Hiába van meg a kémia, van, hogy a közös erőfeszítéshez már túl fáradtak a szeretők

Mikrofilm

Max Walker-Silverman rendező Szerelmes dal című filmjében úgy beszél az idősebb generációról, mintha maga is egyidős volna hőseivel, és pontosan érti, hogy a szerelem nemcsak puszta vonzalom, hanem közösen végzett munka eredménye is.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. október 27-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Klasszikus, szinte filmiskolai expozíció, a főhős reggeli rutinjának bemutatása. Egy barázdált arcú hatvanas nő kilép a lakókocsijából a hegyvidéki kempingben. Kisétál a tópartra, és a vízből kihúz egy kis rákcsapdát, majd szerény méretű zsákmányával visszasétál a lakókocsihoz, és felteszi főni a rákokat és a kávét is. A kinti padon jóízűen elfogyasztja a reggelit, aztán pedig vár. Nem tudjuk, hogy Faye (Dale Dickey) honnan jött és kire vagy mire vár, de jól láthatóan vár. A coloradói hegyek és a tópart mintha az időn kívül létezne, akárcsak Beckett Godot-jában, de a táj itt nem kilátástalanságot, hanem inkább reményt sugall. Faye-é nem értelmetlen várakozás, hanem talán valami újnak a kezdete.

A rendező Max Walker-Silverman lassan-lassan csepegteti az információkat; csak annyit árul el a láthatóan sokat megélt asszonyról, amennyit feltétlenül szükséges. Finoman, szinte észrevétlenül variálja a fent részletezett napi rutint, és fokozatosan nézőit is bevonja a várakozás bizsergető izgalmába. A film szerkezete, címéhez hűen, egy dalhoz hasonlít: a fő dallam variációkban visszatér, de végig felismerhető marad; egy ponton duetté válik, majd a fő szólam ismét magára marad.

A monotóniát csak a nappali madárles, az éjszakai égbolt kémlelése és az öreg rádió hallgatása töri meg, a készülék valahogy mindig az adott hangulathoz éppen illő, ideálisan szemcsés, kopott countryballadát játszik. Faye magányát néhány váratlan találkozás enyhíti csupán: egyszer öt testvér költöztetné új helyre apjuk maradványait (melyek épp az ő lakókocsija alatt nyugszanak), máskor egy leszbikus pár invitálja őt vacsorára, időnként pedig benéz hozzá a postás, akit láthatóan reménykedve vár. Ahányszor kopognak lakókocsija ajtaján, idegesen megigazítja a haját, csinosítgatja magát; szerelem vagy annak az ígérete van a levegőben. Ez nem a kamaszkori első randi előtt érzett pezsgés, de valami abból is van benne; az egyszerre bölcs és kislányos Dickey ezer más apró rezdülés mellett ezt is szavak nélkül adja át.

Walker-Silverman szavak híján hagyja dolgozni a képzeletet. Mire megjelenik a régen várt látogató, már elszabadult a fantáziánk: látjuk magunk előtt az őszes, egyenes derekú úriembert (Wes Studi), aki egy csokor vadvirággal és egy fekete kutyával érkezik. A találkozás persze nem olyan teátrális, ahogy azt ők maguk vagy a nézők elképzelik. Csendesebb, félénkebb; látszik, hogy évtizedek hallgatását kell áthidalniuk. Lito és Faye találkozása időutazás a statikus, bukolikus térben: a meglett férfi és nő egyszerre kamaszok, özvegyek, barátok és sosemvolt szeretők. Reménykedve tekintenek egy lehetséges új kezdetre, de félnek is, hogy a kamaszkori láng menthetetlenül kialudt már.

A fiatal rendező bravúrja, hogy nem úgy beszél az idősebb generációról, ahogy egy fiatal, hanem mintha maga is egyidős volna hőseivel.

Az ifjonti kilengések csak a különcködő mellékalakokban mutatkoznak (pl. a cowboykalapos koravén kislány cukiskodása), de a film nagy részében Walker-Silverman bölcsen hagyja dolgozni kiváló színészeit.

Dickey és Studi ismeretlenül ismerős filmes napszámosok; ún. jellemszínészek, akik arcukkal és jelenlétükkel hitelességet kölcsönöznek, és aláfestik a sztáralkatú kollégáik munkáját, de jelentős önálló feladatot sosem kapnak. Walker-Silvermannak van szeme az ilyen rejtett kincsekhez, és azt is érti, micsoda szakmai tapasztalat gyűlt össze a mellékszerepek évtizedes rétegei alatt.

Az A Love Songban Dickey és Studi kórusénekesek, akik végre szólót adhatnak elő (és valóban el is éneklik a csodálatos Michael Hurley Be Kind to Me című nótáját); a rendező visszahúzódik, és elhiteti velünk, hogy csak meglessük a félénken kibontakozó intimitást. Alfonso Herrera Salcedo figyelmes, de nem tolakodó kamerája a felelős ezért a keresetlenségért: elkapja a futó pillantásokat és a ki nem mondott szavakat, de szemérmesen elfordul, amikor a szerelmesek együtt töltik az éjszakát.

Ahogy az a hasonszőrű független filmekben lenni szokott, a táj diszkréten rezonál az idősödő szereplők lelkére és emlékeire. Egyszerre a csak félig értett kamaszkori vonzalom színhelye és szikkadt, öreg vidék, amely képes még vadvirágokat növeszteni. Salcedo elcsípi a víz ragyogását és a napsütés meleg színeit, amitől olyan érzésünk lesz, mintha osztálykiránduláson lennénk, de meg tudja mutatni a port, a végtelen eget és az ürességet is, amitől pont úgy érezzük magunkat, mint egy magányos, idős asszony, aki mindennap ugyanazt eszi reggelire.

A rendező azonban azt sem hagyja, hogy a szentimentalizmus győzzön; bár felveti egy új szerelem lehetőségét, nem táplál valószerűtlen illúziókat annak beteljesüléséről. Faye és Lito sok mindent megtapasztalt – épp ez teszi őket olyan vonzóvá –, ám külön leélt életük óhatatlanul el is választja őket.

Walker-Silverman sok, nála jóval idősebb filmesnél is jobban érti, hogy a szerelem nemcsak puszta vonzalom, hanem közösen végzett munka eredménye is;

hiába van meg a kémia, a közös erőfeszítéshez sokszor túl fáradtak a szeretők – főleg így hatvanon túl. Ha az A Love Song valóban egy szerelmes dal volna, akkor nem hangerejével és fülbemászó dallamával, hanem a szövegével tűnne ki: két egyszerű, rekedtes szólam, megtévesztően egyszerű strófák, amelyek mégis hitelesen csengenek.

A rendezővel készült interjúnk elolvasható az e heti Magyar Narancsban: 

A film korábban A szerelem dallama címen került fel az Apple TV+-ra, most Szerelmes dal címen elérhető az HBO-n is.

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.