film

Sin City: Ölni tudnál érte

  • - kg -
  • 2014. szeptember 28.

Film

Eva Green melle immár külön alműfajt képez a filmtörténetben; ha csak a nyári felhozatalt nézzük, már akkor is tetemes mennyiségű filmre (300: A birodalom hajnala, Sin City 2) tudunk igazolásképpen rámutatni – és még csak augusztust írunk.

Annak, hogy mindkét film Frank Miller képregényguruhoz köthető, különösebb jelentőséget nem tulajdonítanánk; megesik az ilyesmi a legmagasabb művészek körében is, hogy az igazi talentum elnyeri méltó jutalmát. Aki csak él és férfi Sin Cityben, mind Evaért bolondul, pedig a vak képregényrajzoló is láthatja, hogy egy áspiskígyóba is több lojalitás szorult, mint az életvitelszerűen pucérkodó Evába. Greenen kívül sok újdonságot nem kínál a Sin City folytatása, csak Green új, a green screen a régi, mert Sin City ismét a műviségével tüntet, és továbbra is ez a merészen fekete-fehér, csak egy-két money-shot erejéig színes kifestőkönyv a legjobb az egészben. Mondjuk, a merészség 2005-ös évjáratú, de jó érzés visszaemlékezni, hogy 9 éve milyen menő volt ez a képregényszerű képekkel operáló világ. Most már nem annyira menő, de még mindig jól fest, miként Green lassan patinássá váló mellvértje is. A varázsszó még mindig az, hogy noir, a Fülesbe is ezt kell írni, ha négy betű, francia eredetű, fekete filmet jelentő műfaji megjelölés a kérdés. Máskülönben meg a noir utoljára a negyvenes években volt merész, ami utána jött, egy-két kivételtől eltekintve tét nélküli stílusjáték. A Sin City 2 is az, és jó ez így: addig jó e tét nélküli terápiás tájfestészet, amíg nem kell komolyan venni.  És ezt nagyon nem kell.

Az A Company bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.