Film

Naplementés álromantika

  • Szabó Ádám
  • 2012. május 9.

Film

Nicholas Sparks könyveit adaptálni művészet - lévén, hogy a szerző ugyanazt a negédes romantikát szállítja az összes regényében sokmilliós olvasótáborának, és immár hetedjére a moziközönségnek is. Most éppen a szépreményű Scott Hicks bukott bele a feladatba, nemrégiben magával Lasse Hallstömmel is megesett - ha nem is ennyire látványosan - e baleset.


A történet is legalább annyira komolyan vehető, mint a főszereplő Zac Efron háborús veterán tengerészgyalogosként. Pedig azt játszik, a szótlanabb és rendesebb fajtát, a neve is ilyen: Logan. Bevetésen talált egy fotót, mely egy nőt ábrázol; ő szolgál a továbbiakban őrangyalaként, de betölti a női főhős, szerelmes asszony, édesanya és elvált nő szerepét is. Logan felkutatja hát, és munkát is vállal nála, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz. Sparksot akár felületesen is ismerve nem nehéz kitalálni a továbbiakat, ráadásul az előzetes tapasztalatok alapján igen jó eséllyel tippelhetünk arra is, hogy valamelyik papírkarakter elhal a finisben, de ez lényegében mindegy is. A Szerencsecsillagban ugyanis még az a három tucat agyonkoptatott klisé is olyan idétlen és gejl módon van összerakva, s naplementés álromantikába csomagolva, ahogy azt szerencsére már régen nem láthattuk. Már a szereplőket mozgató alapvető motivációk sincsenek rendben, de a továbbiakban sem akad egyetlen olyan jelentősebb fordulat vagy mozzanat, ami a helyén lenne, pedig az elvárás csupán annyi lett volna, hogy ez a kancsal és bárgyú romantika legalább egy zárókép erejéig hatásosnak tűnjön. Nem tűnik, egy pillanatra sem.

 

Forgalmazza az InterCom


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.