Tévétorrent

Rise

Film

Van egy foci kontra színjátszó kör tengelyen megosztott gimnáziumunk és városunk, feljavítva egy kiégett irodalomtanárral. A foci szerencsénkre amerikai; de az alapprobléma mégsem ismeretlen: két tanár küzd a gyerekekért és a színház szeretetéért egy alapvetően a sportra épülő közösségben. Ez az egyik szál. A másik az, amit úgy hívunk, felnövés, vagy úgy, hogy tinédzserkor, mely mindig éppolyan, mint egy musical: amíg tart, bele lehet halni, aztán már csak ködös és jó esetben mosolyogtató emlék lesz.Persze nem minden tiniprobléma múlik el ilyen egyszerűen, és a készítők épp a nehezen múlókra koncentráltak. S bár igyekeznek mindezt a musicalt színpadra állító iskolai próbák dallamos köntösébe csavargatni, azért adódnak komoly téttel járó játszmák itt a fiatalkori alkoholizmustól kezdve a transzgenderig. Mindennek levezénylése az irodalomtanár dolga lesz, aki megelégelve a felszínes színházi tevékenységet, letaszítja elődjét a kelléktrónról, és a Grease helyett a Tavaszébredés című musicalt tűzi műsorra. Veszélyes éleslátással találja meg a szereplőket, és aki tinédzserkorában megfordult egy színjátszó körben, tudhatja, hogy nem feltétlenül lesz ennek jó vége. Hiszen olyan játék ez, amelynek sosem a darab, hanem az önismeret a célja. Tanárunk pedig úgy játszik a keze közé került sorsokkal, mintha azok is csak színházi kellékek lennének. A sorozat erénye, hogy az ebből fakadó felelősséget nem elkenni akarja, inkább megpróbál ráébreszteni. De közben azért ez mégiscsak egy szimpla musicalsorozat, gimnazistákról.

Magyar felirat: Menzer


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.