Verzió+

Ruanda FC

  • - kyt -
  • 2014. december 8.

Film

Hogyan lehetséges, lehetséges-e egyáltalán meg­békélés egy olyan társadalomban, ahol húsz évvel ezelőtt a hutu többség szó szerint megtizedelte a tuszi kisebbséget, azóta pedig – egy olyan kormányzat alatt, amelyben a kisebbségé a domináns szerep – változatlan lakossági arányok mellett, hatósági felügyelettel igyekeznek egységes, élhető országot teremteni?

Nemcsak a film, Ruanda számára is alapkérdés ez, amelyre az alkotók egy sajátos mikrokörnyezetben keresik a választ, azt vizsgálva, hol tart ma ez a folyamat.

A hadsereg szurkolói körökben kevéssé népszerű labdarúgócsapatában hutuk és tuszik egyaránt játszanak, a jelek szerint békében és egyetértésben, habár egyre sűrűbbnek ábrázolja a film a múltat övező nyomasztó csöndet. Megtisztulást hozó feltárulkozásoknak nyoma sincs – befelé fordult, szomorú, ködös tekintetű emberek az eső áztatta, párás tájban.

A megbékélés hivatalosan előírt, kötelező folyamat, előrehaladását katonák vigyázzák, biztos, ami biztos, a legjobb csendben maradni. A megbékélés nem számok, deklarációk, leírt szövegek kérdése, hanem igen kényes gyógyulási folyamat – mondja egy kulcsszereplő. Ez minden bizonnyal igaz, csak mi van addig, amíg ez a hosszadalmas folyamat lezajlik? Vajon ha a mostani elnököt a többségből érkező politikus váltja majd, akkor is marad-e a zavart hallgatás, vagy felszabadulnak a leszorított indulatok? A lelátót a nagy többség rokonszenvét élvező csapat ünneplő szurkolói uralják, a hadsereg játékosai lógó orral távoznak vereségük színhelyéről. A múlt ez, vagy netán a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.