Tom Hanks halott

Stephen Daldry: Rém hangosan és irtó közel

  • - kg -
  • 2012. március 19.

Film

Az volt csak a filmtörténet nagy, ünnepi pillanata, amikor Kate Winslet mint írástudatlan háborús bűnös ágyába fogadta a múltjáról mit sem sejtő, avatatlan kamaszt, aki felnőve Ralph Fiennesként merengett a múlton, finom rezdülésekkel, ahogy csak Ralph Fiennes tud. Imigyen rendezte meg nemes irodalmi műből a holokausztot Stephen Daldry, a giccsnek oly magas fokára érve, amire már nincs is szó, csak Oscar. Innen, de csakis innen nézve akár diszkrét mécsesgyújtásnak is tűnhet Daldry új munkája, melyben az Excentrikus Kisfiú, Akinek Apukája a World Trade Centerben Veszett (EK-AWTCV) felkerekedik az Agg Idegennel, Aki a Második Világháború Óta Nem Beszél (AI-MVÓNB), és New Yorkot átszelve egy titok nyomába erednek, melynek kulcsa egy valódi kulcs, melyet EK-AWTCV a kedves papa hátrahagyott holmijai között talált. Ha Fiennes a merengés művésze, akkor Tom Hanks a kedves papaságé, és ha ehhez hozzávesszük, hogy a kedves mamát Sandra Bullock játssza, Bin Ládin bűne egyértelműbb már nem is lehetne.


 

Mert aki elszakítja Hankset Bullocktól, az hollywoodi fordításban magát az ősbűnt követte el, annál is nagyobb szentségtörést, mint mikor Patrick Swayze-t elszakították Demi Moore-tól. Ilyen szent szülőkkel szegény EK-AWTCV nem is tehet mást, csak jót: megy-mendegél a gyászoló városban, keresi a csodát, mint kis vonat egy Webber-musicalben. Nyomában Max von Sydow botorkál szótlanul, hisz ő az AI-MVÓNB. Stephen Daldry pályaösszegző művében Billy Elliot áttipeg a világégésen, és valahol Az órákra is biztosan lehet utalást találni.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.