Film

Suburbicon

  • 2017. december 1.

Film

A Coen testvérek filmjét ezúttal ikonikus színészük, George Clooney rendezi, ügyelve rá, hogy minden éppen olyan legyen, mint amilyen egy Coen-filmben lenni szokott. Van remekül díszletezett tárgyi világ, ruhák, frizurák, és tökéletesen hiteles, mégis iróniával eltartott ötvenes évek: jómód, kertvárosi miliő és fogyasztói horizont – lappangó és explicit rasszizmussal a mélyben. Van otthon, békés családi körben tévézgető kispolgár, akiről lassan kiderül, hogy csak azt a bűnt nem követte el, amit az Úr kifelejtett a parancsolatokból (vagy még azt is: a biztosítási csalásról nem volt szó a kőtáblákon). És vannak egyre növekvő számban, inkább többé, mint kevésbé véres hullák, akikért azonban nem feltétlenül kár. S van itt egy melléktörténet is az amúgy az életbiztosítási csalásos-maffiaadósságos zsáner összes kliséjét felvonultató sztori mellé: a szomszédba egyedüli feketékként költöző család története, akik ellen felhorgad s kiűzésük érdekében egy emberként fog össze a mintavároska eladdig kizárólag fehérekből álló lakossága. A párhuzamosan futtatott szálak azonban csak felszínesen függnek össze: nem magyarázzák vagy ellenpontozzák egymást, hanem annak a kívülről ráhúzott, ideologikus koncepciónak részei, amely szerint a valódi bűnöket s bűnösöket rejtő fehér Amerika a feketékre vetíti ki saját agresszióját, sötét indulatait. A thriller szál nem elég eredeti, a fekete humor nem elég mély és nem elég vicces (szatíráról szó sincs), a társadalomkritika meg kifejezetten lapos, ráadásul mindezen elemek még egymást is kioltják.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.