Nem romantikus, nem vicces – Sas Tamás új szuperprodukciója

S. O. S. Love – Az egymillió dolláros megbízás

  • Iványi Zsófia
  • 2011. december 16.

Film

Az egész hazai filmművészetet teljesen új megvilágításba helyező művel állunk szemben – Sas Tamás legfrissebb merénylete a nézők ellen egyszerűen mindent relativizál, amit eddig a magyar mozgóképekről gondoltunk. Sokáig a nagy előd, a nehezen kiheverhető S. O. S. Szerelem! számított a honi filmkészítés legalsó szintjének – majd jöttek az olyan művek, mint a – szintén Sas rendezte – Szinglik éjszakája vagy a Szuberbojz (Kabay Barna), s így a Csányi Sándor és Ullmann Mónika romantikus ügyleteit sajátos humorral taglaló film máris kezdett jobb színben feltűnni. Most pedig, hála az ugyanazon társkereső ügynökség fordulatokban gazdag munkásságára építő kvázifolytatásnak, a sokat szidott S. O. S. Szerelem! egyre inkább mély és lehengerlő Csehov-drámának tűnik.

 

 


 

Furcsa érzés a 2007-es romkomot dicsérni, de tény, hogy – szemben a folytatással – annak volt története, az egyes jelenetek kapcsolódtak egymáshoz, és érthető ok-okozati összefüggések voltak megfigyelhetők az egyes szereplők megnyilvánulásai között. Ezzel együtt a termékelhelyezés is pár fokkal szolidabbra sikeredett: az S. O. S. Love-nak nem egy jelenete úgy néz ki, hogy egy premier plánban csillogó logóról úszik át a kamera egy másik fogyasztandó áru egész vásznat betöltő képére – jobb esetben (?) Hujber Ferenc vagy Árpa Attila grimaszai színesítik a bevásárlólistát. No meg olyan másodosztályú hollywoodi sztárok, mint Billy Zane és Daryl Hannah, akik nyilván erősen (és joggal) reménykednek, hogy a magyar filmiparban tett kiruccanásukra a tengerentúlon sohasem derül fény. Arra, hogy egy – nem mellékesen se nem romantikus, se nem vicces – romantikus komédiát miért kell 3D-ben felvenni, ugyanúgy nincs magyarázat, mint arra, hogy egykor Tarantino utasítására rosszalkodó művészek hogyan csúsznak egyre-másra felfoghatatlan színvonalú magyar filmek bugyraiba (lásd még Michael Madsen ténykedését a hamarosan a mozikba kerülő Magic Boysban).

 

Nem lennénk meglepve, ha a legkegyetlenebb hollywoodi átok így szólna: „Forgassanak veled vígjátékot a magyarok!”

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.