DVD

Rolling Thunder

  • - kg -
  • 2013. július 27.

Film

Ki ne emlékezne a hetvenes évek hollywoodi filmművészetének klasszikus alakjára, a nyitott tetős, tűzpiros Cadillackel furikázó vietnami veteránra, a hanoi hadifogolytáborban minden létező kínzást elviselő, hazatérvén is harcban álló katonára, a valamennyi ismert Vietnam-szindrómával terhelt, s mindet a napszemüvege mögé rejtő, rezzenéstelen arcú amerikaira, az élesre reszelt kampókezével puskája csövét fűrészelő bosszúállóra, Charles Rane őrnagyra? Ugye, hogy senki sem!

John Flynn 1977-es opusa állandó vendége az olyan listáknak, melyeken az elfeledett amerikai filmremekek szomorkodnak, olyanok, mint a Cutter útja, a Száguldás a semmibe, a Fat City, a The Last Movie vagy a Melvin és Howard. Flynn filmjét éppúgy vetítheti a háborúellenes és a Fegyverbe! filmklub, a militáns lövészegylet és a cowboy-mentalitást elítélő varrókör. Az a szép benne, hogy mindkét tábor tagjai megtalálhatják a maguk számítását, de egy rakás olyan jelenetet is, melyeknél kénytelenek lesznek fintorogni. Talán azért sem lett siker a film, s világsztár a fia és felesége legyilkolását véres bosszúval megtorló veteránt alakító William Devane, mert a Rolling Thunder elég kétértelműen játszik az ölés örömével: miközben épp elég erőszakot, cowboyromantikát és öntörvényű kivégzést kínál fel a jövő kis Rambo-rajongóinak, jól le is hülyézi őket mint otthonukban pöffeszkedő, rasszista kispolgárokat. Jó amerikai talán csak egy van a filmben, egy kissé kurvoid s nagyon szőke nőszemély - csoda-e, ha úgy beszélünk a filmről, mint elfeledett gyöngyszemről.

Forgalmazza a Fantasy Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.