Verzió+

Ruanda FC

  • - kyt -
  • 2014. december 8.

Film

Hogyan lehetséges, lehetséges-e egyáltalán meg­békélés egy olyan társadalomban, ahol húsz évvel ezelőtt a hutu többség szó szerint megtizedelte a tuszi kisebbséget, azóta pedig – egy olyan kormányzat alatt, amelyben a kisebbségé a domináns szerep – változatlan lakossági arányok mellett, hatósági felügyelettel igyekeznek egységes, élhető országot teremteni?

Nemcsak a film, Ruanda számára is alapkérdés ez, amelyre az alkotók egy sajátos mikrokörnyezetben keresik a választ, azt vizsgálva, hol tart ma ez a folyamat.

A hadsereg szurkolói körökben kevéssé népszerű labdarúgócsapatában hutuk és tuszik egyaránt játszanak, a jelek szerint békében és egyetértésben, habár egyre sűrűbbnek ábrázolja a film a múltat övező nyomasztó csöndet. Megtisztulást hozó feltárulkozásoknak nyoma sincs – befelé fordult, szomorú, ködös tekintetű emberek az eső áztatta, párás tájban.

A megbékélés hivatalosan előírt, kötelező folyamat, előrehaladását katonák vigyázzák, biztos, ami biztos, a legjobb csendben maradni. A megbékélés nem számok, deklarációk, leírt szövegek kérdése, hanem igen kényes gyógyulási folyamat – mondja egy kulcsszereplő. Ez minden bizonnyal igaz, csak mi van addig, amíg ez a hosszadalmas folyamat lezajlik? Vajon ha a mostani elnököt a többségből érkező politikus váltja majd, akkor is marad-e a zavart hallgatás, vagy felszabadulnak a leszorított indulatok? A lelátót a nagy többség rokonszenvét élvező csapat ünneplő szurkolói uralják, a hadsereg játékosai lógó orral távoznak vereségük színhelyéről. A múlt ez, vagy netán a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.