"Jobb, ha halászni" - Youssou N'Dour

  • Bognár Tamás
  • 2005. augusztus 25.

Film

"Az évszázad afrikai művésze" (Folk Roots), "hangjában Afrika történelme" (Rolling Stone), "az egyik legjobb élő vokalista" (Peter Gabriel), "Nyugat-Afrika Stevie Wondere" - titulálták már sok mindennek Youssou N'Dourt, aki 46 éves korára kétségkívül az egyik legismertebb afrikai zenész lett a világon.

"Az évszázad afrikai művésze" (Folk Roots), "hangjában Afrika történelme" (Rolling Stone), "az egyik legjobb élő vokalista" (Peter Gabriel), "Nyugat-Afrika Stevie Wondere" - titulálták már sok mindennek Youssou N'Dourt, aki 46 éves korára kétségkívül az egyik legismertebb afrikai zenész lett a világon. A hazájában szinte gyerekként már ünnepelt énekes 19 évesen az ország első számú zenekarában, a Star Band of Dakarban énekel, melynek két éven belül átveszi a vezetését, és átkereszteli Super Étoile de Dakarrá. Ezzel az együttessel hozza létre a szenegáli tánczenei műfajt, a mbalaxot (az afrikai, karibi és popritmusok tempós keveréke), amelynek lüktetését több mint húsz esztendeje küldik szét a világba.

N'Dour négy-öt oktávot kitevő, senkiével össze nem téveszthető orgánumát Peter Gabriel (So, 1986), majd Paul Simon (Graceland, 1986) mutatja be a nyugati világnak. A slágerlistákat Neneh Cherryvel közös duettjével (Seven Seconds, 1994) tarolja le, s popzenei érzékenysége azóta is remekül működik. Bár olykor annak a veszélye is fennáll, hogy felborul a mbalaxszal alkotott egyensúly. Erről a kettős - sőt, mint kiderül, hármas - zenei világról is szót ejtettünk, amikor a fellépése előtt találkoztunk.

*

Magyar Narancs: Legutóbbi CD-jével jókora meglepetést okozott a rajongóinak, hiszen az Egypt című lemezén nagyon erős a közel-keleti befolyás, hovatovább arab-afrikai zenét hallhatunk.

Youssou N'Dour: Valóban elszakadtam minden korábbi iránytól, a felvétel részben kairói zenészekkel készült, és az egyiptomi nagyzenekari hangzás jellemzi. Mindazonáltal ezt egyszeri alkalomnak tekintem, nincs szándékomban folytatni, inkább visszatérek az eddigi lemezek világához. Budapestre is a korábbi programmal jöttem.

MN: "Ez az egyetlen dolog, amit a karrieremből hiányoltam" - nyilatkozta a lemez kapcsán. Miért tartotta ennyire fontosnak, hogy vallásos témájú lemezt készítsen?

YN: Egyiptom a szufi hagyomány hátorszá-ga, és ezzel az anyaggal akartam bemutatni a muszlimok misztikus kultúráját. Ezzel együtt a dalok szövegeiben határozottan körvonalazódik az iszlám szenegáli megközelítése, kifejezzük hódolatunkat kalifáink, szentjeink és bölcseink előtt, részben imák, részben morális parancsok vagy éppen történelmi dicshimnuszok formájában. A felvétel egyébként már jó ideje elkészült, még 1998-ban, éppen ramadán idején beszélgettem a barátaimmal, amikor felmerült a téma. Rá egy évre lettem negyvenéves; úgy éreztem, megállapodtam, kibővült a családom, szerettem volna egy személyes, spirituális töltésű anyagot készíteni.

MN: A CD megjelenésének időzítéséről azt olvastam, szerepet játszott benne az a szándék, hogy a szeptember 11-i események után kedvezőbb képet fessen az iszlámról. Nem igazán irigylem, főként a közelmúltbeli egyiptomi terrorcselekményeket követően, hogy most próbálja propagálni a vallását, amikor azt a nyugati világ közhangulata egyértelmű fenyegető tényezőként bélyegzi meg.

YN: Ezt a lemezt öt évvel ezelőtt vettük fel, ezzel együtt engem is zavart, hogy nem a legszerencsésebb időben jött ki. Semmiképpen nem akartam, hogy összefüggést találjanak a CD és a terrortámadások között, eszem ágában sem volt olajat önteni a tűzre. Számomra az iszlám nem fundamentalista, hanem teljes vallás, része a mindennapi életünknek, így része a zenénknek is. A lemez a toleranciát dicsőíti, szerepel rajta egy dal, amelyet a zömében iszlám vallású Szenegál egy olyan területének ajánlottam, ahol keresztények és muszlimok évtizedek óta békében élnek.

MN: Ön szerint belejátszik a jelenlegi világpolitikai helyzet, hogy pont ezért a slágerorientáltnak messze nem mondható lemezért kapta meg a Grammy-díjat?

YN: Ezen én is elgondolkodtam már, egy-két korábbi lemezem legalább ennyire megérdemelte volna, de úgy látszik, most jött el az ideje. Más előadóknál is előfordul, hogy a sokadik lemezük után ítélik oda a díjat.

MN: Zenéje körül az interneten is jól nyomon követhető, szinte állandó vita folyik a rajongók körében, miszerint egyik tábor a tradicionális, a másik pedig az amerikai, illetve európai közízlést jobban kielégítő, poposabb irány mellett voksol. Hazájában továbbra is kiad kizárólag a helyi közönségnek szóló kazettákat, s ezzel mintegy deklaráltan kettéosztja munkásságát.

YN: Különböző emberek különböző szinten értik a zenémet, máshogy kell őket megnyernem. Otthon mbalaxot játszom, hiszen elvárják tőlem, viszont a világ többi részén óvatosabbnak kell lennem. Anyai ágon griot vagyok, s bár a szüleim nem erőltették, hogy ekként nőjek fel, a testvéreimtől megtanultam a kiváltságos zenészkaszt hagyományait, az életem részévé váltak. Ezzel együtt modern griot-nak vallom magam, akinek a tradíciók mellett az élet egyéb területei is ugyanolyan fontosak, és ez tükröződik a zenémben. Rengeteget utazom a világban, számos zenei hatás ér, amiket továbbra is szeretnék beolvasztani a szerzeményeimbe, szóval viszem tovább mindkét vonalat.

MN: Az utóbbi évtizedekben rengeteg frankofon területről származó zenész költözött át Franciaországba a jobb boldogulás érdekében. Önt mi tartja Szenegálban?

YN: A zenészeink azért hagyják el szülőföldjüket, mert nem tudják kibontakoztatni a tehet-ségüket, nem kapnak segítséget. Ez a folyamat ösztönzött arra, hogy változtassak a dolgokon. Xippi néven saját stúdiót hoztam létre, lemezkiadót alapítottam (Jololi), és számos felvételnek a producere lettem. Ezzel, továbbá párizsi és helyi kurzusok finanszírozásával nem kevés embert segítek hozzá, hogy megálljon a saját lábán. A dakari profi zenészgárda 80 százaléka nálam kezdte. Ahogy a szólás mondja, jobb, ha halászni tanítom meg az embereket, mint hogy naponta adjak nekik egy halat. De az itteni kötődésemet erősítik a családi szálak is: az apámnak tett ígéret szerint mindenen és mindenkin rajta tartom a szemem. Ott élnek a szeretteim, a barátaim; otthon jobban érzem magam. És ha elhagynám Dakart, elszakadnék a zenei gyökereimtől - szóval otthon a zeném is jobban érzi magát.

(Köszönet a tolmácsolásért Gáldi Tamásnak)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.