Hiába van meg a kémia, van, hogy a közös erőfeszítéshez már túl fáradtak a szeretők

Mikrofilm

Max Walker-Silverman rendező Szerelmes dal című filmjében úgy beszél az idősebb generációról, mintha maga is egyidős volna hőseivel, és pontosan érti, hogy a szerelem nemcsak puszta vonzalom, hanem közösen végzett munka eredménye is.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. október 27-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Klasszikus, szinte filmiskolai expozíció, a főhős reggeli rutinjának bemutatása. Egy barázdált arcú hatvanas nő kilép a lakókocsijából a hegyvidéki kempingben. Kisétál a tópartra, és a vízből kihúz egy kis rákcsapdát, majd szerény méretű zsákmányával visszasétál a lakókocsihoz, és felteszi főni a rákokat és a kávét is. A kinti padon jóízűen elfogyasztja a reggelit, aztán pedig vár. Nem tudjuk, hogy Faye (Dale Dickey) honnan jött és kire vagy mire vár, de jól láthatóan vár. A coloradói hegyek és a tópart mintha az időn kívül létezne, akárcsak Beckett Godot-jában, de a táj itt nem kilátástalanságot, hanem inkább reményt sugall. Faye-é nem értelmetlen várakozás, hanem talán valami újnak a kezdete.

A rendező Max Walker-Silverman lassan-lassan csepegteti az információkat; csak annyit árul el a láthatóan sokat megélt asszonyról, amennyit feltétlenül szükséges. Finoman, szinte észrevétlenül variálja a fent részletezett napi rutint, és fokozatosan nézőit is bevonja a várakozás bizsergető izgalmába. A film szerkezete, címéhez hűen, egy dalhoz hasonlít: a fő dallam variációkban visszatér, de végig felismerhető marad; egy ponton duetté válik, majd a fő szólam ismét magára marad.

A monotóniát csak a nappali madárles, az éjszakai égbolt kémlelése és az öreg rádió hallgatása töri meg, a készülék valahogy mindig az adott hangulathoz éppen illő, ideálisan szemcsés, kopott countryballadát játszik. Faye magányát néhány váratlan találkozás enyhíti csupán: egyszer öt testvér költöztetné új helyre apjuk maradványait (melyek épp az ő lakókocsija alatt nyugszanak), máskor egy leszbikus pár invitálja őt vacsorára, időnként pedig benéz hozzá a postás, akit láthatóan reménykedve vár. Ahányszor kopognak lakókocsija ajtaján, idegesen megigazítja a haját, csinosítgatja magát; szerelem vagy annak az ígérete van a levegőben. Ez nem a kamaszkori első randi előtt érzett pezsgés, de valami abból is van benne; az egyszerre bölcs és kislányos Dickey ezer más apró rezdülés mellett ezt is szavak nélkül adja át.

Walker-Silverman szavak híján hagyja dolgozni a képzeletet. Mire megjelenik a régen várt látogató, már elszabadult a fantáziánk: látjuk magunk előtt az őszes, egyenes derekú úriembert (Wes Studi), aki egy csokor vadvirággal és egy fekete kutyával érkezik. A találkozás persze nem olyan teátrális, ahogy azt ők maguk vagy a nézők elképzelik. Csendesebb, félénkebb; látszik, hogy évtizedek hallgatását kell áthidalniuk. Lito és Faye találkozása időutazás a statikus, bukolikus térben: a meglett férfi és nő egyszerre kamaszok, özvegyek, barátok és sosemvolt szeretők. Reménykedve tekintenek egy lehetséges új kezdetre, de félnek is, hogy a kamaszkori láng menthetetlenül kialudt már.

A fiatal rendező bravúrja, hogy nem úgy beszél az idősebb generációról, ahogy egy fiatal, hanem mintha maga is egyidős volna hőseivel.

Az ifjonti kilengések csak a különcködő mellékalakokban mutatkoznak (pl. a cowboykalapos koravén kislány cukiskodása), de a film nagy részében Walker-Silverman bölcsen hagyja dolgozni kiváló színészeit.

Dickey és Studi ismeretlenül ismerős filmes napszámosok; ún. jellemszínészek, akik arcukkal és jelenlétükkel hitelességet kölcsönöznek, és aláfestik a sztáralkatú kollégáik munkáját, de jelentős önálló feladatot sosem kapnak. Walker-Silvermannak van szeme az ilyen rejtett kincsekhez, és azt is érti, micsoda szakmai tapasztalat gyűlt össze a mellékszerepek évtizedes rétegei alatt.

Az A Love Songban Dickey és Studi kórusénekesek, akik végre szólót adhatnak elő (és valóban el is éneklik a csodálatos Michael Hurley Be Kind to Me című nótáját); a rendező visszahúzódik, és elhiteti velünk, hogy csak meglessük a félénken kibontakozó intimitást. Alfonso Herrera Salcedo figyelmes, de nem tolakodó kamerája a felelős ezért a keresetlenségért: elkapja a futó pillantásokat és a ki nem mondott szavakat, de szemérmesen elfordul, amikor a szerelmesek együtt töltik az éjszakát.

Ahogy az a hasonszőrű független filmekben lenni szokott, a táj diszkréten rezonál az idősödő szereplők lelkére és emlékeire. Egyszerre a csak félig értett kamaszkori vonzalom színhelye és szikkadt, öreg vidék, amely képes még vadvirágokat növeszteni. Salcedo elcsípi a víz ragyogását és a napsütés meleg színeit, amitől olyan érzésünk lesz, mintha osztálykiránduláson lennénk, de meg tudja mutatni a port, a végtelen eget és az ürességet is, amitől pont úgy érezzük magunkat, mint egy magányos, idős asszony, aki mindennap ugyanazt eszi reggelire.

A rendező azonban azt sem hagyja, hogy a szentimentalizmus győzzön; bár felveti egy új szerelem lehetőségét, nem táplál valószerűtlen illúziókat annak beteljesüléséről. Faye és Lito sok mindent megtapasztalt – épp ez teszi őket olyan vonzóvá –, ám külön leélt életük óhatatlanul el is választja őket.

Walker-Silverman sok, nála jóval idősebb filmesnél is jobban érti, hogy a szerelem nemcsak puszta vonzalom, hanem közösen végzett munka eredménye is;

hiába van meg a kémia, a közös erőfeszítéshez sokszor túl fáradtak a szeretők – főleg így hatvanon túl. Ha az A Love Song valóban egy szerelmes dal volna, akkor nem hangerejével és fülbemászó dallamával, hanem a szövegével tűnne ki: két egyszerű, rekedtes szólam, megtévesztően egyszerű strófák, amelyek mégis hitelesen csengenek.

A rendezővel készült interjúnk elolvasható az e heti Magyar Narancsban: 

A film korábban A szerelem dallama címen került fel az Apple TV+-ra, most Szerelmes dal címen elérhető az HBO-n is.

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”