tévésmaci

Páviánáriák III.

  • tévésmaci
  • 2023. november 8.

Film

Amikor Sztupa és Troché az árokparton ücsörögve szemlélték a világ folyását, könnyű volt az élet.

Rágták a letépett gazszál végét, s nem csináltak semmit. Még kedves játékukat sem játszották, hogy az elhaladó személygépkocsik közül „ami alulról jön, az az enyém, ami fölülről, az a tiéd”. Legfeljebb azon gondolkodtak, hogy bedzsojnol-e Ómafa vagy sem, s ha igen, hoz-e nápolyit, mert szokott, bár különösebben ez sem izgatta fel őket. Jött viszont a dinnyés – fölülről. Látszott már a falu végén kibukkanva, hogy ez a szekér lomhább a többinél. Először csak valami ritmusosan ismétlődő óbégatás hallatszott, de aztán egyre tisztábban ki lehetett venni, dinnyét, dinnyét, szünet, szünet, szünet, dinnyét, dinnyét. Semmi „vegyenek” vagy ilyesmi. Ha egy házból kijött valaki, megállította a kocsis a leszegett fejű lovakat, a társa hátrakászálódott a szalmakupac alatt várakozó dinnyékhez, kihalászott egyet, lékeljem? Minek? Nem kell azt. Dehogynem, lékelje csak meg, a múltkori is olyan volt, mint a tök. Azt biztos nem tőlünk vette, mama. Ne vágjon rajta olyan nagyot, akkor nem lehet rendesen fölszelni. Más kívánsága, néném? Csak az öregasszonyok jöttek ki dinnyéért, ők is csak két-három házból, augusztus volt, meleg, a spaletták behajtva. Amikor odaért a kocsi, szinte rájuk ordított az ember, dinnyét, dinnyét. Meg is álltak a lovak, Sztupa először azt hitte, miattuk, ő aztán nem vesz dinnyét, annyi van a kert végiben, mint a szemét. Troché csak átnézett az embereken, s átlátva rajtuk észlelte, hogy Böröczéktől halad kifelé Rebi anya, bibircsókos vénség, tetőtől talpig feketében, helyenként meg apró mintás sötétszürkében, orráig húzva a fején a kendőt. Már az út túlsó oldaláról is csak az átkait szórta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.