Rendes szülők gyereke nem radikalizálódik

  • -borz-
  • 2016. november 7.

Film

Nem a fenét!

Kimondva, kimondatlan, megvan a véleményünk a szülőkről, akiknek a gyereke dzsihadistának állt. El tudjuk képzelni, miket hallhatott otthon a hitetlen (dekadens, romlott, haldokló, kirekesztő stb.) Nyugatról a feltehetően munka nélküli (segélyből, bűnözésből élő, fanatikus stb.) családjában. Rendes szülők gyereke nem radikalizálódik. Jasna Krajinovic Az üres szoba című, a Verzió filmfesztiválon bemutatandó filmje akkorát üt ezen az előítéleten, hogy a fal adja a másikat. Ha jobban meggondoljuk, ugyanezzel az erővel azt is kijelenthettük volna: rendes család gyereke nem keveredik rossz társaságba (nem szippantja be szektás vallási közösség, nem lesz drogos stb.). Nem a fenét. De jó esély van arra, hogy a veszélyes és veszélyeztetett kamaszkorral együtt ezt is kinövi. Ha túléli. Csak éljük túl.

false

Saliha szappanoperába illő mintacsaládban, polgári módban él férjével és négy gyerekével Belgiumban, mígnem a legnagyobb fiú, a 19 éves Sabri szó nélkül lelép Szíriába, hogy három és fél hónap múlva halálhírét vegyék.

Sokféle módja van a gyásznak. Az intelligens, karizmatikus Saliha azt választja, hogy szervezője és szószólója lesz egy csoportnak, amelyben hozzá hasonló szülők keresik az igazukat, és próbálják megakadályozni, hogy más családok is erre a sorsra jussanak. Még egy pofon az előítéleteinknek, hogy a körben meglepően sok az őshonos francia, belga, holland keresztény szülő. És nem egy mesél arról, hogy bejelentette a hatóságoknak, hová, mire készül a megborult ifjú, volt, aki a gép indulási idejét is megadta, mégsem tettek semmit.

Ahogy az átmosott olajdollárokból pénzelt beszervező hálózatok – lánglelkű hitszónokok, toborzó weboldalak, szállítók – ellen sem lépnek fel hatékonyan. Olyannyira nem, hogy amikor Saliháék egy parlamenti meghallgatás, sajtónyilatkozatok, iskolákban végzett felvilágosítómunka nyomán viszonylagos ismertségre tesznek szert és elkezdenek halálos fenyegetéseket kapni, el kell költözniük, mert nem tudják megvédeni őket.

A film végén ott állunk a török–szír határon, bámulunk a semmibe, és rendkívül nyugtalanító gondolatok forognak a fejünkben.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.