Nyolc kis kritika

  • .
  • 2007. november 1.

Film

Nyolc kis kritika

Kilenccsillagos szálloda

A feketemunkásnak még úgy sem könnyű a sora, ha saját lakóhelyén zsákmányolják ki, hát még ha idegenben, ahol a társadalombiztosítás és a munkavédelem hiányát, az éhbért és a kiszolgáltatottságot illegális tartózkodás is tetézi. E film palesztin építőmunkásokat meséltet, akik a gazdag Izraelben próbálnak kenyérkeresethez jutni. Határon átszökdösve nem lehet munkába járni, így valahol az építkezés közelében, a bozótban eszkábálnak maguknak sátrat fóliából, kartondobozból, faanyagból, amit akkurátusan be is rendeznek a hazulról hozott takarókkal, főzőedényekkel, és az ebben a kontextusban végképp abszurd rózsaszín selyempárnákkal. Munkába indulva még százával zúdulnak alá a hegyoldalon, dekkolni már kisebb, 4-5 fős csapatokba szerveződnek, mert kerülni kell a feltűnést, de a nomád életben nagy szükségük van egymás támogatására. Beosztják a házimunkát, az egyik főz, a másik mosogat, a harmadik őrködik. Háromszorosan is retteghetnek: a rendőrségtől, a katonaságtól és a titkosszolgálattól. Viszont az APEH-et és a munkaügyi ellenőröket nem említik a mumusok között, ami a szokásosnál is nagyobb képmutatást sejtet a háttérben. Izrael gazdasága szárnyal, gőzerővel épülnek a luxuslakások, kell a munkáskéz, ezt mindenki tudja (a hatóságot is beleértve), ahogy azt is, hogy a palesztinoknak meg munka kell, de nagyon. Végül is találkozik a közös érdek, csak éppen hozzájön egy harmadik, a vállalkozó érdeke, aki sehol a világon nem szeret alkalmi munkások után közterhet fizetni.

Két fiatalembert ismerünk meg, Ahmedet és Muhamadot, akik között őszinte barátság szövődik. Közben az egyik, majd a másik is kórházba kerül. Közben egyeseket elkapnak, a kis tábort felgyújtják. Közben felépül egy egész város. A barátságnak nemsokára véget vet a hírhedt fal - a helyzet iróniája, hogy azt is palesztinok építik. Szomorú film sok derűs és humoros pillanattal.

- borz -

Ido Haar, Izrael, 2006

Temető Klub

Jeruzsálemben, a Herzl-hegyen áll az Izrael nagyjainak, köztük magának Herzl Tivadarnak földi maradványait is őrző temető. Erre az emlékhelyre jár pár idős ember, mindig összecsukható székkel a kezében, de egyáltalán nem az elmúlás és csendes megemlékezés jegyében: rengeteget vitatkozva, beszélgetve, kiselőadásokat tartva gyűlnek össze, és piknik zárja a klubdélutánt.

Az elsőre igen bizarrnak tűnő szerveződésnek nagy jelentősége van az öregek életében, alapszabályt is alkottak maguknak, amely hosszas viták érlelő tüzében forrta ki magát. A film két személyre koncentrál a társaságból: Lena és Minya sógornők, az előbbi agilis, egykor ügyvédi irodát vezetett, az utóbbi inkább magának való, zárkózottabb. Mégis elválaszthatatlanok, nem mintha kapcsolatuk súrlódásmentesnek volna mondható.

A kamera rendre a háttérből les, még sincs olyan érzésünk, hogy kukkolunk, inkább a szereplők méltóságát óvja a cseppet sem tolakodó objektív. Ez a nagyon szolid jelenlét ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne kapnánk el borzasztóan érdekes momentumokat. Ezek az emberek ugyanis Európában születtek, ki német, ki lengyel volt egykoron, s kultúrájuk, történetük, történeteik hihetetlenül sokszínű és tarka képet mutatnak. A klub működését öt évig követte a rendező, ez idő alatt többen elmentek közülük, és az alapszabályon is módosítani kellett, mivel az összecsukható székekkel idővel már nem mindenki tudott megbirkózni. A Temető Klub az elmúlás és egy lassan eltűnő generáció sok humorral és élni akarással átszőtt elégiája.

- dercsényi -

Tali Shemesh, Izrael, 2006

Munkagödör

"Akinek ebből az egészből haszna van, biztosan lepaktált az ördöggel. Itt sokan meghaltak - mondja a láthatósági mellényt viselő Natividad, miközben lerakja az úttorlaszokat -, ez elkerülhetetlen. Egy ilyen hatalmas építkezés életeket követel. Sokat."

A külső körgyűrű "második emelete". Így nevezték el azt a felüljárórendszert, amely tehermentesíti a Mexikóváros külső részeiről a centrum felé vezető autópályát. Dél-Amerika legnagyobb viaduktja idén készült el, korábban a hárommillió autó már mozdulni sem tudott egymástól. Az építkezés persze tovább rontott a katasztrofális helyzeten. "Éjjel-nappal kellene dolgozniuk" - dühöng egy autós. "Éjjel-nappal dolgoznak" - érkezik a válasz. A kocsi elhúz az építkezési gödör mellett, Juan Carlos Rulfo kamerája viszont megmutatja, mi van az alján.

"Tizenöt évet töltöttem el ebben a pokolban. Leesel, eltöröd a gerinced, és ki kapja a glóriát? Amikor hazamegyek, dühös vagyok. És nem az anyám az oka." Õ José, aki a bűnei miatt vezekel: "Korábban öltönyt hordtam, nem építési hulladékot." Aki ránéz, nem gondolná, hogy valaha maffiózó volt.

"Nem félsz ilyen magasban?" - kérdezi José köteleken lógó kollégáját. "Jobban félek attól, hogy nem lesz mit enni" - érkezik az egyszerű válasz a magasból, Pedrótól. Huzalokat huzigál, alatta autók zúgnak el. Ha nincs vas, nincs munka, ha nincs munka, nincs étel.

"Mindenhez hozzá lehet szokni, csak a munkához nem - vallja a cserzett arcú Alejandro. - Senkit sem ismerek, aki reggel háromkor, amikor felkel, azt mondja: De jó, mehetek dolgozni!" Õk Rulfo hősei, akik törik a betont, hegesztenek, vasrudakat illesztenek egymásba, szállítják a betonelemeket, irányítják és korlátozzák a forgalmat, és közben feláldozzák az életüket, vagy legalábbis néhány évet belőle. Ahogyan egy internetes fórumon megfogalmazta a segundo piso egyik használója: azért, hogy "százhúszszal lehessen tépni ából bébe".

Bánky Bea

Juan Carlos Rulfo, Mexikó, 2006

Szavazz rám, légyszi!

Nyolcéves gyerekek versengenek az osztálytitkári címért egy kínai nagyváros elit iskolájában. A három kiválasztott vetélytárs - szülei ridegen gyakorlatias tanácsait követve - egyre kíméletlenebbül "kampányol" a népszerűségért, de még inkább egymás ellen. A demokratikus lózungok hol szomorúan mosolyogtatóak, hol hátborzongatóan üresen konganak a szájukból az idejekorán elkezdett harsány ideológiai indoktrináció látványos színfalai előtt.

Túl hamar túlérlelt - az átlagosnál minden bizonnyal jobb szociális háttérrel rendelkező - gyerekek sajátítják el és gyakorolják az engedelmesség, a szemforgatás és a számító törtetés technikáit. A szülők már szemlátomást magabiztosan használják őket. Persze a mi nyugati világunk kampánymódszereitől sem idegenek az efféle sandaságok, legfeljebb az a furcsa számunkra, hogy ott nem restellik mindezt a kamera előtt, nyíltan vállalni. A rendező a BBCNewsban közölt írásában az új, egygyermekes családmodellel magyarázza a szülők nyomuláspártiságát. Mi pedig zavartan keresünk támpontokat, hiszen a választás és választhatóság tapasztalata mégiscsak újdonság Kínában - csak ne volna ennyire fojtogató az egésznek a levegője. A kritika és önkritika bolsevik szerepjátéka nyugatias mézesmadzagötletekkel keveredik, a gyerekindulatok és -érzelmek fegyelmezetten elfojtódnak, sok mindent megtanultak a kis piros nyakkendősök, csak éppen a gyerekkorukat veszítik el. Szívszorító és -melengető megkönnyebbülés, amikor a nyomás, a feszültség legalább egy zokogás erejéig megroppantja a gyerekeken az önfegyelem rájuk erőltetett páncélját.

- kyt -

Weijun Chen, Kína, 2006

Szuvenír

Az izraeli fiatal felnőttek generációja lassan felfedezi a nagyszüleit: Shahar Cohen dokumentumfilmes apja, Shlomo Cohen múltját úgy porolja le, mint a kertjük előtt álló ősrégi Autobianchit. A ronccsal amúgy nagy terveik vannak: fel akarják deríteni a papa múltjának homályos részeit. Arról van szó, hogy Shlomo Cohen közlegény részt vett a II. világháborúban, a brit hadsereg zsidó dandárjában harcolt Olaszországban, Németországban, Hollandiában.

Az idős férfi unokát akar, ám fiai erre kevés hajlandóságot mutatnak. A megoldás: felkutatni azokat a múltbéli nőismerősöket, akiket Shlomo közlegény a háborúban ismert meg, s akikkel viszonya volt, hátha mégis sikeres lesz az unoka-projekt. Az így hátrahagyott, háborús liezonokból született gyerekeket hívták anno szuvenírnek. Nyomozás indul, szép feladat, például amikor egy holland városban kell megtalálni egy Jenny nevű nőt.

A két férfi útja több szinten értelmezendő: a család felől vagy a múlt újraélése, a nagy visszatekintés szempontjából. Shlomo Cohen személyisége teszi ezt az amúgy sem érdektelen road movie-t még izgalmasabbá, hisz a zárkózott, fegyelmezett bácsi a kamera előtt járja be az utoljára 60 éve látott vidékeket, és az emlékek és érzelmek feltolulnak. Mélyen személyessé, bensőségessé teszi mindezt, hogy saját fia kíséri-támogatja élete eme tán legfontosabb útján, a kamera jelenléte ezért nem is tolakodó. Így a film egyszerre megindító és vidám. Ráadásul az élet nevű rendező tudja a legjobb forgatókönyveket írni, úgyhogy az utazás sikeréről most nem is rántanánk le a leplet.

- dercsényi -

Shahar Cohen, Izrael, 2006

Híd a Wadi fölött

Az izraeli Wadi Ara régióban zsidó és arab szülők elhatározzák, hogy közös, kétnyelvű iskolát hoznak létre a gyerekeiknek - egy arab faluban. A hely technikai kérdésnek tűnhet, de nem az: míg az arabok rendszeresen járnak át dolgozni, orvoshoz vagy rokonlátogatásra, addig a zsidók nemigen merészkednek ki saját területük viszonylagos védettségéből. Eddig soha nem volt példa arra, hogy zsidó diákok egy arab településen járjanak iskolába. A választásban benne van annak az elismerése, hogy fordítva nem is működhetne a dolog. Az arabok szabad mozgása Izraelben erősen korlátozott: szabadon dönthetnek arról, hogy elindulnak-e otthonról, de hogy elérik-e úti céljukat, az már nem tőlük függ; kiszámíthatatlan, hogy a számos ellenőrző pont melyikén és mennyi várakozás után jutnak át, ha egyáltalán. (Lásd erről a tavalyi Verzió Ellenőrző pont című izraeli filmjét.) Ilyen körülmények között az arab gyerekek nem tudnának naponta, időre iskolába járni, így a közös tanintézet nem is lehet másutt, csakis arab területen.

És ez csupán egy a vállalkozás előtt álló technikai és lelki akadályok közül. A nyelvhasználattól a vallásgyakorláson át a tantervig időzített bombák ketyegnek. A filmesek az első, kritikus évet dokumentálják, ami nem meglepő módon tele van konfliktusokkal és kudarcokkal. Azt azért látni, hogy itt a többségi társadalom baloldali gondolkodású és nem vallásos tagjai demokratikus gesztust tesznek a kisebbséghez tartozó, mélyen hagyományhoz kötött és vallásos szomszédaiknak, akik ezt jól felfogott érdekből, a gyerekek jövőjére gondolva fogadják el. De tiszta haszonról beszélni túlzás volna: az arab szülőknek fel kell adniuk a gyanakvásukat, hogy ez alattomos támadás a vallási és nemzeti identitásuk ellen. Az iskola kiállja a próbát: a következő tanévre kétszer annyian iratkoznak be. Kimondottan izgalmas film.

- borz -

Barak Heymann és Tomer Heymann, Izrael, 2006

A harmadik nem: a hidzsrák Indiában

"Ha kutyaként vagy macskaként születek újjá, rendben van, de ha emberként, akkor nem akarok se nő, se férfi lenni, hidzsraként szeretnék újjászületni" - mondja az örökké álmodozó Rambha. Laxmi nem vállalja a kasztrációt, inkább kettős életet él. Tudja, ha kiherélik, a hidzsrák, az indiai eunuchok világából nincs többé visszaút. Bár ő az, aki a legplasztikusabban fogalmazza meg a hidzsrák identitását, ő kötődik a legkevésbé ehhez a kultúrához. Modern figura, van állása (tánctanár), nem kell koldulnia, strichelnie. "Többek vagyunk egy nőnél. Neked férjed, gyerekeid, kötöttségeid vannak, én bármelyik férfit megnézhetem az utcán" - kacsint rá Anitára, a fotós lányra, aki a "harmadik nemről" készülő könyvéhez gyűjt anyagot Bombay utcáin. Asha képtelen feldolgozni mivoltát, iszákos, dühös ember, végül közössége is kitaszítja. Szerinte a férfiak negyede a pinát, többsége a segglyukat szereti, ezért keresik a hidzsrák társaságát. Három sors, három különböző történet, melyekből kibomlik egy sajátos kultúra, vallási közösség, a maga hierarchiájával, a modernizálódó élet okozta torzulásaival. Semmi metaszöveg, antropológiai narráció, csak "beszélő fejek", merengő kamera. Türelmet igénylő film, az teszi nehezen emészthetővé, ami egyben fesztelenné: a transzláció, az átültetés hiánya. Nehéz megértenünk egy olyan világot, ahol a nyugatitól eltérően nem merevek a nemek közötti határok, ahol a transzszexualitás nem bűn. Ha Wartmann nekünk, európaiaknak szánta, joggal lehet hiányérzetünk.

M. László Ferenc

Thomas Wartmann, Németország, 2006

A lista

Mindenkinek, aki jól tudja, kicsoda Carla Del Ponte, és szívében nagyrabecsülés lakozik a svájci asszony iránt, melegen ajánlom e hosszú filmet.

Hisz a volt Jugoszlávia területén elkövetett háborús bűnökkel foglalkozó hágai ENSZ-törvényszék főügyésze korunk egyik legnagyszerűbb nemzetközi figurája. Pályáját a luganói ügyészségen kezdte, ahol oly sikeresen derítgette fel az olasz maffia svájci kapcsolatait, hogy hálás ügyfelei egyszer fél tonna robbanóanyaggal próbáltak a kedvében járni. A hágai törvényszék főügyészének 1999-ben nevezték ki, s hogy az intézmény végül nem vallott kudarcot, az nagyban neki köszönhető: az ő kérlelhetetlenségének, szenvedélyének, kitartó nemzetközi nyomásgyakorlásának.

Ám a film készítői túl egyszerűen fogták fel a feladatukat. 2005 júliusától decemberéig elkísérték Del Pontét, és felvettek mindent, amit csak megengedtek nekik. Az értekezleteket, az irodai munka apró, kedves részleteit, a sajtótájékoztatókat, a belgrádi, zágrábi látogatások nem titkos s ennélfogva meglehetősen érdektelen részleteit. E történetből semmi olyasmi nem kerekedik ki, amit a művelt néző ne tudna maga is, és ami képi igényességében túlmutatna a híradóbejátszások horizontján. Igen, Milosevic és Ante Gotovina horvát tábornok elfogása nagy siker volt; fájdalmas kudarc viszont, hogy Mladic és Karadzic még mindig szabadlábon bujkál. Ki hitte volna. A főhősnő szűk környezetén kívül alig szólítottak meg bárkit; az meg kifejezetten zavaró, hogy áldozatokat keresve jószerivel csak a srebrenicai vérengzésről szóló, jól ismert híradótekercsekig jutottak el. A rendező egy interjújában azzal védekezett, hogy nem portréfilmet készítettek; de miért nem?

Ami persze nem jelenti azt, hogy azoknak, akik többet is szeretnének, mint pusztán látni kedvenc nemzetközi hősüket, ne ajánlanám ezt a filmet. Csak nekik nem olyan melegen.

- bbe -

Marcel Schüpbach, Svájc, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.