Film

Suburbicon

  • 2017. december 1.

Film

A Coen testvérek filmjét ezúttal ikonikus színészük, George Clooney rendezi, ügyelve rá, hogy minden éppen olyan legyen, mint amilyen egy Coen-filmben lenni szokott. Van remekül díszletezett tárgyi világ, ruhák, frizurák, és tökéletesen hiteles, mégis iróniával eltartott ötvenes évek: jómód, kertvárosi miliő és fogyasztói horizont – lappangó és explicit rasszizmussal a mélyben. Van otthon, békés családi körben tévézgető kispolgár, akiről lassan kiderül, hogy csak azt a bűnt nem követte el, amit az Úr kifelejtett a parancsolatokból (vagy még azt is: a biztosítási csalásról nem volt szó a kőtáblákon). És vannak egyre növekvő számban, inkább többé, mint kevésbé véres hullák, akikért azonban nem feltétlenül kár. S van itt egy melléktörténet is az amúgy az életbiztosítási csalásos-maffiaadósságos zsáner összes kliséjét felvonultató sztori mellé: a szomszédba egyedüli feketékként költöző család története, akik ellen felhorgad s kiűzésük érdekében egy emberként fog össze a mintavároska eladdig kizárólag fehérekből álló lakossága. A párhuzamosan futtatott szálak azonban csak felszínesen függnek össze: nem magyarázzák vagy ellenpontozzák egymást, hanem annak a kívülről ráhúzott, ideologikus koncepciónak részei, amely szerint a valódi bűnöket s bűnösöket rejtő fehér Amerika a feketékre vetíti ki saját agresszióját, sötét indulatait. A thriller szál nem elég eredeti, a fekete humor nem elég mély és nem elég vicces (szatíráról szó sincs), a társadalomkritika meg kifejezetten lapos, ráadásul mindezen elemek még egymást is kioltják.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.