„Nem fogtam vissza magam” – Emmanuelle Bercot színésznő

  • Szalkai Réka
  • 2016. január 13.

Film

A sírás-rívás annyira jól sikerült Az én szerelmem főszereplőjének, hogy ő lett a legjobb színésznő Cannes-ban. Ott beszélgettünk vele a női rendezőkről és Vincent Casselről.

magyarnarancs.hu: Vincent Cassel és ön se veled, se nélküled házastársakat alakítanak. Sokat improvizáltak?

Emmanuelle Bercot: Volt forgatókönyv, és Maïwenn, a rendezőnk pontosan felvázolta, mi történjen az egyes jelenetekben, de a dialógusokat majd mindig ránk bízta. Olykor azért hallani lehetett a háttérből, hogy suttogja felénk, mit szeretne hallani, mit mondjunk, de a leggyakoribb rendezői utasítása mégiscsak az volt: csináljátok úgy, mintha civilben lennétek. Ez azért elég félelmetes volt abban a jelenetben, amikor bejelentem a válást; egyáltalán nem tudtam, hogy fog a partnerem, Vincent  Cassel reagálni. Elkeseredetten megölel, vagy éppen dühöngve rám borítja az asztalt?

magyarnarancs.hu: Cassel egy szabadságra vágyó, a kötöttségek elől menekülő férfit játszik, ön meg a mellette szenvedő házastársat. Nem klisé ez?

EB: Én inkább azt mondanám, hogy ha csak néhány apróságban is, de mindannyian magunkra ismerhetünk ezekben az alakokban, egy-két helyzet talán a saját életünkből is visszaköszön. Szóval, egyáltalán nem tartom a karaktereket kliséknek, még csak nem is szimbolikusak: ők is ugyanolyan egyéniségek, egyedi jellemek, egyszeri halandók, mint ön vagy én.

false

 

Fotó: Szalkai Réka

magyarnarancs.hu: Tele heves érzelmi kitörésekkel, hisztijelenetekkel a film. Mennyire kellett felhergelnie magát a hitelesség érdekében?

EB: Semmiféle mentális önsanyargatás nem előzte meg a felvételeket. Odaálltam a kamera elé, és jött, aminek jönnie kellett. Egyedül a természetességre törekedtem. Ha ez ordítozásban vagy sírógörcsben nyilvánult meg, akkor sem fogtam vissza magam.

magyarnarancs.hu: Maïwennel (Luc Besson exneje, színész és rendező – a szerk.) ez a második közös filmje. Milyen rendezőnek az egykori színésznő-kolléga?

EB: A Polisse-ban (kritikánk itt) csak nagyon kicsi volt a szerepem, most ismertem csak meg igazán munka közben, rendezőként. Igaz, a módszerei már a Polisse-ban is elég nyilvánvalóak voltak: ha valami nem tetszett neki, azt kertelés nélkül, olykor akár indulatosan is közli az emberrel. Nincs mellébeszélés. Aztán felveteti az egészet újból elölről, akár egy húszperces, maratoni jelenetet is. Néha elárulja, mit csináljunk másképp, néha viszont nem: bár ilyenkor, szerintem, nem csak mi tapogatózunk a sötétben, hanem még ő sem tudja, min kellene változtatni. Vagy megszoksz, vagy megszöksz – erre vállalkozik, aki vele forgat.

magyarnarancs.hu: Ön szerint mennyire lett volna más a végeredmény, ha Az én szerelmemet nem nő, hanem férfi írja és rendezi?

EB: Én csak Maïwen verziójáról tudok beszélni. Az általam játszott nőt egy pillanatra sem hagyja magára a film, Toni a balesete okozta szenvedést és a gyógyulási időszakot egyedül éli meg, a férfi ekkor teljesen távol marad. Ez egy nőközpontú film, Toni lesz az abszolút főszereplő.

false

magyarnarancs.hu: Tehát a nőnek van igaza?

EB: Azt azért nem mondanám, hogy a nő szent lenne, a férfi pedig a bűnös. Bizonyos dolgokban az egyiknek, másban a másik félnek van igaza. Az alapvető tragédiájuk az, hogy nem kompatibilisek egymással. A kapcsolatuk sikerességéhez nem elég, hogy szeretik egymást: végül mégsem képesek együtt maradni, annyira eltérő a habitusuk. Érdekes módon az én természetem sokkal közelebb áll a Vincent által játszott Georgióéhoz, mint a saját szerepemhez. Hogy a filmbeli férjemet idézzem: velem is inkább egy klubban lehet megismerkedni, mint egy könyvtárban.

magyarnarancs.hu: Az én szerelmem volt a Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje...

EB: Tudom, hogy most mire gondol. Én viszont azt gondolom, hogy ezzel is fel akarták hívni a figyelmet a női rendezők létezésére. Egyébként Maïwenn az utómunkálatok során annyit változtatott a filmen, hogy alig ismertem rá, amikor a premieren láttam. Jót tett a filmnek a montázsszerű vágás.

magyarnarancs.hu: Az intenzív forgatásról és Vincent Cassel mellől milyen érzés volt visszacsöppenni a hétköznapokba?

RB: Hát, aznap például, amikor a napsütéses piknik jelenetet leforgattuk, a nap végén hazatérve bizony elég szürkének láttam a saját életemet, a párizsi otthonomat. Viszont a forgatás során megkövetelt többórás ordítás és sírás után nagyon is élveztem, hogy ez csak egy film: ilyenkor hajlamos voltam úgy vélekedni, hogy hát igen, az én életem nem is olyan rossz. Ezt használhatja végszónak is akár.

Az én szerelmem

Aligha képes bárki idegen olyan gyötrelmeket okozni nekünk, mint legközelebbi szeretteink. A felismerés egyidős az emberiséggel – ha valaki újat kíván mondani a tárgyban, az a minimum, hogy túllép e közhelyen. Különben az lesz, mint ebben a nagyot mondani akaró, ám a legtriviálisabb és még szájba is rágott tanulságokat meghaladni nem tudó filmben: két óra parttalan marcangolás, jobb sorsra érdemes házastársak vergődése. Közben ötletszerűen elővezetett, se a házasság intézményére, se az együttélés törvényeire nem vonatkozó, esetleges konfliktusok tömege: és az obligát kiabálások, könnyek, fogadkozások stb., stb… sorolni is fárasztó.

Ráadásul az idő múlását dramaturgiai szervező elemként felhasználni próbáló filmben két erősen negyvenes színész próbál jóval fiatalabbnak látszani a mű első kétharmadában. A sármos Vincent Casselnek még bevesszük, de az igyekvő Emmanuelle Bercot dicséretes diszponáltsága ellenére sem. A filmet jegyző rendezőnő, Maïwenn, miközben főszereppel ajándékozta meg régi harcos- és alkotótársát, rögtön agyon is csapta művét a finoman szólva sem találó szereposztással.

Viszont a francia egészségügy vagy a biztosítottakkal bánik elképesztően bőkezűen, vagy a filmet támogatta egy jelentősebb összeggel. A balesete után fizikoterápia segítségével egy tengerparti, szállodára emlékeztető egységben lábadozó hősnő (aki e lábadozás alkalmából réved vissza tönkrement kapcsolatára) olyan gondoskodásban részesül, hogy az embernek kedve támad kitörni a lábát. De csakis Franciaországban.

TPP

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.