"Remixeltünk egy várost" (Hajdu Szabolcs filmrendező)

  • - sisso -
  • 2001. október 11.

Film

Magyar Narancs: Az ilyenre mondják, hogy kísérleti film.

Hajdu Szabolcs: Abszolút kísérleteztem a hangokkal, a formákkal, a kompozíciókkal, a dramaturgiával. Gyakorlatilag egy nagyvonalú kísérletnek indult a film, és az is maradt. Megpróbálja bejárni a film adta technikai és spirituális lehetőségeket.

Nem diplomafilm lett, mert nem végeztem el a főiskolát, bár én is a Simó-osztályba jártam. Eljöttem a harmadik év fele után. Ezért ez egy főiskolán kívüli film, a Hunnia Filmstúdió filmje.

MN: Mi az, ami a filmben mégis a főiskola hatását jelenti?

HSZ: Érzékenyebb lettem az apró dolgokra. A Simó által preferált hétköznapi megfigyelések benne vannak a filmben, csak stilizált módon. Át vannak szűrve egy személyiségen, és a forma ad nekik valami pluszt, ami által eltávolodnak a realista játékfilmtől.

MN: Megtörő lendületében és ritmusában viszont határozott lázadás érződik.

HSZ: Az attól van, mert rosszul vagyok, ha - akár menet közben is - rajtakapom magam bármiféle konvencionális megoldáson. Tudatosan trenírozom magam, hogy figyeljek az ilyen dolgokra, mert ha meglátom, hogy valamit a megszokott módon csináltam, akkor nyugtalan leszek és ideges.

MN: Mit jelent neked a "forradalom" szó?

HSZ: Nagyon szeretem ezt a szót. A szellemi forradalmakat fontosnak tartom, mert akkor óriási léptekben haladnak előre a dolgok. A filmmel kapcsolatban számomra a hatvanas éveknek van ilyen hangulata. Akkor azt lehetett hinni, hogy a filmművészet annyira kitágítja a világról alkotott képet, hogy elérkezett az idő, amikor a létezés titkait is meg lehet fejteni egy művészet által. Az igazi szellemi forradalomban el lehet jutni ilyen érzetekig. Tarkovszkij például odáig jutott, hogy a film anyagának tekintette az időt, mint a szobrász a követ. Ha az idővel dolgozom, és elkezdek vele kísérletezni, amiben a képpel, a hanggal, az emberi viselkedéssel, a terek komponálásával való kísérletezés is benne van, akkor nagyon messzire tudok jutni, akár a kor lenyomatait is kihozhatom belőle.

MN: A játéktér a filmben Debrecen, de nem úgy, ahogy a Necropolis című filmedben, ahol a külváros felismerhető volt.

HSZ: Valaki, aki nem is debreceni, azt mondta, hogy ez a film Debrecen belülről. Akkor az előző filmem, a Necropolis Debrecen kívülről. A cél az volt, hogy fiktív várost hozzunk létre, úgy is mondhatnám: Debrecenből remixeltünk egy várost.

MN: A város nevezetességeit soha nem vennéd bele egy filmbe?

HSZ: Kinematográfiailag érdektelennek, zagyvának tartanám. Ha elkezdek komponálni egy képet, akkor szeretem, ha a színek, a formák valami egységet adnak, valamit közölnek. Azért nem vállalkoztam még arra, hogy Budapesten filmet csináljak, mert iszonyatosan telített már a város, és nem lehet megcsinálni úgy egy képet, hogy ellenőrizhető legyen. Bekerülne mondjuk egy harsány szín, ami zavar, és elmenne a kedvem az egésztől.

MN: Ahhoz képest, hogy kísérletezel, annyira tudatos vagy, mint aki makettet épít, mielőtt hozzáfog valamihez.

HSZ: Fontos maga a konstelláció, hogy felülről is lássam a filmet. Erről mindig van egy táblázatom. A Macerás ügyek úgy néz ki, mint egy individualista dráma. Középen van az én, és ahhoz kapcsolódnak a szereplők; a barátság, a szerelmi szál, az iskola, a színház. Mindenki mindenkivel konfliktusban van, és ennek színekben is meg kell jelennie. Itt mindenkinek három színt találtunk. A főszereplőnő az első részben fehér, majd piros, a végén pedig kék színt visel. Ahogy a film is háromtételes. Az első a blokknegyedes szocreál világ, a középső mediterrán, a harmadik egy elhidegült, nyugtalan világot közvetít.

MN: A halál a végén viszont nagyon váratlanul jön.

HSZ: A filmekben azért szokás előkészíteni a halált, mert akkor katartikus a hatása. Ebben a filmben ez nincs, mert nagyjából vígjátékról van szó, és nem való oda. Viszont mindenképpen meg akartam fogalmazni képekben, montázsokban. Érdekelt, hogyan tudok megcsinálni egy halált. A szex és a halál két olyan dolog, aminek az illusztrációját nem hiszem el. A szex vagy direktbe megy, és pornó, vagy stilizáció. Amikor két ember elkezd úgy csinálni, mintha, attól kifordulok a helyről. A halál pillanatában pedig hiába van vérpatron, és esik le a szereplő feje, nem hiteles. Azokat a megoldásokat keresem, amelyek azt az érzetet keltik, mintha.

MN: Miért izgatott a homoszexualitás és a barátság párhuzamának pszichológiája?

HSZ: Azért, mert az utóbbi időben a saját életemben merültek fel olyan problémák, amikor el kellett gondolkodni rajta, hogy mi az a pont, ameddig még beleszólhat egyik ember a másik életébe, és meddig tartozol felelősséggel a másikért. Egyébként ez olyan film, ami sokfelé ágazik, és csak skiccszerűen vannak felvázolva benne a fontos dolgok. Mindet külön-külön ki lehetne dolgozni egy új filmben

MN: Melyiket dolgoznád ki először?

HSZ: A barátságot biztos, a színházi közeg problémáját is, ami csak hangulati szinten, romantikusan bukkan fel. Azt, hogy meddig bír egy csoport együtt maradni. Gyerekfilmet is csinálnék, egy kemény gyerekfilmet azokkal a gyerekekkel, akik benne voltak a filmben.

Formanyelvileg is rengeteg dolog érdekel, ami nem leválasztható a tartalomról. Amikor van egy futás például, egy passzázsrész, ami gondolatokat gerjeszt szó nélkül is. Érdekel, hogy lehetne ritmusokkal, hangulattal, csak a képek sugallataival dolgozni.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.