Film

Sarkköri mentőexpedíció

  • 2016. június 26.

Film

Három gyerek elbújik egy helikopter belsejében; apjukhoz szöknének. Csakhogy a gép egy jegesmedvétől sebzett kutatóért indul az Északi-sarkhoz. Míg a sérültet biztonságba helyezik a mentők, a gyerekek elhagyják a helikoptert – s ott ragadnak a hómező közepén, egy viskóban.

Pedagógiai célzatú túléléstörténet kezdődik: gyerekszereplőkkel, gyereklogika szerint, gyerekközönségnek. Nem is a legrosszabb fajtából: van benne hősies helytállás, rejtett képességek előcsalogatása, tanulás az elkövetett hibákból, felelősség- és áldozatvállalás, elmélkedés a globális felmelegedésről. És elképesztően szép tájak. Már a nézésüktől is odafagy az ember a zsöllyéhez, mégis tátott szájjal bámulja a különleges alakzatokba fagyott sarki világot.

Lehetne persze kukacoskodni, hogy a dramaturgia kissé darabos (az adóvevő rádiót először jól elvesztik, de amikor már telik a másfél óra elfele, mégiscsak meglelik és üzennek vele, hogy most már kirémüldözte magát a gyerekhad, be kéne rekeszteni a kalandokat, és a pénztárhoz fáradni). Lehetne azon mélázni, hogy a történet minden egyes elemét láttuk már hasonló filmekben. Lehetne kifogásolni a mértéktelen cukiságot, meg a jócskán életszerűtlen momentumokat, hisz nem mesét, hanem kalandfilmet látunk. De minek? A magam részéről a bat-, spider-, super- meg minden egyéb manekkel szemben igenis az alig kiskamasz idősebb nővért részesítem előnyben, aki éhezik, mégsem lövi le a kiszolgáltatott rozmárt, öccsét mentendő viszont 13 centiméterről ordítja le a vicsorgó jegesmedve fejét. Így kell ezt csinálni!

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.