Film

Nincs kegyelem

Film

1956. de­cem­ber 8-án szovjet katonák és pufajkások Salgótarjánban halomra lőtték az előző éjszaka elhurcolt munkások kiszabadítására összegyűlt fegyvertelen tömeget, de még a járókelőket is. A különböző források 50 és 130 közé becslik az áldozatok számát, s rengeteg sérültről szólnak.

Matúz Gábor dokumentum-játékfilmje nagyot vállal: a történet részletes felidézésén túl testközelbe is akarja hozni, hogy mi zajlott hatvan évvel ezelőtt Nógrád fővárosában. S épp ez a baj. A rendező láthatóan nem bízik sem a dokumentumfilm műfajában, sem az eszközeiben – kétségkívül csekély forrásanyag állhatott a rendelkezésére: a salgótarjáni sortűz máig tisztázatlan. Így egy-egy történész, levéltáros elbeszélését, kommentárját vagy a túlélők, helybéliek visszaemlékezéseit mindgyakran oda nem illő játékfilmbetétek váltják. A szakértő megrázó aprólékosságú közlését adott esetben évődő szerelmi jelenet vagy falusi életkép követi.

Hiányzik a dramaturgiai átgondoltság, elmarad a katarzis. Pedig a dokumentarista rész önmagában is hatásos lenne, a színészek – Törőcsik Mari, Györgyi Anna, Gáspár Tibor és fiatal tehetségek – pedig jók. Akár fontos munka is lehetett volna a Nincs kegyelem, ha készítői nem akartak volna épp ettől az egy filmtől az égvilágon mindent. Mert így olyan lett az egész, mintha valaki profi módon, de találomra vágott volna össze két filmet, s egyként akarná eladni őket. Kár érte, legalább egy rendes, eligazító erejű alcímet megérdemelt volna.

Forgalmazza a Közép-európai Média Intézet; fotó: Komka Péter

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.