"Nincs is pont ilyen" - Kocsis Ágnes filmrendező

  • Tóth Péter Pál
  • 2011. március 17.

Film

Bár a Pál Adrienn Cannes-ból a filmkritikusok díjával tért haza, forgalmazására egy évet kellett várni. A Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) megígért, ám oda nem adott támogatása hiányában szinte promóció nélkül, néhány kópiával mutatják be a filmet.

*

Magyar Narancs: Hoszszan kellett várni az új filmedre. Miért?

Kocsis Ágnes: Négy év nem olyan hosszú idő két film között, különösen mifelénk. Közben született egy kislányom is, de azt hiszem, a pénzügyi háttér amúgy sem állt volna össze hamarabb. Mindemellett én nem tudnék évente filmet készíteni, de még kétévente sem. Nem hinném, hogy igazán színvonalas alkotásokat lehet létrehozni rövid idő alatt, különösen nem hosszú távon. Mi magunk írjuk a forgatókönyveket Andrea Robertivel, és már önmagában ez megkíván legalább egy évet vagy többet. Szerintem az igazi elmélyüléshez idő kell. Ez a filmjeim tempóján is látszik.

MN: A Pál Adriennben egyszerre érezni az emberközeliséget és a stilizációt. Miért tartottad fontosnak épp ezt a történetet?

KÁ: Engem általában az ember érdekel, a belső világunk, azonban szeretem, ha a filmnek koherens, saját világot tudok teremteni. A hitelesség elsősorban pszichológiai értelemben fontos. Bár ügyelni próbálunk a tárgyi hitelességre is, előfordul, hogy van olyan dolog, ami a filmben hiteles, abba jól illeszkedik, az életben pedig lehet, hogy nincs is pont ilyen. A stilizáció segít a lényegre koncentrálni, amellett, hogy nagy szerepe van a film önálló világának létrehozásában.

MN: Nem a filmben lassan körvonalazódó valóságos, de a bennünk eltemetett Pál Adrienn: valójában saját megvalósulatlan és megvalósítatlan életünk...

KÁ: Mindenkinek meg kell vagy meg kellene tennie azt az utat, amiben megpróbálja megismerni önmagát, és a megvalósulatlan és megvalósítatlan életét összhangba hozni a valóságos énjével és életével. Ha ez nem sikerül, akkor - akárcsak a film főszereplője, Piroska - megfelelési vággyal küszködve, boldogtalanul bolyonghatunk a minket körülvevő szürke világban. Azt hiszem, mindenki Pál Adriennje inkább ez az egység, a valódi önmagunk, a vágyainkkal együtt. Nem is igazán az, akik szeretnénk lenni, hanem akik valójában vagyunk. Ez sokszor saját magunk számára sem világos, nagyon össze tud keveredni.

MN: A főhőst nyilvánvalóan évek óta elhanyagolja a férje, akit csak a saját kis világa érdekel. Már a Friss levegő sem rajzolt hízelgő képet a férfiakról.

KÁ: Nem gondolom, hogy olyan rémesnek ábrázoltuk volna a férfiakat. Ezt az érzést talán az keltheti, hogy általában a hősnők rossz közérzetéhez hozzájárul néhányuk viselkedése. Ha Piroska férjének szemszögéből készülne a film, akkor arról is szólhatna, hogy van egy rémes felesége, aki nem is foglalkozik vele, és még csak magával sem törődik. Egy tönkrement kapcsolatban egyébként is nagyon önzőek és gonoszak tudnak lenni az emberek. És ha már itt tartunk, azért abba is érdemes belegondolni, hogy általában a filmekben hogyan ábrázoltatnak a nők.

MN: Nemrégiben az Arte közölt egy összeállítást a magyar kultúrpolitikáról, s ebben te is megszólaltál. Hogy látod a filmgyártás helyzetét?

KÁ: Értetlenül figyelem a történéseket. Sokan arról beszélnek, hogy a magyar film válságban volt, és meg kell menteni. Hát most már tényleg válságban van, és meg is kéne menteni. Azonban eddig a magyar film Kelet-Közép-Európa egyik kiemelkedő filmművészete volt, és nemcsak a hatvanas években, de az utóbbi tíz évben is. Térségünkben a magyar film volt mostanában az egyik pozitív példa a román mellett. Mindemellett sok közönségsiker is készült. A filmgyártás hosszú, az ötlet megszületésétől a forgalmazásig évekig is eltartó folyamat. A nyár óta teljes mértékben befagyasztott finanszírozás - ami nemcsak a játékfilmeket érinti, hanem az összes filmes műfajt, a fesztiválokat, filmes kiadványokat, a forgalmazást, az art mozikat - nagy űrt hagy majd maga után. Nem mondom, hogy nem találhattunk hibákat az MMKA működésében, de az biztosan nem megoldás, hogy egy alapvetően demokratikus szervezetet teljesen eltörlünk, és amíg egy újat hozunk létre, veszni hagyunk mindent, ami addig felépült. Nem kéne hagyni, hogy a nemzeti kultúránk egyik fontos szegmensét tönkretegyük, és nagyon remélem, hogy az új rendszer, amelyről még semmit sem tudunk, demokratikus lesz, és az alkotói szabadságban bízva fenntartja ezt a sokszínű magyar filmkultúrát.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.