Film

Pénzes cápa

  • - kg -
  • 2016. július 9.

Film

George Clooney idén egyszer már csinált hülyét magából önként és dalolva, amikor a Coen testvéreknél bohóckodott mint bután vigyorgó hollywoodi húzónév (Ave, Cézár!), ám azt még egy Clooney kaliberű sztár sem engedheti meg magának, hogy ugyanabban a naptári évben kétszer is fullba nyomja a kretént. A Pénzes cápában (rendezte: Jodie Foster) ismét az őszes halántékú bonvivánt, a sármőr Clooney-t kapjuk deluxe kiszerelésben.  Ő a cinikus nagymenő, a tévés celebrity, aki mielőtt emberré válna, „mensch” lenne belőle, bennfentes somolygással, behízelgőn osztogatja befektetési tanácsait táncoslányok karéjában. Clooney bizonyára álmából felriasztva is tökéletesen hozná a védjegyévé lett figurát, ami jól is van így, amíg senki nem jön azzal, hogy itt most valami újat mutat a népeknek. Nem, nem mutatnak semmi újat, a régit viszont jól nyomják: azt is elnéznénk napestig, hogy Clooney mint kekeckedik az adásrendező Julia Robertsszel, miként azt is elnézzük szívesen, hogy Clooney-t tévés királykodása közepette egy fegyveres kisember zavarja meg élő egyenes adásban. A queensi kisegzisztencia mi mást is akarhatna, mint amit Ádám & Éva óta a rendszer minden kisemmizettje: egy kis igazságot prime time-ban. Ha nem megy másképp, és nem megy, mert a rendszer gaz és nyomorba dönt, hát, pisztollyal.  Ez az a film, amiben mindenkinek az arcára van írva, hogy ki hány golyóval végzi; nincs itt, kérem, semmi meglepetés, ha az nem számít annak, hogy az ambiciózus rendezőként indult Foster milyen kellemesen gondolatszegény, olajozott túszdrámát rendezett.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.