Hajléktalan zugíró

Mocsokváros utcáin

  • - kg -
  • 2012. május 10.

Film

Az írókról, különösképp a kezdő írókról szóló filmek örök kínos pillanata, amikor az ifjú művész papírlap fölé görnyedve alkot, majd elégedetlenségében gombóccá gyűri a leírtakat, és a szemetes felé hajítja a végterméket.

 


Nem árulhatjuk el, hogy Paul Danónak sikerül-e célba találnia, mindenesetre keservesen megy az írás, melynél már csak az élet keservesebb, főleg, ha apu rég lelécelt, anyu öngyilkos lett, a savanyúképű utód pedig egy hajléktalanszállón robotol. Ennél is keservesebb, ha egy nem túl szép napon ismerős sétál be az ajtón: a kedves papa jött melegedni, csoda-e, ha a film alapjául szolgáló memoárnak az Another Bullshit Night in Suck City (szabadon: Újabb ótvar este Szívásváradon) címet adta a szerző. A magyar filmcím csak nyomokban őrzi az eredeti szép durvaságát, az angol (Being Flynn) pedig végképp elfinomkodja a dolgot, de legalább őszinte címere a produkciónak. A hollywoodi kameramozgásokhoz szokott Paul Weitz ugyanazzal a mozgáskultúrával közelít a periférián élőkhöz, mint eddig bármely más műfajhoz; a legrosszabb, ami a látottakról elmondható, hogy flott, kiszámítható és nem fülsértően, csak olyan jól nevelten hazug. Ez is egy minőség, melyhez bizonyos talentum kell, és az is egy minőség, amit Robert De Niro nyújt a bőszen buzizó-niggerező, zsenitudatú piás hajléktalan zugíró apa szerepében. A Mocsokváros utcáin egy halmozottan előnyösen fényképezett dráma egy csokor halmozottan hátrányos helyzetű senkiről - olyan nagyon azért egy senki sincs elesve, hogy ne lehessen jobb embert faragni belőle.

 

A Big Bang Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.