Verzió

A 8-as akna

  • G. A.
  • 2012. november 6.

Film

Mintha a Pacsirták cérnaszálon végét látnánk, amikor az átnevelőtábor férfijait leparancsolják a föld alá, de nekik továbbra is csillog a szemük, és bár minden józan számítás szerint legörbülnie kéne, mégis inkább bizakodó félmosolyra húzódik a szájuk. Ám míg Menzel híres mozijának zárlata az elnyomó rendszer semmibevételének gesztusából kinyerhette magának az ellenállás pátoszát, addig Marianna Kaat dokujának nincs módja az égbe szállni. Pedig a megtörhetetlenség fenoménját vizsgálja A 8-as akna is.


Az ilyesféle kettősségek által formált sajátos hangvétel teszi ezt a filmet igazán érdekessé. A rendező egyfelől gyermekperspektívát közvetít: a 15 éves Jura szemével látva a magára hagyott, beomlott aknákkal felsebzett ukrán bányászfalu nemcsak szellemjárta csatatér, hanem a fennmaradás és a kaland egyetlen, ilyképp akár meg is szerethető útját kínáló, belakható másvilág. A gyermekkor és a falu határán túlról szemlélve azonban már csak feneketlen vermet látunk, amely kitartóan elszívja a dédelgetett álmokat, és derékig érő embereket kényszerít rá arra, hogy levegőtlen járatokban csattogtassák vésőiket széjjelzuhant családjuk túlélése végett. De nem csak a látószögekről van szó. Marianna Kaat tárgyilagos hangon, didaxis és hazug ábrázolástechnikai giccsfogások nélkül meséli végig, amit elmondani akar - miközben szó sincs arról, hogy passzív szemlélő maradna. Mentési igyekezete, apró, de valóságos sikere és hosszú távon vallott kudarca újabb finom réteget képez formailag egyszerű, máskülönben komplex, rokonszenves munkáján.

A Verzió fesztivál filmjeinek vetítési időpontjait itt gyűjtöttük egybe.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."