Film

Renegátok

Film

Megint jönnek a tökös amerikaiak, és megmentik a tehetetlen, gyenge (európai) őslakosokat. Ahogy tették ezt már nem egy, de két világháborúban (ezt nem mulasztják el deklarálni itt sem). A különbség annyi, hogy most nem amerikai filmesek egzotizálnak, hanem (részben) európaiak önegzotizálnak (a forgatókönyv egyik elkövetője Luc Besson, a produkció pedig német–francia együttműködésben készült, nemzetközi szereplőgárdával).

A cél talán valami modernizált Kelly hősei-történet, ahol egy maroknyi renegát amerikai katona igyekszik megkaparintani magának a náci aranyat. A háttér (és valóban csak az) a délszláv háború, mely vázlatosan összefonódik a második világháborúval (a nácik egy víz alá került bosnyák városban hagyják elrabolt zsákmányukat). Egy akciófilmen nyilvánvalóan botorság történelmi hitelességet és mélységet számon kérni, de a két háború pusztítása valóban csak a mesebeli arany és egy szomorú szemű bosnyák leány meg egy – James Bond-gonosz összetettségével felruházott – szerb parancsnok képében jelenik meg. De nem a történelem az egyetlen kétdimenziós a filmben, a figurák is azok.

Az egyetlen akciófilmes alkotórész, mely hellyel-közzel működik, az maga az akció: a víz alatti hajsza vagy a cselekményt indító tankrablás kimondottan izgalmasra sikerült, bár a nagy leszámolásnak zavaróan hamar véget vet egy harci helikopter. A Renegátok ezt leszámítva fájó kiszámíthatósággal csordogál, ráadásul a víz alatti furkálás-pakolászás még unalmas is (ami halálos bűn a műfajban), az ún. humora pedig kimondottan erőltetett.

Forgalmazza a Big Bang Média

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.