Film

Emlékszem rád

  • 2017. december 1.

Film

Most, hogy ezredszer kísért a lezáratlan, ám a jelenben is áldozatokat szedni képes múlt valamely hideg, sötét és zord tájon, villanó szemű, roppant komor, a közös titkok mellett saját múltja szörnyű traumáit is hordozni kénytelen nyomozó (ügyész, pszichiáter) beavatkozására várva; most hogy ezredszer készül mozgókép is a napfényhiányos, viszont (legalábbis a regények szerint) sorozatgyilkosokban gazdag északi (ezúttal izlandi) tájakon beteljesedő végzetről az olvasásra nem szívesen fanyalodó, ám a borzongás iránti atavisztikus igényéről lemondani nem bíró publikum (le)épülésére, tehát most: nem volna-e itt az ideje elgondolkodni azon, hogy mégis mi a fene jön nekünk a könyökünkön kifelé egy idő óta? Az ún. skandináv krimitől való egyöntetű ájuldozás közepette erősen szimptomatikus ez az Yrsa Sigur­ðardóttir jól fogyó lektűrjének átdolgozásából született, bűnfilm helyett a horror felé hajló kísértethistória. Az elhagyott házban kísértő gyermek, ill. a sorozatgyilkos után nyomozó pszichológus saját eltűnt fiának túlvilágon összefonódó, ám áldozatokat ezen a világon produkáló sorsa (amely számos logikai és dramaturgiai bukdácsolás után jut el az igen spirituálisnak szánt végkifejletig) pontosan azokból a klisékből építkezik, amelyekből a dán és norvég kollégák thrillereket szoktak gyártani. A rendező, Óskar Thor Axelsson annyi újítást alkalmaz mindössze, hogy a hajódudára, üstdobra és lánccsörgésre komponált ún. zene a baljós jelek, véres tárgyak, holttestek stb. megjelenése előtt már egy perccel figyelmeztet, hogy mindjárt tessék megijedni.

A Cinetel bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.