Jan, a hatvan körüli jóságos állatorvos és felesége, az egyetemen mortalitási mutatókról előadó Olga takaros családi házban élnek. A gyerekek pályára állítva, a minden felhajtás nélkül elhunyt nagypapa biciklije a fészerben. Látva az idillt, hátradőlünk és átengedjük magunkat a felhőtlen családi vígjátéknak: nincs is jobb, mint kedves és jóindulatú emberek civakodását nézni, s a kibéküléskor együtt örülni velük. De ahogy egy apróságból – 56 év házasság után a nagymama magasról tesz elhunyt férje végakaratára, és hamvasztás helyett a közeli családi sírhelyre temeti – egy csapásra becsületbeli ügy lesz, a Tigris elmélet letér az ismert útról, és kellően cinikus fordulatokat vesz ahhoz, hogy igazán üdítő komédia kerekedjen belőle. Janban, a vén rókában ugyanis felhorgad a férfiúi büszkeség: titokban elhamvasztatja apósát, és ha már így belejött a lázadozásba, egy igazán gonosz, ám annál nagyobb kilátástalanságról árulkodó húzással – eljátssza, hogy alzheimeres – pár hét leforgása alatt gyakorlatilag szétveri a házasságát és a feje tetejére állítja életét. A Csehországban elsősorban tévésorozatokról ismert Radek Bajgar első mozifilmje nem váltja meg a világot, de elég sokat tud a kapuzárási pánik különböző fázisairól és azokról a gyilkos kompromisszumokról, amiket röviden a rossz házasság szókapcsolattal írhatunk le. Az egyetlen probléma, hogy a saját maszkulinitásukat – a film logikája szerint: szabadságvágyukat – újra megtaláló férfiak meséje elegánsan mellőzi az önkritikát; ennyi elviselhetetlen, mindent kontrollálni akaró nőt rég láttunk egy történeten belül.
Figyelmébe ajánljuk
A kutya mellett
A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.
Iszony
Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).
Elvis gyémánt félkrajcárja
- - turcsányi -
Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.
Saját magány
A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.
Az én bilincsei
A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.
Kihaltunk volna
Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.