Oda Buda!

Török tévésorozatok

  • Gera Márton
  • 2015. szeptember 19.

Film

Ismét itt a török uralom – most a tévében. De szappanoperák-e a török sorozatok? És mi a Szulejmán sikerének a titka?

Újfent levonhatjuk a tanulságot, hogy ezen a téren is le vagyunk maradva: a török tévésorozat egyáltalán nem mai találmány, csak hozzánk érkezett decens spéttel. A török filmgyártásnak mindig is jelentős ága volt a sorozatkészítés, de a nemzetközi piacra csak az ezredforduló után sikerült betörni – az első hídfőállások érthetően a Balkánon és a Közel-Keleten voltak. A posztszocialista országokba valamivel később, a megfáradt dél-amerikai szériák helyére sikerült benyomulni. Bár Nyugat-Európát és Amerikát eddig még nem sikerült bevenni, talán nem is bánják: így is évenkénti több tízmillió dolláros bevétel származik a sorozatok exportjából.

 

Ezel és a többiek

Ami azt illeti, elég rosszul indult a magyarok és a török sorozatok kapcsolata, hiszen az egyik nagy kereskedelmi csatorna 2011-ben a Seherezádé nevű borzalommal kezdte riogatni a nézőket, amiből leg­inkább az szűrődött le, hogy valami átverésről van itt szó, a török sorozatok pontosan ugyanolyanok, mint dél-amerikai társaik, szerelmesek keresik a párjukat, de vannak gonosz emberek, akik az útjukba állnak. Úgy tűnt, mintha a dialógusokat sem valódi személyek írnák, a rémes párbeszédekre ugyanis ez lehetett az egyetlen magyarázat.

A Seherezádéval majdhogynem egyszerre érkezett az RTL Klubra az Ezel, ami így viszont egyáltalán nem volt könnyű helyzetben, hiszen azt kellett bizonyítania, hogy létezik minőségi, kemény török dráma. Nos, a bizonyítás még az agyalágyultaknak szánt magyar alcím (Bosszú mindhalálig) ellenére is sikerült, ezért is volt érthetetlen, miért délutánonként vetítette a csatorna – a következő próbálkozásnál viszont már tanultak a blamázsból.

Pedig az Ezel alaphelyzete nem túl elmés: modern Monte Cristo grófja-történet a férfiról, aki visszatér, hogy bosszút álljon barátain, akik elárulták. Csak fokozta a szkepticizmusunkat, hogy a főhős nem egyszerűen meggazdagodott, hanem átműttette magát a siker érdekében. Aztán már az első rész után kiderült, hogy az Ezelben nem a külső eseményeken van a hangsúly – igaz, hogy a cselekmény így is dinamikus és fordulatos volt –, hanem a párbeszédeken és a gyakorta „kivetített” monológokon. Volt akció, sőt olyannyira volt, hogy a rajongók felháborodtak, amiért az RTL Klub a délutáni műsorsávra hivatkozva kivágta a keményebb jeleneteket, a fő kérdés viszont végig az maradt: van-e értelme a bosszúnak, és létezhet-e mindent elfeledő megbocsátás? Mind a két évad, azaz 71 rész megtekintése után sem tudtunk erre megnyugtató választ kapni.

Az Ezel így, ha csak egy kis időre is, de lemosta a török sorozatokról a dél-amerikai kistestvér bélyeget. Hiszen melyik brazil szappanoperában látunk akár tíz percig tartó elmélkedést, melyikben idéznek Shakespeare-től és a világirodalom nagy alkotóitól úgy, hogy annak van is némi értelme? Pláne melyik bír akkora hatással, hogy ezrek utazzanak miatta az adott országba – szimbolikus és hatalmas erejű jelenet volt, amikor Ezel sétált az isztambuli forgatagban, kifejezve ezzel egyfajta identitáskeresést.

Jött, ami ilyenkor szokás: a szereplők elismert sztárok lettek, a készítők meggazdagodtak, az Ezel pedig a legdrágábban értékesített török sorozattá vált. És egyúttal nálunk is megágyazott a törökök további tévés hódításának.

Nem kellett volna, ugyanis a későbbi felhozatal (Igazgyöngy, Tűz és víz) semmiben sem hasonlított az Ezelre, így már éppen el lehetett könyvelni, hogy a kivétel erősíti a szabályt ­ – de akkor jött a Szulejmán.

 

Szulejmán kell a magyarnak, régi dolog ez

Bár szeretik úgy hirdetni, a Szulejmán nem történelmi sorozat. Vagyis hát lehet, hogy mégis az, csak annak elég gyenge, tele hibákkal. II. Lajos például nem egy pocakosodó negyvenes a mohácsi csata idején, hanem egy huszonéves.

Ugyanakkor a Szulejmán hétről hétre hozza a tisztes középszert, s mindig pontosan ugyanolyan. A dialógusok elfogadhatók, s csak néha vannak logikátlan történések. Ügyesen megírt szappanopera. Hogy a török politikusoknak ez nem tetszik, az már az ő bajuk. Erdoğan miniszterelnök például azért bírálta a sorozatot, mert szerinte negatív fényben tünteti fel a történelmet, noha a Szulejmán megfelel a török médiatanács támasztotta feltételeknek: nincsenek direkten ábrázolt szexuális jelenetek, ahogy homoszexuális szereplők sem.

Az RTL Klub 2013-ban kezdte el vetíteni, és már a főműsoridős pozicionálással jelezte, hogy komolyabb dolog jön. A magyar tévézők pedig vették a lapot, legutóbb talán a Rabszolgasors váltott ki hasonló hatást. Tavaly ugyanis a csatorna hat hétig szüneteltette a sorozatot a Celeb vagyok, ments ki innen! miatt, mire a rajongók szervezkedni kezdtek, de nem lett a dologból mégsem tüntetés. Leginkább azért, mert hat hét után rögtön helyreállt a világ rendje. Azóta is közel egymillióan nézik hetente, s ezzel rendre a legnézettebb sorozat Magyarországon.

Bár nálunk még nem vetítették az utolsó évadot, a Szulejmán már tavaly befejeződött. Mondjuk, aggódni nem nagyon kell, hiszen érkezik a folytatás, amely egy bizonyos Kösem szultánáról szól. Továbbra sincs tehát felszabadulás.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.