Film

Pain & Gain

  • - kg -
  • 2013. szeptember 1.

Film

Van valami bosszantó abban, ha nem lehet egy gyors legyintéssel elintézni Michael Bayt és friss dolgozatát.

Ismerjük már minden trükkjét, napolaj-esztétikáját és strandbölcsességeit, s ha már így kiismertük, más dolgunk nincs is, mint dönteni: kellenek-e vagy sem az örökkön narancsos naplementék? Mert ha igen, akkor nincs mit reklamálni, és az embert keresgélni a golyóálló mellény mögött. A dealnek az nem volt része, hogy Bay egyszer csak közel megy a homo sapienshez, de ha már így esett, hát jó, nem is kezdődik olyan rosszul az amerikai álmot mogyorónyi aggyal és hatalmas bicepsszel hajszoló testépítők sztorija. Mark Wahlberg egy felpumpált balféket ad, Tony Shalhoub pedig egy nyeszlett újgazdagot, aki karra gyúr, s nem is sejti, hogy edzője fejében már kész a terv: elrabolni a konditermi ügyfelet. A szatíra és társadalomkritika szavak puszta leírása is tiszta blaszfémia Bayjel kapcsolatban, mégis valami ilyen ambícióval indul a film, úgy azonban nehéz, ha a rendező pont háromféle embert ismer: a bölcs fehéret (Ed Harris az, a nyomozó), a kigyúrt barmokat és túszukat, a kiállhatatlan zsidót. Shalhoubbal Bay az uborkát zabáló zsidó karikatúráját játszatja, Wahlberggel és társaival pedig csökött véglényeket. A sztori, mint az ki is van írva, színigaz, a túszejtőket halálra ítélték. Bay leheletfinom megközelítésében a tettesek "sötét, ostoba faszok", néhány poénra jó söpredékek - meglehet, igaza van, de róla is sokat elmond, hogy róluk készített akcióvígjátékot. Olyat, ami majd' minden szereplőjét (mínusz a nagy fehér) mélyen lenézi.

Az UIP-Duna Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.