"Nincs is pont ilyen" - Kocsis Ágnes filmrendező

  • Tóth Péter Pál
  • 2011. március 17.

Film

Bár a Pál Adrienn Cannes-ból a filmkritikusok díjával tért haza, forgalmazására egy évet kellett várni. A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) megígért, ám oda nem adott támogatása hiányában szinte promóció nélkül, néhány kópiával mutatják be a filmet.

*

Magyar Narancs: Hoszszan kellett várni az új filmedre. Miért?

Kocsis Ágnes: Négy év nem olyan hosszú idő két film között, különösen mifelénk. Közben született egy kislányom is, de azt hiszem, a pénzügyi háttér amúgy sem állt volna össze hamarabb. Mindemellett én nem tudnék évente filmet készíteni, de még kétévente sem. Nem hinném, hogy igazán színvonalas alkotásokat lehet létrehozni rövid idő alatt, különösen nem hosszú távon. Mi magunk írjuk a forgatókönyveket Andrea Robertivel, és már önmagában ez megkíván legalább egy évet vagy többet. Szerintem az igazi elmélyüléshez idő kell. Ez a filmjeim tempóján is látszik.

MN: A Pál Adriennben egyszerre érezni az emberközeliséget és a stilizációt. Miért tartottad fontosnak épp ezt a történetet?

KÁ: Engem általában az ember érdekel, a belső világunk, azonban szeretem, ha a filmnek koherens, saját világot tudok teremteni. A hitelesség elsősorban pszichológiai értelemben fontos. Bár ügyelni próbálunk a tárgyi hitelességre is, előfordul, hogy van olyan dolog, ami a filmben hiteles, abba jól illeszkedik, az életben pedig lehet, hogy nincs is pont ilyen. A stilizáció segít a lényegre koncentrálni, amellett, hogy nagy szerepe van a film önálló világának létrehozásában.

MN: Nem a filmben lassan körvonalazódó valóságos, de a bennünk eltemetett Pál Adrienn: valójában saját megvalósulatlan és megvalósítatlan életünk...

KÁ: Mindenkinek meg kell vagy meg kellene tennie azt az utat, amiben megpróbálja megismerni önmagát, és a megvalósulatlan és megvalósítatlan életét összhangba hozni a valóságos énjével és életével. Ha ez nem sikerül, akkor - akárcsak a film főszereplője, Piroska - megfelelési vággyal küszködve, boldogtalanul bolyonghatunk a minket körülvevő szürke világban. Azt hiszem, mindenki Pál Adriennje inkább ez az egység, a valódi önmagunk, a vágyainkkal együtt. Nem is igazán az, akik szeretnénk lenni, hanem akik valójában vagyunk. Ez sokszor saját magunk számára sem világos, nagyon össze tud keveredni.

MN: A főhőst nyilvánvalóan évek óta elhanyagolja a férje, akit csak a saját kis világa érdekel. Már a Friss levegő sem rajzolt hízelgő képet a férfiakról.

KÁ: Nem gondolom, hogy olyan rémesnek ábrázoltuk volna a férfiakat. Ezt az érzést talán az keltheti, hogy általában a hősnők rossz közérzetéhez hozzájárul néhányuk viselkedése. Ha Piroska férjének szemszögéből készülne a film, akkor arról is szólhatna, hogy van egy rémes felesége, aki nem is foglalkozik vele, és még csak magával sem törődik. Egy tönkrement kapcsolatban egyébként is nagyon önzőek és gonoszak tudnak lenni az emberek. És ha már itt tartunk, azért abba is érdemes belegondolni, hogy általában a filmekben hogyan ábrázoltatnak a nők.

MN: Nemrégiben az Arte közölt egy összeállítást a magyar kultúrpolitikáról, s ebben te is megszólaltál. Hogy látod a filmgyártás helyzetét?

KÁ: Értetlenül figyelem a történéseket. Sokan arról beszélnek, hogy a magyar film válságban volt, és meg kell menteni. Hát most már tényleg válságban van, és meg is kéne menteni. Azonban eddig a magyar film Kelet-Közép-Európa egyik kiemelkedő filmművészete volt, és nemcsak a hatvanas években, de az utóbbi tíz évben is. Térségünkben a magyar film volt mostanában az egyik pozitív példa a román mellett. Mindemellett sok közönségsiker is készült. A filmgyártás hosszú, az ötlet megszületésétől a forgalmazásig évekig is eltartó folyamat. A nyár óta teljes mértékben befagyasztott finanszírozás - ami nemcsak a játékfilmeket érinti, hanem az összes filmes műfajt, a fesztiválokat, filmes kiadványokat, a forgalmazást, az art mozikat - nagy űrt hagy majd maga után. Nem mondom, hogy nem találhattunk hibákat az MMKA működésében, de az biztosan nem megoldás, hogy egy alapvetően demokratikus szervezetet teljesen eltörlünk, és amíg egy újat hozunk létre, veszni hagyunk mindent, ami addig felépült. Nem kéne hagyni, hogy a nemzeti kultúránk egyik fontos szegmensét tönkretegyük, és nagyon remélem, hogy az új rendszer, amelyről még semmit sem tudunk, demokratikus lesz, és az alkotói szabadságban bízva fenntartja ezt a sokszínű magyar filmkultúrát.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.