„Nincs hullaszámláló, nincs formula” – Gale Anne Hurd a Walking Deadről

  • Soós Tamás
  • 2014. március 4.

Film

Mit tanítanak egy zombiiskolában? Miért maraton egy tévésorozat? A FOX csatornán már nálunk is vetített remek zombiszéria sokat látott fő producerét faggattuk.
false

magyarnarancs.hu: A Walking Deadben soha nem mondják ki a „zombi” szót. Miért?

Gale Anne Hurd: Mert szeretnénk, ha a tét és a veszélyérzet valódinak hatna. Nem akarjuk, hogy campbe vagy paródiába forduljon át a sorozat. Ha a szereplők reflektálnának arra, hogy ebben vagy abban a zombifilmben mit csináltak, az érzésünk szerint csökkentené az élethalálharc súlyát.

magyarnarancs.hu: A statisztáitokat zombiiskolában képzitek ki. Miről ismerszik meg a jó zombiszínész?

GAH: Greg Nicotero, a sorozat executive producere, maszkmestere és több rész rendezője vezeti a zombiiskolát. A statisztákat először megkérjük, mutassák be, hogyan játszanának el egy zombit. Olyan embereket szeretnénk kiválasztani, akik különlegesek, és nem esnek ki a szerepükből, tehát nem nevetgélnek és nem viccelődnek, hanem végig konzisztensek tudnak maradni. Nagyon fontos, hogy a zombiknak illeszkedniük kell a Walking Dead világába: nem nézhetnek ki úgy, mintha múmiák sétálgatnának kinyújtott karokkal. Arról is meg kell bizonyosodnunk, hogy a zombik nem ugyanazt csinálják, mivel gyakran összeverődnek pár fős csoportok, ahol mindenki csak jobbra biccenti a fejét és vonszolja a bal lábát. Pedig a hangsúly a változatosságon van, hiszen mindenki másképp sérült meg: az egyiket megharapták, a másikat megkarcolták, a harmadik fejsérülés következtében halt meg. Elengedhetetlen, hogy a zombiszínész játékában megjelenítse azt, hogyan vált a karaktere élőhalottá.

magyarnarancs.hu: A Walking Deadet filmre forgatjátok, ami ritkaságnak számít a digitális korban.

GAH: Csináltunk teszteket 36 mm-es és 16 mm-es filmmel ugyanúgy, mint HD-vel. Azt szeretnénk, hogy a sorozat a lehető legvalóságosabbnak hasson, mintha az otthoni nézők is ott lennének Rickékkel a zombik közt – a HD viszont nem adta meg ezt a valóságérzetet. Fontos szempont volt az is, hogy könnyű kamerákkal dolgozzunk, amiket az operatőrök egyszerűen, biztos kézzel tudnak használni, mert nem szeretjük a remegő kézikamerázást. A Super16-os kamerák hordozhatóak és nagyon könnyűek, így a nehéz körülmények ellenére is lehet velük dolgozni. A helyszíni forgatásokon ugyanis meg kell küzdenünk a hőséggel és a csapadékos időjárással is.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak többmilliós rajongótábora és rengeteg jelölése van, de a nagyobb díjak közül keveset nyertetek el. Szerinted összefügghet ez azzal, hogy a horror műfaját sokan még ma sem tekintik értékesnek?

false

GAH: Számunkra a legfontosabb díj a People’s Choice Awards, amit meg is nyertünk a Legjobb kábeldráma kategóriában. Mi inkább a rajongóknak készítjük a sorozatot, nem az egyes kritikusoknak. De a négy évadból kettőt az American Film Institute beválogatott a tíz legjobb televíziós program közé, és nyertünk Writers Guild Awardsot is. Jelöltek a Golden Globe-ra, valamint Directors Guildre is, úgyhogy megtisztelve érezzük magunkat. Jelenleg nagyon sok fantasztikus sorozat megy a televízióban, köztük pár a horror zsánerébe tartozik, mint az Amerikai Horror Story, ami szintén nyert már díjakat. Annyi jó adás van manapság, hogy már nehéz köztük választani.

magyarnarancs.hu: A Walking Dead a véres zombitámadások mögött komoly kérdéseket is feszeget. A harmadik évadban például feltűnik egy diktatórikus vezér, a Kormányzó, aki elhiteti a közösségével, hogy terroristák támadták meg a menedéküket, és ezt ürügyként használva háborúba vezeti az embereit, és kínzásnak veti alá ellenségeit.

GAH: A Kormányzó alakját a képregény inspirálta (kritikáink a képregényről itt és itt olvashatók), bár a képregényben más a története. Szerintem ez a történetszál nemcsak a korunkról, hanem az egész emberi történelemről szól. A Walking Dead az emberi természetet vizsgálja, annak legjobb (például Hershel esetében) és legromlottabb oldalát (a Kormányzó alakjában). De hozzá kell tenni, hogy a Kormányzó karaktere nagyon eltér a harmadik és a negyedik évadban. Radikális változáson megy keresztül a negyedik évad két epizódjában, amelyek csak vele foglalkoznak. Új nevet, új identitást vesz fel, és úgy tűnik, hogy megváltozott. Szeretne helyesen cselekedni, és már megtagadná a despotikus vezetőként és erőszakos emberként töltött éveit, de a múltja sajnos utoléri. Mindig is ide akartuk kifuttatni a Kormányzó történetét.

magyarnarancs.hu: Van kvótátok arra, hogy hány karakternek kell meghalnia egy évadban?

A Zombi Iskola sikeres növendéke

A zombiiskola sikeres növendéke

 

GAH: Nincs. A Walking Dead lényege az organikus történetmesélés. Nincs hullaszámláló, nincs formula. Minden karakter halálát nagyon komolyan vesszük, és soha nem a sokkértékért ölünk meg valakit, hanem mert az egy bizonyos eseménysor természetes végpontja vagy a karakterek közti dinamika következménye.

magyarnarancs.hu: A főszereplő, Rick Grimes már több mint 100 képregényt túlélt. A tévésorozatban van olyan karakter, aki semmiképp sem halhat meg?

GAH: Nincs. Mivel nem követjük teljes mértékben a képregényt – például Andrea sorsa a harmadik évadban radikálisan különbözik attól, ami a képregényben történik vele –, ezért időről időre változtatunk a comics által kirajzolt történet irányvonalán is. Nincs kizárólagos minta a sorozat szerkesztésében.

magyarnarancs.hu: Korábban olyan nagy filmeknek voltál a producere, mint az Armageddon vagy a Terminátor. Producerként mi a különbség egy nagy költségvetésű hollywoodi film és egy nagyobb televíziós sorozat elkészítése között?

GAH: Mindkettő nagyon megerőltető. A játékfilm olyan, mint egy sprintverseny: van egy határidő, ameddig be kell fejezned az egész projektet. A televíziós sorozat pedig olyan, mint egy maraton, mert 12 hónapot dolgozunk egy évben. Csak két hete fejeztük be az idei évad 16. részének hangkeverését, de a múlt héten már el is kezdtünk ötletelni az ötödik évadról. Ebből is látszik, hogy nincs pihenő a két évad között.

magyarnarancs.hu: Fiatalon a filléres trashfilmjeiről és gyors munkatempójáról hírhedt Roger Cormannél tanultad ki a szakmát. Mit lestél el Cormantől?

GAH: Az a nagyszerű Rogerben, hogy mindenkit kitanított, aki megfordult a cégénél. Tőle tanultam meg, hogy mindig legyen egy B-tervem, mert valami biztosan el fog romlani. Fontos az is, hogy rendesen felkészülj a forgatásra, maradj nyugodt, és mindig támogasd a szereplőidet és a stábodat. Azt is Rogertől lestem el, hogy mindenki jobban dolgozik bátorítás, mint kritika hatására.

magyarnarancs.hu: Az irodád tele van rajongóknak készült szuvenírekkel azokból a produkciókból, amiken dolgoztál. A Walking Deadből milyen emléktárgyaid vannak?

GAH: Például Rick egyik seriffkalapja és Michonne kardjának másolata. De van Daryl Dixon akciófigurám, valamint a Biciklis lány mellszobra az első évadból, és természetesen pár járkáló is.

Figyelmébe ajánljuk