Spiritualitás - Joshua Nelson, Frank London - The Klemzmatics

Film

Brother Moses smote the water / And the children all passed over ... - ez a tradicionális spirituálé a címadó dala a Klezmatics tavalyi CD-jének, melyet Joshua Nelsonnal és Kathryn Farmerrel adott berlini koncertjü-kön rögzítettek, s amelynek anyagát most a Szigeten hallhattuk.

Augusztus 15. a spiritualitás napja volt. Előbb David Eugene Edwards súlyos, istenes dalai voltak soron a Woven Hand élén, aztán a világzenei, illetve a nagyszínpadon párhuzamosan a Klezmatics, illetve Nick Cave. Azokban a percekben, amikor az ezúttal négyfős kórust használó Nick Cave a Deanna közepébe beépített egy mi-felénk is ismert spirituálét (Oh, Happy Day), a világzenei színpad légterét tán épp azon capella spirituálé hangjai töltötték meg, mely Mózes testvérről szól, aki a vízre ütött, s így minden gyermek átkelhetett, mert a tengerek utat engedtek nekik. (Kis nyelvészkedés: az átkelést jelentő pass over igéből ered a Passover, azaz a zsidó húsvét angol elnevezése, héberül a pészach, ami viszont az elmenni, elvonulni igéből fakad.)

*

"Gospel vagy klezmer, ezek csak szavak, stílusok. Én nem stílusokban gondolkodom, és főleg nem úgy, hogy ezek bármiben is korlátozzanak. Az első és legfontosabb, hogy történetekkel dolgozunk. Nem a közös zenélés a legnehezebb - mondja Frank London, a Klezmatics fúvósa, billentyűse, énekese a Joshuával és Kathrynnel való együttműködésről -, sőt, az inkább szórakozás. A legnehezebb az, hogy értelmet adjunk neki. Nem a hogyan, hanem a miért a fontos. Az első közös koncert segített, mert adott volt egy közös téma, a Passover, a zsidó húsvét: a rabszolgaságból való szabadulás története. Ez egy emberi történet, része a zsidó mitológiának, része a történelmünknek, minden évben megünnepeljük. És ugyanígy a feketéké, az Ameri-kában élő afrikaiaké is, akiket rabszolgaként hurcoltak be. Ez a közös örökségünk része. A felszabadulás gondolata mindannyiunknak fontos. Ezért szól erről olyan sok spirituálé, olyan sok gospeldal. Ezért olyan fontos alakja Mózes a fekete amerikai zenének, még a nem zsidó feketék zenéjének is. Ha Mózesről énekelsz, akkor a rabszolgaság alóli felszabadulásról énekelsz. Ez a mi közelítésünk lényege. Nem csak egy jam session kedvéért jöttünk össze."

A Frank London által említett, spirituálékat is megszólaltató koncertet a New York-i Museum of Jewish Heritage kibővítésének alkalmából adta a Klezmatics, és erre készülődve, egy dokumentumfilmben ismerték meg Joshua Nelsont, a fekete zsidó gospelénekest. Elképesztő hang, elképesztő vitalitás. Egy percig sem lehetett kétséges, hogy érdemes megpróbálniuk együtt. Vajon összejöttek volna-e valaha, ha nincs a Zsidó Örökség Múzeumától kapott felkérés? Frank azt feleli: Joshua a minap a régi papírjai között fel-fedezte, hogy 1992-ben egyszerre szerepeltek a zsidóság és a dzsessz kapcsolatát körüljáró New York-i fesztiválon, csak épp még nem együtt. "Ugyanabban a világban mozgunk, New York-ban élünk, zsidó muzsikusok vagyunk, kizárt, hogy valahol, valamikor ne találkoztunk volna."

*

"A klezmer és a gospel nem szólal meg túl könnyen együtt, némelyek szerint, akár az olaj és a víz, nem tud összekeveredni - teszi hozzá Joshua Nelson. - De amikor elkezdtük a közös munkát, egyszerűen a gospelem köré csavarták a klezmerjüket, és úgy összefolyt a kettő, mint a tejberizs. Magától értetődött, végig se kellett beszélnünk. Amerikában evidens, hogy a feketék rabszolgák voltak egy bizonyos időponttól kezdve kétszáz éven át. A fekete spirituálékban megénekelt történetek jó része a tórából ered, a zsidó rabszolgaságról szól. Amikor a rabszolgaság alóli felszabadulásról éneklünk, akkor tudjuk, hogy ha nem is négyezer, de százötven évvel ezelőtt még rabszolgák voltak a feketék! Ez nagyon valóságossá teszi ezt a zenét. Az egyetlen különbség talán az, ahogy a zsidók és az afro-amerikaiak zeneileg kifejezik magukat, de mégis sokkal jobban hasonlít egymásra ez a két zenei világ, mint képzelnéd. A zsidó kántor vagy a gospelénekes siránkozó hangja ugyanazt az érzést fejezi ki, csak kicsit más stílusban."

E ponthoz érve Joshua előbb kántor módra, aztán saját gospel stílusában kiereszti a hang-ját az öltözőként szolgáló konténerben. Frank rögvest kielemzi: a kántorének a tüdőből, a gospelhang a torokból. Az ő családja valahonnan Európából keveredett Amerikába, Joshuáé Afrikából, csak régebben. "Az egész családom fekete. A legtöbben azt hiszik, hogy a zsidóságom egy európai zsidó anya és egy fekete apa kombinációjából ered. De épp az ellenkezője igaz. Anyám fekete zsidó. A családunk története Nyugat-Afrikából ered. Tudjuk, hogy vannak fekete zsidók, ismerjük az etiópiaiakat vagy az ugandaiakat. Amerikában is léteztek fekete zsidó vallási közösségek. Az európai zsidósághoz hasonlóan nekünk is megvan a magunk hagyománya. Mint már mondtam, mi kétféle jelentéssel énekeljük a spirituálékat, és éneklünk zsidó dalokat is, with soul, lélekkel. A nagymamám még él, 1911-ben született, az ő mamája az 1880-as években. Virginiában élt, de nem volt rabszolga; esetleg az ő anyja. De nem tudjuk. A nagymamám nem tud arról, hogy a családjukban rabszolgák lettek volna, sok szabad fekete is létezett. Megvásárolhatták a szabadságukat."

*

Joshua Nelson New Jersey északi részén nőtt fel, mint akármelyik fekete kölyök, csak ő zsinagógába járt - a lakásuk közelében egy európai, New Yorkban pedig egy fekete zsinagógához tartoztak -, és héber iskolában tanult. A fekete közegben tapasztalható antiszemitizmusról kérdezve azt feleli, mindenhol létezik rasszizmus, amit főként a tudatlanság táplál, s az elnyomatás ténye a feketéket sem teszi előítélettől mentessé. Illusztrációként elmeséli, hogy a New York-i Világkereskedelmi Központ elleni terrorakciót követően Amiri Baraka egy nyilatkozatában a zsidókat és az izraelieket tette felelőssé a merényletért. Baraka elismert író, költő, eredeti nevén, LeRoi Jonesként 1963-ban írott tanulmánykötete, A blues népe - Néger zene a fehér Amerikában magyarul is olvasható. Frank szerint túl régóta nem látta a nevét az újságban, azért csinálta az egészet.

"Kiadtam egy sajtóközleményt - mondja Joshua -, hogy amit Baraka állít, az idiótaság, és ha nincs rá bizonyítéka, ne mondja. Ezután felhívott, hogy beszéljük meg, én pedig letettem: nincs mit megbeszélnünk, te úgyis tudod a tényeket, katt. A helyzet az, hogy nagy tisztelet övezi a fekete közösségben. De akkor is az igazsághoz kell tartanunk magunkat."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.