„Nincs hullaszámláló, nincs formula” – Gale Anne Hurd a Walking Deadről

  • Soós Tamás
  • 2014. március 4.

Film

Mit tanítanak egy zombiiskolában? Miért maraton egy tévésorozat? A FOX csatornán már nálunk is vetített remek zombiszéria sokat látott fő producerét faggattuk.
false

magyarnarancs.hu: A Walking Deadben soha nem mondják ki a „zombi” szót. Miért?

Gale Anne Hurd: Mert szeretnénk, ha a tét és a veszélyérzet valódinak hatna. Nem akarjuk, hogy campbe vagy paródiába forduljon át a sorozat. Ha a szereplők reflektálnának arra, hogy ebben vagy abban a zombifilmben mit csináltak, az érzésünk szerint csökkentené az élethalálharc súlyát.

magyarnarancs.hu: A statisztáitokat zombiiskolában képzitek ki. Miről ismerszik meg a jó zombiszínész?

GAH: Greg Nicotero, a sorozat executive producere, maszkmestere és több rész rendezője vezeti a zombiiskolát. A statisztákat először megkérjük, mutassák be, hogyan játszanának el egy zombit. Olyan embereket szeretnénk kiválasztani, akik különlegesek, és nem esnek ki a szerepükből, tehát nem nevetgélnek és nem viccelődnek, hanem végig konzisztensek tudnak maradni. Nagyon fontos, hogy a zombiknak illeszkedniük kell a Walking Dead világába: nem nézhetnek ki úgy, mintha múmiák sétálgatnának kinyújtott karokkal. Arról is meg kell bizonyosodnunk, hogy a zombik nem ugyanazt csinálják, mivel gyakran összeverődnek pár fős csoportok, ahol mindenki csak jobbra biccenti a fejét és vonszolja a bal lábát. Pedig a hangsúly a változatosságon van, hiszen mindenki másképp sérült meg: az egyiket megharapták, a másikat megkarcolták, a harmadik fejsérülés következtében halt meg. Elengedhetetlen, hogy a zombiszínész játékában megjelenítse azt, hogyan vált a karaktere élőhalottá.

magyarnarancs.hu: A Walking Deadet filmre forgatjátok, ami ritkaságnak számít a digitális korban.

GAH: Csináltunk teszteket 36 mm-es és 16 mm-es filmmel ugyanúgy, mint HD-vel. Azt szeretnénk, hogy a sorozat a lehető legvalóságosabbnak hasson, mintha az otthoni nézők is ott lennének Rickékkel a zombik közt – a HD viszont nem adta meg ezt a valóságérzetet. Fontos szempont volt az is, hogy könnyű kamerákkal dolgozzunk, amiket az operatőrök egyszerűen, biztos kézzel tudnak használni, mert nem szeretjük a remegő kézikamerázást. A Super16-os kamerák hordozhatóak és nagyon könnyűek, így a nehéz körülmények ellenére is lehet velük dolgozni. A helyszíni forgatásokon ugyanis meg kell küzdenünk a hőséggel és a csapadékos időjárással is.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak többmilliós rajongótábora és rengeteg jelölése van, de a nagyobb díjak közül keveset nyertetek el. Szerinted összefügghet ez azzal, hogy a horror műfaját sokan még ma sem tekintik értékesnek?

false

GAH: Számunkra a legfontosabb díj a People’s Choice Awards, amit meg is nyertünk a Legjobb kábeldráma kategóriában. Mi inkább a rajongóknak készítjük a sorozatot, nem az egyes kritikusoknak. De a négy évadból kettőt az American Film Institute beválogatott a tíz legjobb televíziós program közé, és nyertünk Writers Guild Awardsot is. Jelöltek a Golden Globe-ra, valamint Directors Guildre is, úgyhogy megtisztelve érezzük magunkat. Jelenleg nagyon sok fantasztikus sorozat megy a televízióban, köztük pár a horror zsánerébe tartozik, mint az Amerikai Horror Story, ami szintén nyert már díjakat. Annyi jó adás van manapság, hogy már nehéz köztük választani.

magyarnarancs.hu: A Walking Dead a véres zombitámadások mögött komoly kérdéseket is feszeget. A harmadik évadban például feltűnik egy diktatórikus vezér, a Kormányzó, aki elhiteti a közösségével, hogy terroristák támadták meg a menedéküket, és ezt ürügyként használva háborúba vezeti az embereit, és kínzásnak veti alá ellenségeit.

GAH: A Kormányzó alakját a képregény inspirálta (kritikáink a képregényről itt és itt olvashatók), bár a képregényben más a története. Szerintem ez a történetszál nemcsak a korunkról, hanem az egész emberi történelemről szól. A Walking Dead az emberi természetet vizsgálja, annak legjobb (például Hershel esetében) és legromlottabb oldalát (a Kormányzó alakjában). De hozzá kell tenni, hogy a Kormányzó karaktere nagyon eltér a harmadik és a negyedik évadban. Radikális változáson megy keresztül a negyedik évad két epizódjában, amelyek csak vele foglalkoznak. Új nevet, új identitást vesz fel, és úgy tűnik, hogy megváltozott. Szeretne helyesen cselekedni, és már megtagadná a despotikus vezetőként és erőszakos emberként töltött éveit, de a múltja sajnos utoléri. Mindig is ide akartuk kifuttatni a Kormányzó történetét.

magyarnarancs.hu: Van kvótátok arra, hogy hány karakternek kell meghalnia egy évadban?

A Zombi Iskola sikeres növendéke

A zombiiskola sikeres növendéke

 

GAH: Nincs. A Walking Dead lényege az organikus történetmesélés. Nincs hullaszámláló, nincs formula. Minden karakter halálát nagyon komolyan vesszük, és soha nem a sokkértékért ölünk meg valakit, hanem mert az egy bizonyos eseménysor természetes végpontja vagy a karakterek közti dinamika következménye.

magyarnarancs.hu: A főszereplő, Rick Grimes már több mint 100 képregényt túlélt. A tévésorozatban van olyan karakter, aki semmiképp sem halhat meg?

GAH: Nincs. Mivel nem követjük teljes mértékben a képregényt – például Andrea sorsa a harmadik évadban radikálisan különbözik attól, ami a képregényben történik vele –, ezért időről időre változtatunk a comics által kirajzolt történet irányvonalán is. Nincs kizárólagos minta a sorozat szerkesztésében.

magyarnarancs.hu: Korábban olyan nagy filmeknek voltál a producere, mint az Armageddon vagy a Terminátor. Producerként mi a különbség egy nagy költségvetésű hollywoodi film és egy nagyobb televíziós sorozat elkészítése között?

GAH: Mindkettő nagyon megerőltető. A játékfilm olyan, mint egy sprintverseny: van egy határidő, ameddig be kell fejezned az egész projektet. A televíziós sorozat pedig olyan, mint egy maraton, mert 12 hónapot dolgozunk egy évben. Csak két hete fejeztük be az idei évad 16. részének hangkeverését, de a múlt héten már el is kezdtünk ötletelni az ötödik évadról. Ebből is látszik, hogy nincs pihenő a két évad között.

magyarnarancs.hu: Fiatalon a filléres trashfilmjeiről és gyors munkatempójáról hírhedt Roger Cormannél tanultad ki a szakmát. Mit lestél el Cormantől?

GAH: Az a nagyszerű Rogerben, hogy mindenkit kitanított, aki megfordult a cégénél. Tőle tanultam meg, hogy mindig legyen egy B-tervem, mert valami biztosan el fog romlani. Fontos az is, hogy rendesen felkészülj a forgatásra, maradj nyugodt, és mindig támogasd a szereplőidet és a stábodat. Azt is Rogertől lestem el, hogy mindenki jobban dolgozik bátorítás, mint kritika hatására.

magyarnarancs.hu: Az irodád tele van rajongóknak készült szuvenírekkel azokból a produkciókból, amiken dolgoztál. A Walking Deadből milyen emléktárgyaid vannak?

GAH: Például Rick egyik seriffkalapja és Michonne kardjának másolata. De van Daryl Dixon akciófigurám, valamint a Biciklis lány mellszobra az első évadból, és természetesen pár járkáló is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.