Film

Wind River

  • - kg -
  • 2017. október 14.

Film

Történetünk kezdetén Wyomingban pokoli hideg tombolt. Aki azt hinné, hogy ennek történetünk szempontjából vajmi csekély jelentősége van, mert csak így jön ki a Leacock óta sokat idézett poén, nagyon téved: a wyomingi télnek igenis nagy jelentősége van, volt és lesz ebben a történetben.
A többi – gyilkosság, nyomozás – csak afféle kötelező rutin, tulajdonképpen mellékes. Van az amerikai filmeknek egy nagyon is nyerő alfaja; a téli, kisvárosi film, amiben kisebb falu méretű pick-up truckokban igyekeznek a pick-up truck lelkületű, masszív munkásemberek az utca egyik végéből a másikba. Ez a dinertől dinerig tartó, hangulatos vonszolódás önmagában egy film, semmit sem kell hozzátenni, elég, ha William H. Macy fázósan magára húzza a kapucniját, vagy egy kisebb színész kockás ingben motoz egy motorháztető alatt. Ehhez képest most egészen az indiánrezervátum mélyéig megyünk, ahová nem ér el a diner melege, de nem indiánokat jöttünk nézni, hanem egy híres fehér embert és női társát, név szerint Jeremy Rennert és Elizabeth Olsent, amint a nagy fehérségben egy indián lány meggyilkolása ügyében járnak el. Az eljárás ezen a tájon nem hóláncon, hanem motoros szánon történik; a téli tájban elkövetett elégikus snow-mobilozás is van olyan jó, mint a pick-up truck költészet, történetünk szempontjából ennek van jelentősége, és nem az ügy felgöngyölítésének. Az szépen, komótosan göngyölődik magától is, kellő időt hagyva a dramaturg szerepét átvevő fagyhalálnak és a múltba révedésnek. És Jeremy Renner megbízható révedező, de nyomkövetőnek sem akárki.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.