tévésmaci

Rigók és fütyülők

  • tévésmaci
  • 2012. január 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché nekivágott a hegycsúcsnak, az út könnyűnek látszott. Felszállnak a buszra, az elviszi őket a hegy lábához, aztán onnan uzsgyi, fölfelé, ezerrel (tudtak olyan járatot is, ami majdnem a csúcsig vitte volna őket, de nem az szerepelt a tervükben). A nehézségek azzal kezdődtek, hogy nem találták a buszmegállót, pontosabban a viszonylat indulási helyét. Favilla eredetileg talán pofás kisváros volt, közel a hegy lábához, de akkor éppen sztrájkolhattak a szemetesek, mert az utcákon hegyekben állt a háztartási hulladék, s penetráns bűz terjengett, bármerre mentek - az ember hajlamos úgy gondolni, hogy ilyesmi csak Nápolyban és a tévéhíradókban fordulhat elő, de amerre ő jár, sohasem. Márpedig Favillában első blikkre már hetek óta nem dolgoztak a kukások. Dzsuvahegyek és bűz. Az elején, amikor még nem szegte kedvüket a reménytelen keresgélés, Troché megkérdezte, élhet-e egy félig, de csak félig műsoron kívüli felvetéssel. Sztupa sem volt türelmetlen még, bár egy francia király gőgjével bólintott rá a kérdésre, s tán még azt is mondta: nem bánom, legyen. Troché kihasználta a könnyen jött lehetőséget, konkrétan e szavakkal: hát, azt tudod-é, kis fraternitész barátom, hogy honnan ered az a szép kuka szavunk? Sztupa vállat vont, s egy nehezen leírható grimasszal (kicsit sértett, kicsit nagyképű, szóval olyan volt, amilyet akkor vág az ember, ha nem tud valamit, pedig fene nagy arca lenne, ha tudná) kibökte: nem tudom, biztos turkálta valaki. Nem, nem várjál, a törpék, amikor bedőlt a bányabiznisz, hosszan tanakodtak, hogy mivel kéne foglalkozniuk, Hapci felvetette a prostitúciót, de lehurrogták, hogy az a Tattaglia családé. Sok hülye ötlet után végül Kuka bökte ki a tutit, gyűjtsünk szmöttyöt. Troché csak mosolygott, s annyit mondott, hogyha most nem Favillában lennénk, hanem Augsburgban, másként beszélnél. Hja, kérem, Augsburgban mi sem tévéznénk. De itt?

Pénteken (16-án) a Cinemax este nyolckor egy Ken Follett-adaptációt (Tű a szénakazalban) melegít fel a nyolcvanas évek elejéről, melyben Donald Sutherland a gátlástalan német kém, sok szerfelett színes kép van a filmben, és a kor mozimércéje szerinti erőszak. Én persze már délután háromkor megnéztem megint a Mortadellát a Filmmúzeumon, hogy tudjam, sikerült-e Sophia Lorennek becsempésznie a nevezett húskészítményt Amerikába. Vajon nitrites pácsóban készült már 1971-ben is a felvágott? Éjjel fél kettőkor a film+-n Wonderful Days (dél-koreai animációs film, 2003-ból).

Szombaton este tíz előtt a ViaSat3 adja a Taxisofőrt, a világ rengeteg túlértékelt filmjeinek egyik díszpéldányát. Robert De Niro állítólag hónapokig taxizott előtte, hogy teljes átéléssel játszhassa el Travis Bickle szerepét. Well, én úgy képzelem ezt a taxizást, hogy reggel kiállt a taxi, s elvitte Bobbyt a sztűdióba, aztán este meg valami bárba.

Vasárnap menjenek vásárolni, ott lesz mindenki. Aki túléli, megnézheti este fél tízkor a Prizma tévén a Kontrollt. Szerintem nincs is olyan, hogy Prizma tévé, biztos Plazma tévére gondoltak.

Hétfőn a végtelenített Bergman-sorozat a Cinemaxon este kilenckor a Szégyennel kecsegtet - én még riszálok. Ellenben nyolckor kezdődik az MGM-en a Fegyverek órája. Ha jól emlékszem, John Sturges - az O. K. Corallnál esett mészárlást tárgyazó - westernjére, akkor ez az, amiben Wyatt Earp és Doc Holliday két büdös disznó.

Kedden délután háromkor a Filmmúzeumon egy fekete-fehér Julius Caesar, 1953-ból.

Szerdán semmi.

Csütörtökön sincs semmi különös, csak a Dunán 21.30-kor adott 1949-es Lúdas Matyi. Azt nemrégiben szépen felújították, s különben is, az egyik legjobb magyar film. Ja, és ott van még a Cinemaxon ugyancsak végtelenítve nyomott Satyricon is rögtön utána, fél éjfél tájt.

Pénteken ebédre még lesz a Filmmúzeumon A canterwille-i kísértet szokásos, 1986-os kiszerelése, de aztán menthetetlenül nyakunkban a karácsony, amiről - de ez maradjon köztünk - azt hallottam, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt be akarja tiltani alatta a tévézést. Sze'ntem igazuk van?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."