„Semmiféle állami támogatást nem kaptunk” – Tarr Béla a filmszemléről

  • - kg -
  • 2012. január 13.

Film

 

narancs.hu: Folytatják a szemlehagyományokat, azaz nagyjából minden film szerepel az előző év terméséből?

Tarr Béla: Azokat a filmeket, amiket korábban a televízió adott vagy a mozikban már játszottak, nem vetítjük. Csak ősbemutatóink lesznek. Most már megvannak az időpontok is: február 2-án a dokumentumfilmekkel kezdünk, majd a játékfilmekkel folytatjuk. A vetítések a Toldiban és az Urániában lesznek. Ez egy fapados szemle lesz, nincsen zsűri, nincsen verseny, nincs protokoll. Semmiféle állami támogatást nem kaptunk.

narancs.hu: Pályáztak és nem kaptak, vagy nem is pályáztak támogatásra?

TB: Ez a szemle a Magyar Filmművészek Szövetsége és néhány civil áldozatkészségéből jön létre.

narancs.hu: Nem is lehetett volna pályázni?

TB: Nem is gondoltunk rá, de szerintem nem is lehetett volna. Ami tény és való, hogy nincs támogatás.


Fotó: MTI

 

narancs.hu: Mik lesznek a szemlén debütáló nagyjátékfilmek?

TB: Most még csak 7 egész estés játékfilmünk van (a szemlén látható játékfilmek listáját lásd a keretesben!), de elkészülhet még kettő, akkor lesz kilenc. Lesz továbbá körülbelül 30 dokumentumfilmünk is – a programba ismeretterjesztő, animációs és kísérleti filmek, valamint kisjátékfilmek is beletartoznak.

narancs.hu: A játékfilmek közt van közönségfilm is?

TB: Azt tudom mondani, hogy mindent felkutattunk, ami elkészült. Nincs előzsűri, ami elkészült és új, azt mi bemutatjuk.

narancs.hu: Ezek szerint nincs semmiféle kritérium?

TB: Az egésznek az az  elve, hogy megmutassuk: a magyar film él. És nem csak él, de rendkívül sokszínű is.

narancs.hu: Volt, akit megkerestek, de nem adta a filmjét?

TB: Idáig mindenki odaadta a filmjét, nem volt senki, aki azt mondta volna, hogy nem szeretne részt venni.

narancs.hu: Az elmúlt évek visszatérő témája volt, hogy a filmszemle változásra szorul. A sors iróniája, hogy végül a majdnem teljes ellehetetlenülés hozta el a változást.

TB: Én most nem szeretnék az elmúlt szemlékről beszélni. A fejünk most csak azzal van tele, hogy ezt az egész dolgot rendben megcsináljuk. Tudja, milyen nehéz ezt pénz nélkül megcsinálni?

A 43. Magyar Filmszemle játékfilmes listája:

– Deák Krisztina: Aglaja

– Fancsikai Péter: jp.co.de

– Fliegauf Benedek: Csak a szél

– Jeles András, Kocsis Ágnes, Török Ferenc, Szabó Simon, Mészáros Márta, Forgács Péter, Siroki László, Pálfi György, Fliegauf Benedek, Salamon András, Jancsó Miklós: Magyarország, 2011

– Pálfi György: Final cut – Hölgyeim és uraim

– Szabó István: Az ajtó

– Török Ferenc: Isztambul

– Cserhalmi Sára: Drága besúgott barátaim (befejezés alatt)

– Vidnyánszky Attila: Szarvassá változott fiú (befejezés alatt)




Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.