Film

Nincs kegyelem

Film

1956. de­cem­ber 8-án szovjet katonák és pufajkások Salgótarjánban halomra lőtték az előző éjszaka elhurcolt munkások kiszabadítására összegyűlt fegyvertelen tömeget, de még a járókelőket is. A különböző források 50 és 130 közé becslik az áldozatok számát, s rengeteg sérültről szólnak.

Matúz Gábor dokumentum-játékfilmje nagyot vállal: a történet részletes felidézésén túl testközelbe is akarja hozni, hogy mi zajlott hatvan évvel ezelőtt Nógrád fővárosában. S épp ez a baj. A rendező láthatóan nem bízik sem a dokumentumfilm műfajában, sem az eszközeiben – kétségkívül csekély forrásanyag állhatott a rendelkezésére: a salgótarjáni sortűz máig tisztázatlan. Így egy-egy történész, levéltáros elbeszélését, kommentárját vagy a túlélők, helybéliek visszaemlékezéseit mindgyakran oda nem illő játékfilmbetétek váltják. A szakértő megrázó aprólékosságú közlését adott esetben évődő szerelmi jelenet vagy falusi életkép követi.

Hiányzik a dramaturgiai átgondoltság, elmarad a katarzis. Pedig a dokumentarista rész önmagában is hatásos lenne, a színészek – Törőcsik Mari, Györgyi Anna, Gáspár Tibor és fiatal tehetségek – pedig jók. Akár fontos munka is lehetett volna a Nincs kegyelem, ha készítői nem akartak volna épp ettől az egy filmtől az égvilágon mindent. Mert így olyan lett az egész, mintha valaki profi módon, de találomra vágott volna össze két filmet, s egyként akarná eladni őket. Kár érte, legalább egy rendes, eligazító erejű alcímet megérdemelt volna.

Forgalmazza a Közép-európai Média Intézet; fotó: Komka Péter

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.