Film

Sicario – A bérgyilkos

  • - kg -
  • 2015. november 22.

Film

Johnny Deppen órákig dolgoztak a sminkesek, hogy egyszerre hétköznapinak tűnő és rettegést keltő alakot faragjanak belőle (az eredmény a Fekete mise című gengszterfilmben látható), de szegény Johnny hiába tűrt és csak tűrt nap nap után a nagybetűs művészetnek áldozva, ebben a versenyszámban egyszerűen esélye sem lehetett az elsőségre. Mert ezt a versenyszámot – hétköznapi & rettegést keltő – Benicio Del Toro uralja, méghozzá úgy, hogy a maszkmestereknek egyetlen ecsetvonást sem kell tenniük a színész otthonról hozott ábrázatán.

A Sicario alighanem Del Toro nélkül is feszült és nyomasztó tanmese lenne az USA és Mexikó drogháborújáról szóló filmek mezőnyében, mert ha ismerős is az illúzióit vesztő újonc – ezúttal egy nőnemű ügy­nök – sztorija, és csak a ma születettek fognak elcsodálkozni azon, hogy az amerikai oldalon sem az erkölcs bajnokai vannak túlsúlyban, ez mind mit se számít, ha egyszer olyan képekben bontakozik ki előttünk ez az unásig ismert történet, amelyek még Rambo kalandjait is komoly, tétre menő drámának láttatnák. Denis Villeneuve rendező és operatőre, a 12-szer Oscarra jelölt Roger Deakins mindent tudnak, de egy dolgot a többinél is jobban: a veszélyérzettel játszadozni. Úgy, hogy az még pont ne tűnjön öncélú játéknak. Ha ehhez hozzávesszük Del Toro önjáró figuráját, mely maga a két lábon járó veszélyérzet, végül is édes mindegy, hogy a Sicario nem üzen mást, mint hogy az ártatlanság elvész, a háború meg örök. Az efféle csacskaságok eltörpülnek a Villeneuve–Deakins–Del Toro Művek zseniális magánszámában.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.