tévésmaci

Nyúl a rozsban

  • tévésmaci
  • 2012. február 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché, két kispénzű egyetemista magas kedvvel kiléptek a Stallburggasséra, gondolkodás nélkül balra fordultak, s a Bräunerhofot pár lépéssel hátrahagyván, a sarkon megálltak. Sztupa habozni látszott, de Troché megfogta a karját, be, be, gyerünk, mondta, és szinte betuszkolta Sztupát a Dorotheergasséra, ahol elindultak a Graben felé.

Tudom, miben sántikálsz, jegyezte meg Sztupa, de nem tűnt úgy, hogy nagyon ellenére lenne a dolog, és akkor már meg is látták azt a kisebb csoportosulást (ha történetünk ma játszódna, Troché megeresztene egy viccet, kábé így: flashmob, vaz - de nem ma játszódik). Vasárnap volt, délután négy óra. Mire odaértek, az emberek már beözönlöttek a kávéházba, aminek a közepén ott áll a tulajdonos, decens öregúr, s terelgeti a vendégeket a kies sarkok, a még szabad asztalok felé - mintha tényleg a vendégeit fogadná. De hát tényleg a vendégeit fogadja. Sztupa kicsit reményvesztetten pillant körül, már minden hely foglaltnak látszik, de a tulaj máris navigálja őket egy asztal felé. Csinos, hosszú nyakú fiatal lány ül ott egyedül, az öreg hozzáhajol, mosolyognak, Troché csak annyit kap el a párbeszédből, hogy Danke sehr, Fräulein! Ők is mosolyognak, amikor leülnek szemben a lánnyal. De itt mindenki mosolyog, csak a két pincér közül az egyik nem, ő valami alacsony, koboldszerű figura, furcsa grimaszokkal, a másik egy ifjú Adonisz, csak hordják a buktákat, az Einspännereket, hoppá, ott egy Nussbeugel érkezik. Sztupa és Troché csak bámulnak ki az arcukból, noha nem először járnak itt, de nem tudnak betelni vele, belémerülnek ismét és ismét, úgy érzik, ők is ide tartoznak, hogy eggyé válnak a miliővel, a közösség tagjai. A tavalyi év végén (pár nappal Havel után) meghalt Hawelka. Leopold Hawelka, a kis cseh suszter fia, egyike azon nagyszerű férfiaknak és asszonyoknak, akiktől Bécs még ma is olyan, amilyennek álmodni szeretjük. A 101. (százegyedik) évét taposta.

Pénteken (6-án) nem lesz semmi a tévében, de akinek van Cinemaxa, hazaugorhat ebédre, mert 12.55-től lezúzzák a Hairt. Ugye, ismerik?

Szombaton sem jobb a helyzet, az m1-en lesz negyed kilenckor egy helyes kis Woody Allen-film, a Süti, nem süti. Az öt perccel korábban a Story4-en kezdődő Poirot-t (Az ijedt szemű lány) csak azért hozom szóba, mert a jövőben nem árt résen lenni, hisz az ember úgy van vele, hogy százszor látott már minden epizódot, de tény, ami tény: 2012-ben jönnek új részek (vagy mondjuk úgy, lesz idei évad is).

Vasárnap a heti tévénap, de volt már jobb is. Lesz egy ásatag franszia szkeccsfilm, khm, E. A. Poe történeteiből egy csomó sztárral, 1968-ból, a Különleges történetek az m1-en, 23.05-kor. Önmaga konkurenciájaként a nemzeti aladó, az m2 egy háromrészes brit krimibe csap: A tett helyszíne következik! Tíz után a két kereskedelmi főadó, a tv2 és az RTL Klub vetélkedése az Existenz - Az élet játékot, illetve A téglát sodorja elénk: híres emberek híres filmjei. Nyolckor volt Egerek és emberek az MGM-en Sinisszel és Malkovichcsal, de az sem jobb a többinél.

Hétfőn Martin Ritt-matiné 11.10-kor a tv2-n, a Micsoda házasság!, 1972-ből, Walter Matthauval.

Kedden még egy francia őskövület, a Magánélet, 1961-ből, ezúttal a Dunán, este fél tízkor. Tizenegytől pedig a Filmmúzeumon a Mechanikus narancs - lássuk meg, feleim, kiállta-e az idő próbáját! Volt fél hatkor West Side Story a Cinemaxon, s én megint a Puerto Ricó-iakkal voltam.

Szerdán azért sem kellene tévézni, mert a Dunán este fél kilenckor startoló négyrészes Emmát már láttuk. Minden Jane Austent láttunk már.

Csütörtökön Polip felügyelő is rendezésre adja fejét, 2005-ös filmje, a Bűnügyi regény afféle retrókísérlet, amiben a hetvenes évek olasz politikai krimijének próbál meg hangulatos emlékművet fabrikálni. Majdnem sikerül is neki. A tv2 matinéján egy nagy rendező ujjgyakorlata, A mondvacsinált hős. Éjjel (0.25) az m2-n pedig régi (1967-es) bolgár kedvencünk, a Lekötözött léggömb.

Szerintem tévézés helyett járjanak inkább kávéházba, ha a macska is odajár.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.