztikában találjuk magunkat: mégis hogyan tudjuk megítélni, ez és ez a terroristaakció vajon a nép akaratát képviseli-e? Dokumentumfilmem nézője gyakorlatilag ebben a morális csapdában találja magát. Megvezetem. Mert eddigre már bizonyos mértékig elfogadta a terrorizmust. Nekem ezután nincs több dolgom, mint minél kényelmetlenebb képekben mutatni, mit eredményeznek ezek az akciók, hogy a néző még inkább szorult helyzetben érezze magát.

MN: Egy kétes vagy ellentmondásos alanynál hogyan tudja megállapítani, mikor mond igazat, és mikor hazudik?

BS: Egy kis kutatómunka után. Akkor világossá válnak a tények. Persze minden kijelentéséről nem tudom megállapítani, hogy valós-e. Hazudik is néhányszor a filmben. Ilyenkor általában igyekszem vizuálisan jelezni a nézőnek, hogy valótlanságot hall. Nyilvánvalóan hazugság, amikor kijelenti, hogy sosem találkozott Carlosszal, mielőtt lecsukták!

MN: Mit mondott önnek a nyolc "hiányzó" évről?

BS: Tudja, mindenki kérdezi erről. És el tudom sorolni azt a tíz variációt, amivel rendszerint elhárítja a válaszadást.

MN: És miért nem kérdezte őt a Magdalena Kopp iránti érzelmeiről?

BS: Mert úgyis tudom, hogy mi lenne a válasz. És a rendelkezésemre álló információk alapján azt is tudtam, hogy mit kell mondanom erről a filmben.

MN: Vajon az ön gyanúja vagy véleménye, hogy az illető bűnös vagy sem, beszüremlik a filmbe?

BS: Nem morális alapokról közelítem meg a témát. Semmi kedvem erkölcsi tanmesével szolgálni. Nem az esküdtszék tagja vagyok. A valósággal foglalkozom. A játékfilmjeimet is dokumentarista munkáknak tartom. Illetve nem látok alapvető különbséget a kettő között.

MN: Ott kevert a francia új hullámban mint Eric Rohmer producere (Claire térde, Éjszakám Maudnál). Aztán felcsapott hollywoodi thrillerek rendezőjévé. Nincs itt valami ellentmondás?

BS: Mindent az új hullámtól tanultam. És az új hullám példaképétől: az olasz neorealizmustól. Roberto Rossellini volt a nouvelle vague igazi atyja. Nagy hatást gyakorolt rám. Az én korosztályomon belül is annak a filmrajongó bagázsnak voltam a tagja, akiknek az amerikai mozi volt a mindenük. Fanatikusan ajnároztuk Hollywoodot. Ebben is elütöttünk a többiektől. Amerikában aztán megtanultam becsülni a közönséget, tisztelni a forgatókönyvíró munkáját, értékelni a klasszikus történetvezetést, mindazt, amire Franciaországban rá se hederítenek. Első filmem, az 1969-es More voltaképpen amerikai film: amerikai pénzből készült, amerikai szereplőkkel. Mint rendező már a kezdetektől nem voltam tagja a nouvelle vague-nak.

MN: Kik tartoztak az amerikai filmet imádó csoportba?

BS: Hát tudja, a szokásos nevek, Jean Eustache, Bertrand Tavernier, de semmi értelme számba venni őket. Szart se számítÉ

MN: Miért, nem tartanak össze a mai napig?

BS: Ugyan, dehogy!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.