tévésmaci

Rókák és pipacsok

  • tévésmaci
  • 2023. november 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché az Országos Pecsételő és Iktató Vállalatnál dolgoztak, az ablak volt a mindenük.

Ahogyan ott beesett a fény. Sztupa úgy tartotta, a világon sehol nem esik be pont így. Eshet szebben, fényesebben, jobb szögben, bárhogy, de pont így sehol, s így magunkat is megláthatjuk benne, csak reánk vetül így, a mi árnyékunkat rajzolja ilyen szépre, ahogy görnyedünk az asztal fölé, és pecsételünk, illetve iktatunk. Te mit csinálsz ma, kérdezte Trochétól. Iktatok. Az jó, én pecsételek. Az is jó, hagyta helyben Troché, és iktatott tovább. Nem úgy nézett ki, mint aki bánja, de nem is úgy, mintha élvezné, egyszerűen koncentrált és iktatott. Ebben semmi eltérés nem volt közöttük, Sztupa ugyanígy pecsételt. Különben minden barna volt. Barna volt a munkaköpeny, amelyet viseltek, barna volt az asztal előttük, barnák a székek, a szekrények a falnál, a galéria korlátja, a lépcső, ami felvitt a galériára, az odafenn dolgozók is barna köpenyt viseltek, s hát még a félig behajtott ablaktáblák is barnára voltak mázolva. Az asztalok közti kis folyosócskán barna szőnyeg futott. A következő dolgok nem voltak barnák: Sztupa köpenyének a felső zsebe feletti kicsiny kék csíkok, amelyek attól keletkeztek, hogy Sztupa hajlamos volt időnként kikapcsolás nélkül visszahelyezni ide a golyóstollát – Pax volt, nem bírta túl sokáig a betét, hamar elkezdett pacát hagyni. Tehát nemcsak kék csíkok voltak ott, hanem kék pöttyök is, folyó, folyó, tavacska. Sárga volt a rézkilincs az ajtón, de Sztupa helyéről azt pont nem lehetett látni. S a fal, igen, a fal az olajzöld volt, úgy vállmagasságig, aztán jött egy csík, lehet, hogy régen piros volt vagy bordó, de már teljesen bebarnult. Aztán fölötte a fehér, de az is csak kiemelte a sok barnát. Nézd azt a kis barnát, kapta fel néha a fejét a pecsételésből vagy iktatásból Sztupa, és Troché tudta, hogy a titkárnő halad át akkor a termükön, barna kartotékkal a hóna alatt. Ebbe a nagy barnaságba hullott bele az ablakon a nap sárgája, vagy az esőfelhők szürkesége, kicsit maguk is belebarnulva a kalandba. A nap fényében szállingózó porszemek határozottan barnának tűntek, a szürkület pedig nem tudott kezdeni semmit semmivel, főként nem a sok barnával. Olykor Ómafa is megjelent, nézd csak, itt az igazgató, mondta ilyenkor Sztupa. Trochét nem idegesítették a gépiesen, napi rendszerességgel előbukó mondatok. Neki nem volt semmi baja, amikor kellett, iktatott, amikor meg úgy jött ki a lépés, pecsételt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."