Film

Sicario – A bérgyilkos

  • - kg -
  • 2015. november 22.

Film

Johnny Deppen órákig dolgoztak a sminkesek, hogy egyszerre hétköznapinak tűnő és rettegést keltő alakot faragjanak belőle (az eredmény a Fekete mise című gengszterfilmben látható), de szegény Johnny hiába tűrt és csak tűrt nap nap után a nagybetűs művészetnek áldozva, ebben a versenyszámban egyszerűen esélye sem lehetett az elsőségre. Mert ezt a versenyszámot – hétköznapi & rettegést keltő – Benicio Del Toro uralja, méghozzá úgy, hogy a maszkmestereknek egyetlen ecsetvonást sem kell tenniük a színész otthonról hozott ábrázatán.

A Sicario alighanem Del Toro nélkül is feszült és nyomasztó tanmese lenne az USA és Mexikó drogháborújáról szóló filmek mezőnyében, mert ha ismerős is az illúzióit vesztő újonc – ezúttal egy nőnemű ügy­nök – sztorija, és csak a ma születettek fognak elcsodálkozni azon, hogy az amerikai oldalon sem az erkölcs bajnokai vannak túlsúlyban, ez mind mit se számít, ha egyszer olyan képekben bontakozik ki előttünk ez az unásig ismert történet, amelyek még Rambo kalandjait is komoly, tétre menő drámának láttatnák. Denis Villeneuve rendező és operatőre, a 12-szer Oscarra jelölt Roger Deakins mindent tudnak, de egy dolgot a többinél is jobban: a veszélyérzettel játszadozni. Úgy, hogy az még pont ne tűnjön öncélú játéknak. Ha ehhez hozzávesszük Del Toro önjáró figuráját, mely maga a két lábon járó veszélyérzet, végül is édes mindegy, hogy a Sicario nem üzen mást, mint hogy az ártatlanság elvész, a háború meg örök. Az efféle csacskaságok eltörpülnek a Villeneuve–Deakins–Del Toro Művek zseniális magánszámában.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.