"Nem a felelősöket akartam kijelölni" - Cristian Mungiu filmrendező

Film

Elhozta az Arany Pálmát Cannes-ból, legutóbb pedig a legjobb európai film díjával távozott az Európai Filmakadémia gálaestjéről. A román új hullám vezéralakjának kikiáltott rendezővel sokszorosan díjnyertes (és erősen Oscar-esélyes) filmje, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap hazai bemutatója kapcsán beszélgettünk.

Elhozta az Arany Pálmát Cannes-ból, legutóbb pedig a legjobb európai film díjával távozott az Európai Filmakadémia gálaestjéről. A román új hullám vezéralakjának kikiáltott rendezővel sokszorosan díjnyertes (és erősen Oscar-esélyes) filmje, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap hazai bemutatója kapcsán beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Tanárként dolgozott, mielőtt rendezésre adta volna a fejét. Mit tanított?

Cristian Mungiu: A kommunisták alatt nem folytathattam filmes tanulmányokat. Azokban az időkben csak úgy kerülhetted el a másfél éves katonai szolgálatot, ha egyetemre mentél. Nem voltak illúzióim afelől, hogy vidékiként bejuthatok a filmfőiskolára. Köztudott volt, hogy csak a bukarestieknek van esélyük, és még a kegyeltek köreiben is öt évre előre le voltak osztva a helyek. Mivel gyerekkorom óta írogattam, kézenfekvő volt, hogy valami olyasmit tanuljak, aminek köze van a nyelvhez, az íráshoz. Végül a román-angol szakon kötöttem ki, az egyetem elvégzése után pedig gyerekeket tanítottam. 21 éves voltam, amikor megbuktak a kommunisták, már egyetemistaként értek a változások.

MN: Miket írt?

CM: Főleg fantasztikus történeteket.

MN: Science-fictiont?

CM: Nem sci-fit, inkább valamiféle Kafka-szerű prózát, nem létező világokban játszódó történeteket. 16 évesen kezdtem publikálni, később pedig egy diákújság munkatársa lettem. A rendszer az ilyen és ehhez hasonló lapokkal demonstrálta, hogy igenis létezik szólásszabadság Romániában. Mindenről írhattunk, kivéve persze a politikát. Ebben az időben főleg riportokat készítettem. Az újságírás jó iskola volt, megtanított arra, hogyan lehet elmesélni egy összefüggő történetet. Az itt szerzett tudás később a forgatókönyvírás során is kapóra jött, sokat segített, hogy ne vesszek el a részletekben. Tudnom kell mindig, honnan hová akarok eljutni, s ha ez a filmen nem is érződik, a történeteim precízen kidolgozott szerkezetet követnek.

MN: Ha jól számolom, épp az idő tájt kezdett el riportokat készíteni, amikor a filmje is játszódik.

CM: Jól számol, a film története ugyanarra az időszakra esik, mint amikor én újságíróként dolgoztam. Abban a közegben rengeteg történethez hozzáférhetett az ember, akár személyesen tapasztalta őket, akár a kollégák mesélték. Még ma is, ha a kezembe veszek egy újságot, ami elég gyakran megesik, történetekre vadászom. Nem az extravagáns, látványos sztorikra, hanem a hozzám közel álló, hétköznapi történésekre. Ezekben keresem a filmre való részleteket.

MN: Az illegális abortusz témájára is így talált rá?

CM: Arról az esetről, amit a filmben feldolgoztunk, már régóta tudtam. Egy lány mesélte el nekem, akivel valóban megestek a filmben történtek. Mint filmesnek könnyű dolgom volt, mert így nemcsak a részleteket ismerhettem meg, hanem az érzelmi reakciókat is. A történetet, ha úgy tetszik, készen kaptam, de már csak a forrásaim védelme miatt is fikcióvá kellett gyúrnom a valóságot. Emellett a legfontosabb feladatom az volt, hogy megtaláljam a szereplők motivációit, hiszen bármilyen hitelesek voltak a beszámolók, az ő nézőpontjuk érvényesült bennük. A forgatókönyvvel végül tavaly készültem el, miután alapos kutatásokat végeztem a Ceausüescu-éra illegális abortuszait illetően. Már kész voltam az első változattal, amikor egy véletlennek köszönhetően ismét találkoztam azzal a lánnyal, akivel a filmbeli dolgok megtörténtek. Megmutattam neki a könyvet, úgy éreztem, szükségem van a véleményére.

MN: Mindenki számára illegális volt az abortusz?

CM: Csak abban az esetben engedélyezték, ha az anya elmúlt 45 éves, vagy ha legalább négy gyermeke volt már. Minden más esetben csak illegálisan lehetett elvégezni. A szabadon választott román kormány az első intézkedések között számolta fel ezt a rendszert. Annak azonban, hogy 1966-tól 1990-ig illegális volt az abortusz, máig ható következményei vannak, a tilalom eltörlését követő első évben például közel egymillió abortuszt hajtottak végre Romániában.

MN: Találkozott azokkal is, akik végrehajtották az illegális abortuszokat?

CM: Fontosnak tartottam, hogy a színészek találkozzanak is néhányukkal. Nemcsak a technikai részletek alapos megismerése végett, hanem azért is, hogy saját szemükkel lássák, milyen cinikus távolságtartással, érzelemmentesen nyilatkozik némelyikük a tetteiről. Erkölcsi megfontolásoknak nem volt helyük ezekben a történetekben, az egyetlen dolog, ami számított, hogy lebukás nélkül megússzák. A filmmel azonban nem a felelősöket akartam kijelölni, csupán egy olyan helyzetet akartam megmutatni, ami kihat a mostani életünkre is.

MN: És hogyan élnek ma, amikor az abortusz legális?

CM: A megfelelő felvilágosítás hiányából következik, hogy sokan még ma is úgy tekintenek az abortuszra, mint a fogamzásgátlás egyik praktikus módjára.

MN: A 4 hónap, 3 hét, 2 nappal sorra nyerte a rangos nemzetközi fesztiválokat. Idén miben látja a fesztiváldivatot?

CM: Mindegyik fesztiválnak megvan a maga profilja. Van, amelyik a szociális érzékenységet díjazza inkább, mások a politikai témákat. Úgy látom, inkább az üzenetekre adják a díjakat, mint magukra a filmekre.

MN: A cannes-i díját is hasonló megfontolásoknak köszönhette?

CM: Merem remélni, hogy nem így történt. Cannes-ban inkább a stílusra figyeltek, és nem a filmben boncolgatott témára. Eddig háromszázezren látták a filmet Franciaországban. Azt mondják, Kieslowski óta ilyen magas nézettséget kelet-európai filmnek nem sikerült elérnie. Míg Olaszországban például másról sem kérdeztek, mint az abortuszról, Franciaországban a kérdések nyolcvan százaléka a film stílusát érintette. Ebből gondolom, hogy a díj a filmnek szólt, és nem a felvetett kérdéseknek.

(Kritikánkat lásd a Visszhang rovatban.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.