Interjú

„Nevezzük tragikomédiának”

Prikler Mátyás filmrendező

Film

Tizennégy évvel ezelőtt a pozsonyi alkotó egészen Cannes-ig jutott a vizsgafilmjével. Új mozija, a Hatalom (Moc) piszkos politikai történetet mesél el Hajdu Szabolcs főszereplésével.

Magyar Narancs: A Hatalom szüzséjét olvasva rögtön feljön egy hasonló botrány a szlovák belpolitikából, amikor az egykori elnököt, Ivan Gašparovičot azzal gyanúsították, hogy ő lenne egy végzetes vadászbaleset okozója. Ennek kapcsán fogant a film alap­ötlete?

Prikler Mátyás: Nem akarok úgy tenni, mintha nem hallottam volna az esetről, de a bulvármé­diá­ban megjelent történetben és a mi filmünkben körülbelül három perc átfedés van. A nyitójelenet. Aztán elmegyünk más irányba. Filmrendezőként a legkevésbé sem érdekes Gašparovič. Amúgy sem oknyomozó dokumentumfilmet akartunk csinálni.

MN: Egy politikus véletlen lelő egy hajtót a vadászaton, és a belügyminisztérium egyik emberé­nek jut a feladat, hogy elsimítsa az ügyet. Politikai thriller, de a cselekményben nincsenek csavarok, még a gyilkossággal kapcsolatban sem merülnek fel nagy kérdések. Lassú filmnek mondanám. Miért döntött úgy, hogy fontosabb a hangulatábrázolás?

PM: A forgalmazók nevezik politikai thrillernek a filmünket, nekem egyáltalán nem olyan fontos, hogy betegyem egy fiókba. Javasoltam, hogy nevezzük tragikomédiának, de arra azt mondták, ne hülyéskedjek. De hogy a kérdésre is válaszoljak: a politikai thrillernek sem követelménye, hogy legyen benne lövöldözés meg autósüldözés. Az érdekelt minket, hogy legyen hiteles. Az első filmemben, a Köszönöm, jólban ezt a hitelességet dokumentumfilmes módszerekkel értük el, itt pedig a figurákkal. Különben sem úgy gondolkodom a filmekről, hogy van a gyors meg a lassú. Inkább úgy, hogy milyen egy film tempója vagy ritmusa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.