Film

R.I.P.D. - Szellemzsaruk

  • - kg -
  • 2013. augusztus 25.

Film

Nem kell sokáig feszengeni, hogy itt a M.I.B. (Men in Black) garázdaságból elkövetett lenyúlása folyik, csak addig, míg ki nem derül, mennyire nem megy sem a lazaság, sem a viccelődés a R.I.P.D. (Rest in Peace Department) című képregényfilmnek.

Próbálgatják ezt a laza vicces tónust, próbálgatják, de csak nem megy nekik; szerencse, hogy még idejében jön a fordulópont, ott körülbelül, amikor Ryan Reynolds (tök olyan, mint a Gosling, csak eggyel kevesebb nézése van) előtt nem a mennyek országa, hanem egy túlvilági rendőrőrs kicsit sem vicces, futurisztikusan retró belvilága nyílik meg. És itt, amikor a frissen halott bostoni zsarut összepárosítják a régóta halott vadnyugati erővel, és Jeff Bridges is színre lép, mint A félszeműben alakított szerepének poénra vett mása, itt végre, huss! Elillan az összehasonlítási kényszer a Men in Blackkel, és kezdetét veszi a perverz élvezet, mely csakis akkor veszi elő az embert, ha egy filmben semmi, de tényleg semmi sem úgy alakul, ahogy azt a készítők eltervezték. Csak rontaná az élvezetet, ha egy poén netán működni kezdene, vagy ritmusra járna akár egyetlenegy akciójelenet is - ez végképp betenne az élvezetnek, ez esetben valóban jöhetne a méricskélés, hogy ez most mennyiben jobb-rosszabb a Men in Blacknél. Szerencsére semmi ilyen nem történik: Jeff Bridges morog, ahogy csak ő tud, de sosincs szinkronban senkivel, se díszlettel, se emberrel, mellette meg ott poroszkál Reynolds, aki viszont inkább díszlet, mint ember - egy film, amiben ennyire semmi sem működik, kész művészet.

Az UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.