Tévétorrent

Rise

Film

Van egy foci kontra színjátszó kör tengelyen megosztott gimnáziumunk és városunk, feljavítva egy kiégett irodalomtanárral. A foci szerencsénkre amerikai; de az alapprobléma mégsem ismeretlen: két tanár küzd a gyerekekért és a színház szeretetéért egy alapvetően a sportra épülő közösségben. Ez az egyik szál. A másik az, amit úgy hívunk, felnövés, vagy úgy, hogy tinédzserkor, mely mindig éppolyan, mint egy musical: amíg tart, bele lehet halni, aztán már csak ködös és jó esetben mosolyogtató emlék lesz.Persze nem minden tiniprobléma múlik el ilyen egyszerűen, és a készítők épp a nehezen múlókra koncentráltak. S bár igyekeznek mindezt a musicalt színpadra állító iskolai próbák dallamos köntösébe csavargatni, azért adódnak komoly téttel járó játszmák itt a fiatalkori alkoholizmustól kezdve a transzgenderig. Mindennek levezénylése az irodalomtanár dolga lesz, aki megelégelve a felszínes színházi tevékenységet, letaszítja elődjét a kelléktrónról, és a Grease helyett a Tavaszébredés című musicalt tűzi műsorra. Veszélyes éleslátással találja meg a szereplőket, és aki tinédzserkorában megfordult egy színjátszó körben, tudhatja, hogy nem feltétlenül lesz ennek jó vége. Hiszen olyan játék ez, amelynek sosem a darab, hanem az önismeret a célja. Tanárunk pedig úgy játszik a keze közé került sorsokkal, mintha azok is csak színházi kellékek lennének. A sorozat erénye, hogy az ebből fakadó felelősséget nem elkenni akarja, inkább megpróbál ráébreszteni. De közben azért ez mégiscsak egy szimpla musicalsorozat, gimnazistákról.

Magyar felirat: Menzer


Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”