„Nincs hullaszámláló, nincs formula” – Gale Anne Hurd a Walking Deadről

  • Soós Tamás
  • 2014. március 4.

Film

Mit tanítanak egy zombiiskolában? Miért maraton egy tévésorozat? A FOX csatornán már nálunk is vetített remek zombiszéria sokat látott fő producerét faggattuk.
false

magyarnarancs.hu: A Walking Deadben soha nem mondják ki a „zombi” szót. Miért?

Gale Anne Hurd: Mert szeretnénk, ha a tét és a veszélyérzet valódinak hatna. Nem akarjuk, hogy campbe vagy paródiába forduljon át a sorozat. Ha a szereplők reflektálnának arra, hogy ebben vagy abban a zombifilmben mit csináltak, az érzésünk szerint csökkentené az élethalálharc súlyát.

magyarnarancs.hu: A statisztáitokat zombiiskolában képzitek ki. Miről ismerszik meg a jó zombiszínész?

GAH: Greg Nicotero, a sorozat executive producere, maszkmestere és több rész rendezője vezeti a zombiiskolát. A statisztákat először megkérjük, mutassák be, hogyan játszanának el egy zombit. Olyan embereket szeretnénk kiválasztani, akik különlegesek, és nem esnek ki a szerepükből, tehát nem nevetgélnek és nem viccelődnek, hanem végig konzisztensek tudnak maradni. Nagyon fontos, hogy a zombiknak illeszkedniük kell a Walking Dead világába: nem nézhetnek ki úgy, mintha múmiák sétálgatnának kinyújtott karokkal. Arról is meg kell bizonyosodnunk, hogy a zombik nem ugyanazt csinálják, mivel gyakran összeverődnek pár fős csoportok, ahol mindenki csak jobbra biccenti a fejét és vonszolja a bal lábát. Pedig a hangsúly a változatosságon van, hiszen mindenki másképp sérült meg: az egyiket megharapták, a másikat megkarcolták, a harmadik fejsérülés következtében halt meg. Elengedhetetlen, hogy a zombiszínész játékában megjelenítse azt, hogyan vált a karaktere élőhalottá.

magyarnarancs.hu: A Walking Deadet filmre forgatjátok, ami ritkaságnak számít a digitális korban.

GAH: Csináltunk teszteket 36 mm-es és 16 mm-es filmmel ugyanúgy, mint HD-vel. Azt szeretnénk, hogy a sorozat a lehető legvalóságosabbnak hasson, mintha az otthoni nézők is ott lennének Rickékkel a zombik közt – a HD viszont nem adta meg ezt a valóságérzetet. Fontos szempont volt az is, hogy könnyű kamerákkal dolgozzunk, amiket az operatőrök egyszerűen, biztos kézzel tudnak használni, mert nem szeretjük a remegő kézikamerázást. A Super16-os kamerák hordozhatóak és nagyon könnyűek, így a nehéz körülmények ellenére is lehet velük dolgozni. A helyszíni forgatásokon ugyanis meg kell küzdenünk a hőséggel és a csapadékos időjárással is.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak többmilliós rajongótábora és rengeteg jelölése van, de a nagyobb díjak közül keveset nyertetek el. Szerinted összefügghet ez azzal, hogy a horror műfaját sokan még ma sem tekintik értékesnek?

false

GAH: Számunkra a legfontosabb díj a People’s Choice Awards, amit meg is nyertünk a Legjobb kábeldráma kategóriában. Mi inkább a rajongóknak készítjük a sorozatot, nem az egyes kritikusoknak. De a négy évadból kettőt az American Film Institute beválogatott a tíz legjobb televíziós program közé, és nyertünk Writers Guild Awardsot is. Jelöltek a Golden Globe-ra, valamint Directors Guildre is, úgyhogy megtisztelve érezzük magunkat. Jelenleg nagyon sok fantasztikus sorozat megy a televízióban, köztük pár a horror zsánerébe tartozik, mint az Amerikai Horror Story, ami szintén nyert már díjakat. Annyi jó adás van manapság, hogy már nehéz köztük választani.

magyarnarancs.hu: A Walking Dead a véres zombitámadások mögött komoly kérdéseket is feszeget. A harmadik évadban például feltűnik egy diktatórikus vezér, a Kormányzó, aki elhiteti a közösségével, hogy terroristák támadták meg a menedéküket, és ezt ürügyként használva háborúba vezeti az embereit, és kínzásnak veti alá ellenségeit.

GAH: A Kormányzó alakját a képregény inspirálta (kritikáink a képregényről itt és itt olvashatók), bár a képregényben más a története. Szerintem ez a történetszál nemcsak a korunkról, hanem az egész emberi történelemről szól. A Walking Dead az emberi természetet vizsgálja, annak legjobb (például Hershel esetében) és legromlottabb oldalát (a Kormányzó alakjában). De hozzá kell tenni, hogy a Kormányzó karaktere nagyon eltér a harmadik és a negyedik évadban. Radikális változáson megy keresztül a negyedik évad két epizódjában, amelyek csak vele foglalkoznak. Új nevet, új identitást vesz fel, és úgy tűnik, hogy megváltozott. Szeretne helyesen cselekedni, és már megtagadná a despotikus vezetőként és erőszakos emberként töltött éveit, de a múltja sajnos utoléri. Mindig is ide akartuk kifuttatni a Kormányzó történetét.

magyarnarancs.hu: Van kvótátok arra, hogy hány karakternek kell meghalnia egy évadban?

A Zombi Iskola sikeres növendéke

A zombiiskola sikeres növendéke

 

GAH: Nincs. A Walking Dead lényege az organikus történetmesélés. Nincs hullaszámláló, nincs formula. Minden karakter halálát nagyon komolyan vesszük, és soha nem a sokkértékért ölünk meg valakit, hanem mert az egy bizonyos eseménysor természetes végpontja vagy a karakterek közti dinamika következménye.

magyarnarancs.hu: A főszereplő, Rick Grimes már több mint 100 képregényt túlélt. A tévésorozatban van olyan karakter, aki semmiképp sem halhat meg?

GAH: Nincs. Mivel nem követjük teljes mértékben a képregényt – például Andrea sorsa a harmadik évadban radikálisan különbözik attól, ami a képregényben történik vele –, ezért időről időre változtatunk a comics által kirajzolt történet irányvonalán is. Nincs kizárólagos minta a sorozat szerkesztésében.

magyarnarancs.hu: Korábban olyan nagy filmeknek voltál a producere, mint az Armageddon vagy a Terminátor. Producerként mi a különbség egy nagy költségvetésű hollywoodi film és egy nagyobb televíziós sorozat elkészítése között?

GAH: Mindkettő nagyon megerőltető. A játékfilm olyan, mint egy sprintverseny: van egy határidő, ameddig be kell fejezned az egész projektet. A televíziós sorozat pedig olyan, mint egy maraton, mert 12 hónapot dolgozunk egy évben. Csak két hete fejeztük be az idei évad 16. részének hangkeverését, de a múlt héten már el is kezdtünk ötletelni az ötödik évadról. Ebből is látszik, hogy nincs pihenő a két évad között.

magyarnarancs.hu: Fiatalon a filléres trashfilmjeiről és gyors munkatempójáról hírhedt Roger Cormannél tanultad ki a szakmát. Mit lestél el Cormantől?

GAH: Az a nagyszerű Rogerben, hogy mindenkit kitanított, aki megfordult a cégénél. Tőle tanultam meg, hogy mindig legyen egy B-tervem, mert valami biztosan el fog romlani. Fontos az is, hogy rendesen felkészülj a forgatásra, maradj nyugodt, és mindig támogasd a szereplőidet és a stábodat. Azt is Rogertől lestem el, hogy mindenki jobban dolgozik bátorítás, mint kritika hatására.

magyarnarancs.hu: Az irodád tele van rajongóknak készült szuvenírekkel azokból a produkciókból, amiken dolgoztál. A Walking Deadből milyen emléktárgyaid vannak?

GAH: Például Rick egyik seriffkalapja és Michonne kardjának másolata. De van Daryl Dixon akciófigurám, valamint a Biciklis lány mellszobra az első évadból, és természetesen pár járkáló is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.