Interjú

„Nevezzük tragikomédiának”

Prikler Mátyás filmrendező

Film

Tizennégy évvel ezelőtt a pozsonyi alkotó egészen Cannes-ig jutott a vizsgafilmjével. Új mozija, a Hatalom (Moc) piszkos politikai történetet mesél el Hajdu Szabolcs főszereplésével.

Magyar Narancs: A Hatalom szüzséjét olvasva rögtön feljön egy hasonló botrány a szlovák belpolitikából, amikor az egykori elnököt, Ivan Gašparovičot azzal gyanúsították, hogy ő lenne egy végzetes vadászbaleset okozója. Ennek kapcsán fogant a film alap­ötlete?

Prikler Mátyás: Nem akarok úgy tenni, mintha nem hallottam volna az esetről, de a bulvármé­diá­ban megjelent történetben és a mi filmünkben körülbelül három perc átfedés van. A nyitójelenet. Aztán elmegyünk más irányba. Filmrendezőként a legkevésbé sem érdekes Gašparovič. Amúgy sem oknyomozó dokumentumfilmet akartunk csinálni.

MN: Egy politikus véletlen lelő egy hajtót a vadászaton, és a belügyminisztérium egyik emberé­nek jut a feladat, hogy elsimítsa az ügyet. Politikai thriller, de a cselekményben nincsenek csavarok, még a gyilkossággal kapcsolatban sem merülnek fel nagy kérdések. Lassú filmnek mondanám. Miért döntött úgy, hogy fontosabb a hangulatábrázolás?

PM: A forgalmazók nevezik politikai thrillernek a filmünket, nekem egyáltalán nem olyan fontos, hogy betegyem egy fiókba. Javasoltam, hogy nevezzük tragikomédiának, de arra azt mondták, ne hülyéskedjek. De hogy a kérdésre is válaszoljak: a politikai thrillernek sem követelménye, hogy legyen benne lövöldözés meg autósüldözés. Az érdekelt minket, hogy legyen hiteles. Az első filmemben, a Köszönöm, jólban ezt a hitelességet dokumentumfilmes módszerekkel értük el, itt pedig a figurákkal. Különben sem úgy gondolkodom a filmekről, hogy van a gyors meg a lassú. Inkább úgy, hogy milyen egy film tempója vagy ritmusa.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Legendák egymás közt

  • - turcsányi -

Az alapító atyák Franciaországban viselt dolgainak meglehetős keletje van vásznon és képernyőn. Gondoljunk csak a John Adams pályáját feldolgozó HBO-sorozatra, vagy éppenséggel a magáért beszélő Jefferson Párizsban című moziműre, a derék Nick Nolte játékával (és James Ivory rendezésében).

Betű szerint

A főpolgármester-választás körüli újraszámolási hercehurca, na meg a Magyarországon is mesterségesen gerjesztett fociláz közepette úgyszólván teljesen elsikkadt, hogy a múlt pénteken megszületett az elsőfokú ítélet a polgári engedetlenség miatt kirúgott hat karinthys tanár ügyében.

Két indítvány

Miután június 14-én újraszámolták az érvénytelen szavazatokat, a Nemzeti Választási Bizottság megállapította, hogy a főpolgármester-választást Karácsony Gergely nyerte. A döntés azonban nem végleges, Karácsony a választás eredményének megsemmisítését és a szavazás megismétlését indítványozta.

„Ahová pont befértem”

Hat éve tagja a Katona József Színház társulatának, de sokfelé játszik, most épp a Radnótiban volt bemutatója. Az Ördög Tamással folytatott munkáról, a Tarnóczi Jakab-féle Extázisról és a Mohácsi testvérekről is beszéltünk vele, s persze szó esett a filmezésről is.

Két tűz között

Az amerikai demokraták sokáig egységesen támogatták Joe Biden külpolitikáját. Ám a gázai háború miatt a demokraták közt törésvonalak alakultak ki, s ez megnehezítheti Biden kampányát. Ha közvetlenül nem is befolyásol sok szavazatot, a háború elhúzódása elbizonytalaníthatja az elnök támogatóit, és megkérdőjelezheti politikai teljesítményét is.

 

A szabotázs ára

  • Zádori Zsolt

80 milliárd az eddigiekért, és 400 millió minden újabb nap késlekedésért – példátlanul magas bírságot rótt ki az Európai Unió Bírósága, mert a lassan négyéves ítéletét nem hajtotta végre a magyar állam. Bármit is mond a kormány, most nem a hazai menekültpolitikát ítélték el, hanem a magyar jogállamiságról mondtak lesújtó ítéletet.