"Remixeltünk egy várost" (Hajdu Szabolcs filmrendező)

  • - sisso -
  • 2001. október 11.

Film

Magyar Narancs: Az ilyenre mondják, hogy kísérleti film.

Hajdu Szabolcs: Abszolút kísérleteztem a hangokkal, a formákkal, a kompozíciókkal, a dramaturgiával. Gyakorlatilag egy nagyvonalú kísérletnek indult a film, és az is maradt. Megpróbálja bejárni a film adta technikai és spirituális lehetőségeket.

Nem diplomafilm lett, mert nem végeztem el a főiskolát, bár én is a Simó-osztályba jártam. Eljöttem a harmadik év fele után. Ezért ez egy főiskolán kívüli film, a Hunnia Filmstúdió filmje.

MN: Mi az, ami a filmben mégis a főiskola hatását jelenti?

HSZ: Érzékenyebb lettem az apró dolgokra. A Simó által preferált hétköznapi megfigyelések benne vannak a filmben, csak stilizált módon. Át vannak szűrve egy személyiségen, és a forma ad nekik valami pluszt, ami által eltávolodnak a realista játékfilmtől.

MN: Megtörő lendületében és ritmusában viszont határozott lázadás érződik.

HSZ: Az attól van, mert rosszul vagyok, ha - akár menet közben is - rajtakapom magam bármiféle konvencionális megoldáson. Tudatosan trenírozom magam, hogy figyeljek az ilyen dolgokra, mert ha meglátom, hogy valamit a megszokott módon csináltam, akkor nyugtalan leszek és ideges.

MN: Mit jelent neked a "forradalom" szó?

HSZ: Nagyon szeretem ezt a szót. A szellemi forradalmakat fontosnak tartom, mert akkor óriási léptekben haladnak előre a dolgok. A filmmel kapcsolatban számomra a hatvanas éveknek van ilyen hangulata. Akkor azt lehetett hinni, hogy a filmművészet annyira kitágítja a világról alkotott képet, hogy elérkezett az idő, amikor a létezés titkait is meg lehet fejteni egy művészet által. Az igazi szellemi forradalomban el lehet jutni ilyen érzetekig. Tarkovszkij például odáig jutott, hogy a film anyagának tekintette az időt, mint a szobrász a követ. Ha az idővel dolgozom, és elkezdek vele kísérletezni, amiben a képpel, a hanggal, az emberi viselkedéssel, a terek komponálásával való kísérletezés is benne van, akkor nagyon messzire tudok jutni, akár a kor lenyomatait is kihozhatom belőle.

MN: A játéktér a filmben Debrecen, de nem úgy, ahogy a Necropolis című filmedben, ahol a külváros felismerhető volt.

HSZ: Valaki, aki nem is debreceni, azt mondta, hogy ez a film Debrecen belülről. Akkor az előző filmem, a Necropolis Debrecen kívülről. A cél az volt, hogy fiktív várost hozzunk létre, úgy is mondhatnám: Debrecenből remixeltünk egy várost.

MN: A város nevezetességeit soha nem vennéd bele egy filmbe?

HSZ: Kinematográfiailag érdektelennek, zagyvának tartanám. Ha elkezdek komponálni egy képet, akkor szeretem, ha a színek, a formák valami egységet adnak, valamit közölnek. Azért nem vállalkoztam még arra, hogy Budapesten filmet csináljak, mert iszonyatosan telített már a város, és nem lehet megcsinálni úgy egy képet, hogy ellenőrizhető legyen. Bekerülne mondjuk egy harsány szín, ami zavar, és elmenne a kedvem az egésztől.

MN: Ahhoz képest, hogy kísérletezel, annyira tudatos vagy, mint aki makettet épít, mielőtt hozzáfog valamihez.

HSZ: Fontos maga a konstelláció, hogy felülről is lássam a filmet. Erről mindig van egy táblázatom. A Macerás ügyek úgy néz ki, mint egy individualista dráma. Középen van az én, és ahhoz kapcsolódnak a szereplők; a barátság, a szerelmi szál, az iskola, a színház. Mindenki mindenkivel konfliktusban van, és ennek színekben is meg kell jelennie. Itt mindenkinek három színt találtunk. A főszereplőnő az első részben fehér, majd piros, a végén pedig kék színt visel. Ahogy a film is háromtételes. Az első a blokknegyedes szocreál világ, a középső mediterrán, a harmadik egy elhidegült, nyugtalan világot közvetít.

MN: A halál a végén viszont nagyon váratlanul jön.

HSZ: A filmekben azért szokás előkészíteni a halált, mert akkor katartikus a hatása. Ebben a filmben ez nincs, mert nagyjából vígjátékról van szó, és nem való oda. Viszont mindenképpen meg akartam fogalmazni képekben, montázsokban. Érdekelt, hogyan tudok megcsinálni egy halált. A szex és a halál két olyan dolog, aminek az illusztrációját nem hiszem el. A szex vagy direktbe megy, és pornó, vagy stilizáció. Amikor két ember elkezd úgy csinálni, mintha, attól kifordulok a helyről. A halál pillanatában pedig hiába van vérpatron, és esik le a szereplő feje, nem hiteles. Azokat a megoldásokat keresem, amelyek azt az érzetet keltik, mintha.

MN: Miért izgatott a homoszexualitás és a barátság párhuzamának pszichológiája?

HSZ: Azért, mert az utóbbi időben a saját életemben merültek fel olyan problémák, amikor el kellett gondolkodni rajta, hogy mi az a pont, ameddig még beleszólhat egyik ember a másik életébe, és meddig tartozol felelősséggel a másikért. Egyébként ez olyan film, ami sokfelé ágazik, és csak skiccszerűen vannak felvázolva benne a fontos dolgok. Mindet külön-külön ki lehetne dolgozni egy új filmben

MN: Melyiket dolgoznád ki először?

HSZ: A barátságot biztos, a színházi közeg problémáját is, ami csak hangulati szinten, romantikusan bukkan fel. Azt, hogy meddig bír egy csoport együtt maradni. Gyerekfilmet is csinálnék, egy kemény gyerekfilmet azokkal a gyerekekkel, akik benne voltak a filmben.

Formanyelvileg is rengeteg dolog érdekel, ami nem leválasztható a tartalomról. Amikor van egy futás például, egy passzázsrész, ami gondolatokat gerjeszt szó nélkül is. Érdekel, hogy lehetne ritmusokkal, hangulattal, csak a képek sugallataival dolgozni.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.