Film

Suburbicon

  • 2017. december 1.

Film

A Coen testvérek filmjét ezúttal ikonikus színészük, George Clooney rendezi, ügyelve rá, hogy minden éppen olyan legyen, mint amilyen egy Coen-filmben lenni szokott. Van remekül díszletezett tárgyi világ, ruhák, frizurák, és tökéletesen hiteles, mégis iróniával eltartott ötvenes évek: jómód, kertvárosi miliő és fogyasztói horizont – lappangó és explicit rasszizmussal a mélyben. Van otthon, békés családi körben tévézgető kispolgár, akiről lassan kiderül, hogy csak azt a bűnt nem követte el, amit az Úr kifelejtett a parancsolatokból (vagy még azt is: a biztosítási csalásról nem volt szó a kőtáblákon). És vannak egyre növekvő számban, inkább többé, mint kevésbé véres hullák, akikért azonban nem feltétlenül kár. S van itt egy melléktörténet is az amúgy az életbiztosítási csalásos-maffiaadósságos zsáner összes kliséjét felvonultató sztori mellé: a szomszédba egyedüli feketékként költöző család története, akik ellen felhorgad s kiűzésük érdekében egy emberként fog össze a mintavároska eladdig kizárólag fehérekből álló lakossága. A párhuzamosan futtatott szálak azonban csak felszínesen függnek össze: nem magyarázzák vagy ellenpontozzák egymást, hanem annak a kívülről ráhúzott, ideologikus koncepciónak részei, amely szerint a valódi bűnöket s bűnösöket rejtő fehér Amerika a feketékre vetíti ki saját agresszióját, sötét indulatait. A thriller szál nem elég eredeti, a fekete humor nem elég mély és nem elég vicces (szatíráról szó sincs), a társadalomkritika meg kifejezetten lapos, ráadásul mindezen elemek még egymást is kioltják.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.