tévésmaci

Rigók és fütyülők

  • tévésmaci
  • 2012. január 15.

Film

Amikor Sztupa és Troché nekivágott a hegycsúcsnak, az út könnyűnek látszott. Felszállnak a buszra, az elviszi őket a hegy lábához, aztán onnan uzsgyi, fölfelé, ezerrel (tudtak olyan járatot is, ami majdnem a csúcsig vitte volna őket, de nem az szerepelt a tervükben). A nehézségek azzal kezdődtek, hogy nem találták a buszmegállót, pontosabban a viszonylat indulási helyét. Favilla eredetileg talán pofás kisváros volt, közel a hegy lábához, de akkor éppen sztrájkolhattak a szemetesek, mert az utcákon hegyekben állt a háztartási hulladék, s penetráns bűz terjengett, bármerre mentek - az ember hajlamos úgy gondolni, hogy ilyesmi csak Nápolyban és a tévéhíradókban fordulhat elő, de amerre ő jár, sohasem. Márpedig Favillában első blikkre már hetek óta nem dolgoztak a kukások. Dzsuvahegyek és bűz. Az elején, amikor még nem szegte kedvüket a reménytelen keresgélés, Troché megkérdezte, élhet-e egy félig, de csak félig műsoron kívüli felvetéssel. Sztupa sem volt türelmetlen még, bár egy francia király gőgjével bólintott rá a kérdésre, s tán még azt is mondta: nem bánom, legyen. Troché kihasználta a könnyen jött lehetőséget, konkrétan e szavakkal: hát, azt tudod-é, kis fraternitész barátom, hogy honnan ered az a szép kuka szavunk? Sztupa vállat vont, s egy nehezen leírható grimasszal (kicsit sértett, kicsit nagyképű, szóval olyan volt, amilyet akkor vág az ember, ha nem tud valamit, pedig fene nagy arca lenne, ha tudná) kibökte: nem tudom, biztos turkálta valaki. Nem, nem várjál, a törpék, amikor bedőlt a bányabiznisz, hosszan tanakodtak, hogy mivel kéne foglalkozniuk, Hapci felvetette a prostitúciót, de lehurrogták, hogy az a Tattaglia családé. Sok hülye ötlet után végül Kuka bökte ki a tutit, gyűjtsünk szmöttyöt. Troché csak mosolygott, s annyit mondott, hogyha most nem Favillában lennénk, hanem Augsburgban, másként beszélnél. Hja, kérem, Augsburgban mi sem tévéznénk. De itt?

Pénteken (16-án) a Cinemax este nyolckor egy Ken Follett-adaptációt (Tű a szénakazalban) melegít fel a nyolcvanas évek elejéről, melyben Donald Sutherland a gátlástalan német kém, sok szerfelett színes kép van a filmben, és a kor mozimércéje szerinti erőszak. Én persze már délután háromkor megnéztem megint a Mortadellát a Filmmúzeumon, hogy tudjam, sikerült-e Sophia Lorennek becsempésznie a nevezett húskészítményt Amerikába. Vajon nitrites pácsóban készült már 1971-ben is a felvágott? Éjjel fél kettőkor a film+-n Wonderful Days (dél-koreai animációs film, 2003-ból).

Szombaton este tíz előtt a ViaSat3 adja a Taxisofőrt, a világ rengeteg túlértékelt filmjeinek egyik díszpéldányát. Robert De Niro állítólag hónapokig taxizott előtte, hogy teljes átéléssel játszhassa el Travis Bickle szerepét. Well, én úgy képzelem ezt a taxizást, hogy reggel kiállt a taxi, s elvitte Bobbyt a sztűdióba, aztán este meg valami bárba.

Vasárnap menjenek vásárolni, ott lesz mindenki. Aki túléli, megnézheti este fél tízkor a Prizma tévén a Kontrollt. Szerintem nincs is olyan, hogy Prizma tévé, biztos Plazma tévére gondoltak.

Hétfőn a végtelenített Bergman-sorozat a Cinemaxon este kilenckor a Szégyennel kecsegtet - én még riszálok. Ellenben nyolckor kezdődik az MGM-en a Fegyverek órája. Ha jól emlékszem, John Sturges - az O. K. Corallnál esett mészárlást tárgyazó - westernjére, akkor ez az, amiben Wyatt Earp és Doc Holliday két büdös disznó.

Kedden délután háromkor a Filmmúzeumon egy fekete-fehér Julius Caesar, 1953-ból.

Szerdán semmi.

Csütörtökön sincs semmi különös, csak a Dunán 21.30-kor adott 1949-es Lúdas Matyi. Azt nemrégiben szépen felújították, s különben is, az egyik legjobb magyar film. Ja, és ott van még a Cinemaxon ugyancsak végtelenítve nyomott Satyricon is rögtön utána, fél éjfél tájt.

Pénteken ebédre még lesz a Filmmúzeumon A canterwille-i kísértet szokásos, 1986-os kiszerelése, de aztán menthetetlenül nyakunkban a karácsony, amiről - de ez maradjon köztünk - azt hallottam, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt be akarja tiltani alatta a tévézést. Sze'ntem igazuk van?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.