Tévétorrent

Rise

Film

Van egy foci kontra színjátszó kör tengelyen megosztott gimnáziumunk és városunk, feljavítva egy kiégett irodalomtanárral. A foci szerencsénkre amerikai; de az alapprobléma mégsem ismeretlen: két tanár küzd a gyerekekért és a színház szeretetéért egy alapvetően a sportra épülő közösségben. Ez az egyik szál. A másik az, amit úgy hívunk, felnövés, vagy úgy, hogy tinédzserkor, mely mindig éppolyan, mint egy musical: amíg tart, bele lehet halni, aztán már csak ködös és jó esetben mosolyogtató emlék lesz.Persze nem minden tiniprobléma múlik el ilyen egyszerűen, és a készítők épp a nehezen múlókra koncentráltak. S bár igyekeznek mindezt a musicalt színpadra állító iskolai próbák dallamos köntösébe csavargatni, azért adódnak komoly téttel járó játszmák itt a fiatalkori alkoholizmustól kezdve a transzgenderig. Mindennek levezénylése az irodalomtanár dolga lesz, aki megelégelve a felszínes színházi tevékenységet, letaszítja elődjét a kelléktrónról, és a Grease helyett a Tavaszébredés című musicalt tűzi műsorra. Veszélyes éleslátással találja meg a szereplőket, és aki tinédzserkorában megfordult egy színjátszó körben, tudhatja, hogy nem feltétlenül lesz ennek jó vége. Hiszen olyan játék ez, amelynek sosem a darab, hanem az önismeret a célja. Tanárunk pedig úgy játszik a keze közé került sorsokkal, mintha azok is csak színházi kellékek lennének. A sorozat erénye, hogy az ebből fakadó felelősséget nem elkenni akarja, inkább megpróbál ráébreszteni. De közben azért ez mégiscsak egy szimpla musicalsorozat, gimnazistákról.

Magyar felirat: Menzer


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.