Hollywood legjobb barátja – Oscar 2014

  • - kg -
  • 2014. március 3.

Film

Nyert az Argo, Seth MacFarlane nagyon odatette magát. Ja, ez tavaly volt. Tarolt a Gravitáció, Ellen DeGeneres vezetett.

Putyint hiába is kerestük a vörös szőnyegen, egyéb elfoglaltságai miatt (a Háború és béke 2. – 3D-ben adja a főgonoszt) nem jött el, de mindenki más ott volt, Hollywood krémje például ismét teljes fegyverzetben (Armani, Prada, Dior) felvonult. Alighanem osztanak valamit a hollywoodi Dolby Theatre-ben. A legjobban öltözött színésznő ezen az estén… - majdnem elhitték, ugye, hogy sorolni kezdjük?! A magyarnarancs.hu, miközben legitim tudománynak ismeri el a szabás-varrást, bátran nem közli a legjobban öltözöttek (Jennifer Lawrence?) listáját. Jelezze elkötelezettségünket a hetedik művészet, a gyöngyvászon fehérje a mozgókép magasztossága mellett, hogy nem divatozunk (Jennifer!), jöjjenek a győztesek.

Jared Leto – legjobb férfi mellékszereplő – papírforma. AIDS-ben haldokló transzvesztita a Mielőtt meghaltam című filmben (kritikánk a csütörtöki Magyar Narancsban olvasható). Lehet, hogy idén csak keveset látjuk hazánkban koncertezni „az ország kedvencét”, a 30 Seconds to Mars zenekart? Már megint mi húzzuk a rövidebbet! Ó, jaj. Ugorjunk.

Lupita: 12 év / Non-stop

Lupita: 12 év / Non-stop

 

Eközben a női napozóban: megkezdődött a jó házból való, tisztes rabszolgadráma, a 12 év rabszolgaság (kritikánk itt) kötelességszerű díjazása: nyer Lupita Nyong’o, aki Liam Neeson mellett utaskísérőt játszik (összesen kábé 3 szava van) a múlt héten bemutatott Non-stop című akciófilmben. Ha a Taken 3-ba is beveszik Neeson mellé, bizonyára sokszavas szerepet kap.

false

Cate Blanchett-et sajnos soha nem fogjuk látni sem A szállító, sem az Elrabolva sorozatban – második Oscarjával, melyet Mia Farrow sem akadályozhatott meg, bekerült a megszobrozott Woody Allen-színésznők (innen is köszöntjük Dianne Wiestet és Penélope Cruzt) népes táborába.

Ilyen volt - Bolondok aranya

Ilyen volt – Bolondok aranya

Ilyen lett - Mielőtt meghalltam

Ilyen lett – Mielőtt meghaltam

 

És igen! Matthew megcsinálta! A test, mely színésszé érett! És micsoda színésszé! Matthew McConaughey, a Bolondok aranya, az Excsajok szelleme, illetve a Gyilkos Joe, a Mud, A Wall Street farkasa (Matthew melldöngetése a legjobb dolog a filmben!) és A törvény nevében sztárja mától Oscar-díjas. Papírja (szobra) van róla, hogy színész. És ezzel a Mielőtt meghaltam a második színészi Oscarját is behúzza. Kár, hogy Jennifer Garnert nem jelölték. Ahol ekkora a szeretet, ott neki is jutott volna valami (doktor nénit játszik a Mielőttben – szemüvegben!). Nem baj, van jövőre is.

Míg mi itt nagyban örülünk Matthew győzelmének, a szakmaiság úgy kívánja, hogy megemlítsük: a legjobb film a 12 év rabszolgaság, a legjobb rendező pedig valami mexikói pasas lett. Már guglizzuk is: A-l-f-o-n-s-o C-u-a-r-ó-n – ki a csuda lehet? S-p-i-k-e J-o-n-z-e-ról (legjobb eredeti forg.-könyv – A nő – papírforma) legalább már hallottunk: híres deszkás L.A.-ből.

A nyertesek teljes listáját itt találják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.