„Nincs hullaszámláló, nincs formula” – Gale Anne Hurd a Walking Deadről

  • Soós Tamás
  • 2014. március 4.

Film

Mit tanítanak egy zombiiskolában? Miért maraton egy tévésorozat? A FOX csatornán már nálunk is vetített remek zombiszéria sokat látott fő producerét faggattuk.
false

magyarnarancs.hu: A Walking Deadben soha nem mondják ki a „zombi” szót. Miért?

Gale Anne Hurd: Mert szeretnénk, ha a tét és a veszélyérzet valódinak hatna. Nem akarjuk, hogy campbe vagy paródiába forduljon át a sorozat. Ha a szereplők reflektálnának arra, hogy ebben vagy abban a zombifilmben mit csináltak, az érzésünk szerint csökkentené az élethalálharc súlyát.

magyarnarancs.hu: A statisztáitokat zombiiskolában képzitek ki. Miről ismerszik meg a jó zombiszínész?

GAH: Greg Nicotero, a sorozat executive producere, maszkmestere és több rész rendezője vezeti a zombiiskolát. A statisztákat először megkérjük, mutassák be, hogyan játszanának el egy zombit. Olyan embereket szeretnénk kiválasztani, akik különlegesek, és nem esnek ki a szerepükből, tehát nem nevetgélnek és nem viccelődnek, hanem végig konzisztensek tudnak maradni. Nagyon fontos, hogy a zombiknak illeszkedniük kell a Walking Dead világába: nem nézhetnek ki úgy, mintha múmiák sétálgatnának kinyújtott karokkal. Arról is meg kell bizonyosodnunk, hogy a zombik nem ugyanazt csinálják, mivel gyakran összeverődnek pár fős csoportok, ahol mindenki csak jobbra biccenti a fejét és vonszolja a bal lábát. Pedig a hangsúly a változatosságon van, hiszen mindenki másképp sérült meg: az egyiket megharapták, a másikat megkarcolták, a harmadik fejsérülés következtében halt meg. Elengedhetetlen, hogy a zombiszínész játékában megjelenítse azt, hogyan vált a karaktere élőhalottá.

magyarnarancs.hu: A Walking Deadet filmre forgatjátok, ami ritkaságnak számít a digitális korban.

GAH: Csináltunk teszteket 36 mm-es és 16 mm-es filmmel ugyanúgy, mint HD-vel. Azt szeretnénk, hogy a sorozat a lehető legvalóságosabbnak hasson, mintha az otthoni nézők is ott lennének Rickékkel a zombik közt – a HD viszont nem adta meg ezt a valóságérzetet. Fontos szempont volt az is, hogy könnyű kamerákkal dolgozzunk, amiket az operatőrök egyszerűen, biztos kézzel tudnak használni, mert nem szeretjük a remegő kézikamerázást. A Super16-os kamerák hordozhatóak és nagyon könnyűek, így a nehéz körülmények ellenére is lehet velük dolgozni. A helyszíni forgatásokon ugyanis meg kell küzdenünk a hőséggel és a csapadékos időjárással is.

magyarnarancs.hu: A sorozatnak többmilliós rajongótábora és rengeteg jelölése van, de a nagyobb díjak közül keveset nyertetek el. Szerinted összefügghet ez azzal, hogy a horror műfaját sokan még ma sem tekintik értékesnek?

false

GAH: Számunkra a legfontosabb díj a People’s Choice Awards, amit meg is nyertünk a Legjobb kábeldráma kategóriában. Mi inkább a rajongóknak készítjük a sorozatot, nem az egyes kritikusoknak. De a négy évadból kettőt az American Film Institute beválogatott a tíz legjobb televíziós program közé, és nyertünk Writers Guild Awardsot is. Jelöltek a Golden Globe-ra, valamint Directors Guildre is, úgyhogy megtisztelve érezzük magunkat. Jelenleg nagyon sok fantasztikus sorozat megy a televízióban, köztük pár a horror zsánerébe tartozik, mint az Amerikai Horror Story, ami szintén nyert már díjakat. Annyi jó adás van manapság, hogy már nehéz köztük választani.

magyarnarancs.hu: A Walking Dead a véres zombitámadások mögött komoly kérdéseket is feszeget. A harmadik évadban például feltűnik egy diktatórikus vezér, a Kormányzó, aki elhiteti a közösségével, hogy terroristák támadták meg a menedéküket, és ezt ürügyként használva háborúba vezeti az embereit, és kínzásnak veti alá ellenségeit.

GAH: A Kormányzó alakját a képregény inspirálta (kritikáink a képregényről itt és itt olvashatók), bár a képregényben más a története. Szerintem ez a történetszál nemcsak a korunkról, hanem az egész emberi történelemről szól. A Walking Dead az emberi természetet vizsgálja, annak legjobb (például Hershel esetében) és legromlottabb oldalát (a Kormányzó alakjában). De hozzá kell tenni, hogy a Kormányzó karaktere nagyon eltér a harmadik és a negyedik évadban. Radikális változáson megy keresztül a negyedik évad két epizódjában, amelyek csak vele foglalkoznak. Új nevet, új identitást vesz fel, és úgy tűnik, hogy megváltozott. Szeretne helyesen cselekedni, és már megtagadná a despotikus vezetőként és erőszakos emberként töltött éveit, de a múltja sajnos utoléri. Mindig is ide akartuk kifuttatni a Kormányzó történetét.

magyarnarancs.hu: Van kvótátok arra, hogy hány karakternek kell meghalnia egy évadban?

A Zombi Iskola sikeres növendéke

A zombiiskola sikeres növendéke

 

GAH: Nincs. A Walking Dead lényege az organikus történetmesélés. Nincs hullaszámláló, nincs formula. Minden karakter halálát nagyon komolyan vesszük, és soha nem a sokkértékért ölünk meg valakit, hanem mert az egy bizonyos eseménysor természetes végpontja vagy a karakterek közti dinamika következménye.

magyarnarancs.hu: A főszereplő, Rick Grimes már több mint 100 képregényt túlélt. A tévésorozatban van olyan karakter, aki semmiképp sem halhat meg?

GAH: Nincs. Mivel nem követjük teljes mértékben a képregényt – például Andrea sorsa a harmadik évadban radikálisan különbözik attól, ami a képregényben történik vele –, ezért időről időre változtatunk a comics által kirajzolt történet irányvonalán is. Nincs kizárólagos minta a sorozat szerkesztésében.

magyarnarancs.hu: Korábban olyan nagy filmeknek voltál a producere, mint az Armageddon vagy a Terminátor. Producerként mi a különbség egy nagy költségvetésű hollywoodi film és egy nagyobb televíziós sorozat elkészítése között?

GAH: Mindkettő nagyon megerőltető. A játékfilm olyan, mint egy sprintverseny: van egy határidő, ameddig be kell fejezned az egész projektet. A televíziós sorozat pedig olyan, mint egy maraton, mert 12 hónapot dolgozunk egy évben. Csak két hete fejeztük be az idei évad 16. részének hangkeverését, de a múlt héten már el is kezdtünk ötletelni az ötödik évadról. Ebből is látszik, hogy nincs pihenő a két évad között.

magyarnarancs.hu: Fiatalon a filléres trashfilmjeiről és gyors munkatempójáról hírhedt Roger Cormannél tanultad ki a szakmát. Mit lestél el Cormantől?

GAH: Az a nagyszerű Rogerben, hogy mindenkit kitanított, aki megfordult a cégénél. Tőle tanultam meg, hogy mindig legyen egy B-tervem, mert valami biztosan el fog romlani. Fontos az is, hogy rendesen felkészülj a forgatásra, maradj nyugodt, és mindig támogasd a szereplőidet és a stábodat. Azt is Rogertől lestem el, hogy mindenki jobban dolgozik bátorítás, mint kritika hatására.

magyarnarancs.hu: Az irodád tele van rajongóknak készült szuvenírekkel azokból a produkciókból, amiken dolgoztál. A Walking Deadből milyen emléktárgyaid vannak?

GAH: Például Rick egyik seriffkalapja és Michonne kardjának másolata. De van Daryl Dixon akciófigurám, valamint a Biciklis lány mellszobra az első évadból, és természetesen pár járkáló is.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.