Interjú

„Nem lettem olimpiai bajnok”

Cédric Klapisch filmrendező

Film

Marion Barbeau, a párizsi Opera prímabalerinája, és Hofesh Shechter izraeli koreográfus a társulatával önmagát hozza a Tánc az élet című – nyolc César-díjra jelölt – filmben. A rendezővel a hazai bemutató alkalmából szakmai, érzelmi újjászületésről, az új utak kereséséről, könnyű és súlyos történetekről beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Tánc az élet nem hagyományos táncfilm, de a táncon keresztül akar elmondani valamit. Miért éppen ez a művészeti ág tűnt a legalkalmasabb médiumnak?

Cédric Klapisch: Kamaszkorom óta figyelem a kortárs táncot. Tizennégy-tizenöt évesen bérletem volt a Théâtre de la Ville-be, ott láttam először Bob Wilson előadását, Pina Bausch, Merce Cunningham, Carolyn Carlson koreográfiáit. Felfedeztem magamnak a 70-es, 80-as évek, 90-es évek legizgalmasabb koreográfusait, ennek a kultúrának köszönhetően sikerült elsajátítanom némi tudást mind a klasszikus, mind a kortárs balettről. A kiindulási pontom a belga és az izraeli kortárs irányzat volt, utóbbi nagymestere, Hofesh Shechter szerepel is a filmben a társulatával.

MN: Előtanulmánynak tekinti a korábbi dokumentumfilmjeit francia táncosokról, koreográfusokról?

CK: Mivel sokat mozogtam táncosok, társulatok között, elég korán barátságokra tettem szert ebben az univerzumban. A Opéra Garnier-be is bejáratos lettem, a kulisszák mögött bámészkodva sok időt töltöttem azzal, hogy elképzeljem, hogyan lehet megfogalmazni filmes eszközökkel a mozgásban lévő testet. Portréfilmeket is készítettem jó néhány táncosról, társulatról. Hosszú évek óta érlelődött bennem az a szándék, hogy új megközelítést találjak a mesterségemhez. Érdekelt, hogy hogyan lehet megragadni az időt úgy, hogy egy-egy mozdulat, gesztus örök nyomot hagyjon a filmvásznon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).