Hajléktalan zugíró

Mocsokváros utcáin

  • - kg -
  • 2012. május 10.

Film

Az írókról, különösképp a kezdő írókról szóló filmek örök kínos pillanata, amikor az ifjú művész papírlap fölé görnyedve alkot, majd elégedetlenségében gombóccá gyűri a leírtakat, és a szemetes felé hajítja a végterméket.

 


Nem árulhatjuk el, hogy Paul Danónak sikerül-e célba találnia, mindenesetre keservesen megy az írás, melynél már csak az élet keservesebb, főleg, ha apu rég lelécelt, anyu öngyilkos lett, a savanyúképű utód pedig egy hajléktalanszállón robotol. Ennél is keservesebb, ha egy nem túl szép napon ismerős sétál be az ajtón: a kedves papa jött melegedni, csoda-e, ha a film alapjául szolgáló memoárnak az Another Bullshit Night in Suck City (szabadon: Újabb ótvar este Szívásváradon) címet adta a szerző. A magyar filmcím csak nyomokban őrzi az eredeti szép durvaságát, az angol (Being Flynn) pedig végképp elfinomkodja a dolgot, de legalább őszinte címere a produkciónak. A hollywoodi kameramozgásokhoz szokott Paul Weitz ugyanazzal a mozgáskultúrával közelít a periférián élőkhöz, mint eddig bármely más műfajhoz; a legrosszabb, ami a látottakról elmondható, hogy flott, kiszámítható és nem fülsértően, csak olyan jól nevelten hazug. Ez is egy minőség, melyhez bizonyos talentum kell, és az is egy minőség, amit Robert De Niro nyújt a bőszen buzizó-niggerező, zsenitudatú piás hajléktalan zugíró apa szerepében. A Mocsokváros utcáin egy halmozottan előnyösen fényképezett dráma egy csokor halmozottan hátrányos helyzetű senkiről - olyan nagyon azért egy senki sincs elesve, hogy ne lehessen jobb embert faragni belőle.

 

A Big Bang Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.