tévésmaci

Pacsirta a rét felett

  • tévésmaci
  • 2023. április 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché vissza­tértek Rómába, már semmi nem volt olyan, mint régen, de főként a rómaiak tűntek egészen másmilyennek.

Nagy mozdonyfejük volt, s furán közlekedtek az utcákon, úgy befolytak egyik helyről a másikra. Eltűntek a FIAT-ok, hatalmas guruló téglák vették át helyüket, messziről karmazsinvörösnek tűntek, közelről inkább zöldnek, s nem látszott rajtuk sehol az ablak, nem lehetett megkülönböztetni a taxikat, csak köröztek ezek a téglák, és nem álltak meg soha. Nem láttál kiszállni senkit, de még csak úgy kifolydogálni sem, ahogy a gyalogosok csinálták. Na, most tégy úgy, mint a rómaiak, mondta első ijedtségét leplezendő Troché, de Sztupa inkább a gyakorlati megoldások híve volt. Keressünk egy kávéházat, s kikérdezek valakit, hogy mi történt. Nem nagyon kellett keresni, Rómában sok a kávéház, mondhatjuk, hogy ez most sem volt másként. De mégis, ugyanolyan furcsa alakok ücsörögtek a teraszon, mint akik az utcán csörgedeztek; úgy tűnt, az a legfontosabb nekik, hogy betöltsék a rendelkezésükre álló teret, de szerencsére nem voltak akkorák, mint a Mars-mező, s összefolyni sem bírtak, nem ömlöttek egymásba, mint a Túr a Tiszába, önálló alakzatként folydogáltak az utcán, s csorogtak le az emberléptékkel is kényelmetlen székekről a kávéházban. Sztupa megszólította az egyiket, de Troché nem tartott vele, ő ezt nem akarja hallani. Rendelni sem mert, mi van, ha már a cappuccino sem olyan, mint volt még nemrég, egy kultúrsokk. Megállt valaminél, ami sejtése szerint valaha a pult lehetett, s onnan nézte Sztupát, hogyan boldogul. Ha elég sokáig megül a kiválasztott alakzat mellett, akkor lehet valami megoldás, ha hamar feláll, akkor zűr van. Távolról Sztupa figyelmes hallgatónak tűnt, asztaltársa pedig lagymatag mesélőnek, valami mégis történhetett közöttük: harmadik típusú kapcsolatfelvétel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.