Film

Emlékszem rád

  • 2017. december 1.

Film

Most, hogy ezredszer kísért a lezáratlan, ám a jelenben is áldozatokat szedni képes múlt valamely hideg, sötét és zord tájon, villanó szemű, roppant komor, a közös titkok mellett saját múltja szörnyű traumáit is hordozni kénytelen nyomozó (ügyész, pszichiáter) beavatkozására várva; most hogy ezredszer készül mozgókép is a napfényhiányos, viszont (legalábbis a regények szerint) sorozatgyilkosokban gazdag északi (ezúttal izlandi) tájakon beteljesedő végzetről az olvasásra nem szívesen fanyalodó, ám a borzongás iránti atavisztikus igényéről lemondani nem bíró publikum (le)épülésére, tehát most: nem volna-e itt az ideje elgondolkodni azon, hogy mégis mi a fene jön nekünk a könyökünkön kifelé egy idő óta? Az ún. skandináv krimitől való egyöntetű ájuldozás közepette erősen szimptomatikus ez az Yrsa Sigur­ðardóttir jól fogyó lektűrjének átdolgozásából született, bűnfilm helyett a horror felé hajló kísértethistória. Az elhagyott házban kísértő gyermek, ill. a sorozatgyilkos után nyomozó pszichológus saját eltűnt fiának túlvilágon összefonódó, ám áldozatokat ezen a világon produkáló sorsa (amely számos logikai és dramaturgiai bukdácsolás után jut el az igen spirituálisnak szánt végkifejletig) pontosan azokból a klisékből építkezik, amelyekből a dán és norvég kollégák thrillereket szoktak gyártani. A rendező, Óskar Thor Axelsson annyi újítást alkalmaz mindössze, hogy a hajódudára, üstdobra és lánccsörgésre komponált ún. zene a baljós jelek, véres tárgyak, holttestek stb. megjelenése előtt már egy perccel figyelmeztet, hogy mindjárt tessék megijedni.

A Cinetel bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.