„Sok muszlim barátom van” - Thomas Bidegain filmrendező

Film

Kétszer is nyert Cannes-ban a forgatókönyveiért, így nem maradt más hátra, rendezni kezdett: a Cowboyokban egy francia apa keresi megszállottan 16 évesen eltűnt lányát. Az egyetlen nyom: eltűnése előtt a lány egy muszlim fiúval találkozgatott. A filmet közvetlenül a novemberi párizsi terrortámadások után mutatták be a francia mozik – a rendező októberben járt Budapesten.

Magyar Narancs: Fontos szerepet játszanak a filmjében a franciaországi és belgiumi muszlim közösségek. Belülről ismeri ezeket?

Thomas Bidegain: Sok muszlim barátom van, de semmivel sem tudok többet vagy kevesebbet róluk, mint például arról a countrymuzsikáért rajongó, cowboykalapos közösségről, melybe a filmbeli apa tartozik. De vajon mi történik, ha a sok cowboykalapos francia között egyszer csak megjelenik egy hidzsábot viselő lány? Engem mint filmest az érdekel, hogy egy elfátyolozott lány milyen reakciókat vált ki a közösség tagjaiból.

MN: A hidzsáb-, csador-, nikán- és burkaviselet régóta érzékeny téma Franciaországban. Az évek során különböző törvények születtek, melyek jelentős mértékben korlátozzák vagy egyenesen tiltják a nyilvános viseletüket. Mit szól ezekhez a sok vitát kavart törvényekhez?

TB: Nem hiszek bennük. De az igazat megvallva az én köreimet nem nagyon érintették, a barátaim közül senki sem visel fátylat, nem érezték, hogy a bőrükre menne a dolog.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Az ön körei kikből állnak?

TB: Toleráns emberekből. Nézzen csak rám! Egy baszk származású keresztény ül önnel szemben, aki Párizsban él. Ilyen háttérrel nem is lehetnék más, mint a tolerancia híve. Baromi szerencsés helyzetben vagyok, a filmcsinálásból élek, rengeteget utazom, szóval a legkiváltságosabbak életét élem, nem állna jól, ha a világban uralkodó intoleranciáról kezdenék papolni, amikor engem személyesen ilyen alig-alig ért. A legsúlyosabb intoleranciát a feleségemtől kell elszenvednem, de ez minden. Véleményem azonban van, ebben a filmben végső soron azt akartam megmutatni, hogy a szerelem nem ismer fátylakat. Ezért is volt fontos, hogy két generáció történetét mutassam be. Az apa, a családfő, a cowboykalapos macsó minden rossz okozójának az arabokat, a muszlimokat tartja, ha ő cowboy, akkor a muszlimok az indiánok. A fia messze meghaladja ezt a szemléletet; neki mindegy, hogy van-e fátyol, vagy nincs, ő nem muszlimokat lát, hanem az egyes embereket. Magyarország épp egy menekültválság kellős közepén áll; aki csak a tömegeket, a problémát látja, könnyen elfeledkezhet arról, hogy a menekültek is emberek. Nevük is van, elég csak megkérdezni őket. Aki a civilizációk harcát vizionálja, mint a filmbeli apa, az tényleg reménytelen eset. Civilizációk harca – micsoda baromság! Minden felmérés azt mutatja, hogy a migránsok jót tesznek a gazdaságnak. De a paranoia, melyet a politikusok oly jól tudnak gerjeszteni, mindent beborít. Ha egy könyvborítón a Mona Lisa látható burkában, már áll a bál.

MN: Az olyan francia komikus sztárok, mint például Gad Elmaleh vagy Jamel Debbouze, népszerűsége segíthet valamit a kisebbségek ügyén?

TB: Tudja, olyan ez, mint a fociban. Lehet, hogy a vonatról a legszívesebben leszállíttatnának, mert nem tetszik az arcod vagy a bőröd színe, de ha gólt lősz, rögtön a miénk vagy, akinek helye van a válogatottban. Az említett sztárok sok mindent meg tudnak mutatni a közösségükből, mert nem kell annyira figyelniük a politikai korrektségre. Elvégre belülről beszélnek, nem kívülről.

MN: Ön írta A próféta című film forgatókönyvét. Ugye, nem jön azzal, hogy a baráti körébe korzikai gengszterek is tartoznak, ezért nem is kellett külön kutatómunkát végeznie?

TB: Hát, pedig nem végeztem. Elég volt nekem az a töméntelen mennyiségű gengszterfilm, amit az életem során láttam. Közülük is A sebhelyesarcú visz mindent. Az eredeti, 1932-as Howard Hawks-féle éppúgy, mint De Palma és Al Pacino filmje.

MN: És a nagy francia gengszterek? Lino Ventura, Jean Gabin?

TB: Mire abba a korba értem, hogy le se tudtam venni a szememet a gengszterfilmekről, Ventura és a hozzá hasonlók már ezerévesek voltak, engem nem tudtak megszólítani. A keresztapa sokkal inkább. Lino Ventura a szüleim generációjának a gengsztere volt.

MN: Nagyban forgatta a Cowboyokat, amikor bekövetkezett a Charlie Hebdo-merénylet – hol értesültek a vérengzés híréről?

TB: Épp Rádzsasztánban, a határ közelében forgattunk, a Pakisztánban játszódó jeleneteket vettük fel. Nagy óvatosságra intettek mindannyiunkat, felettébb labilis régió, mondogatta mindenki, aztán egyszer csak beütött a krach, ott, ahol senki sem várta. A hátországban. A világ megőrült, erről szól a Cowboyok is. A kisember sztorija ez, a kisemberé, akire rászakad az ég.

A film kritikája itt olvasható. Jacques Audiard-interjúnk pedig itt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.