Film

Dupla szerető

  • - kg -
  • 2017. december 1.

Film

Egy vagina belsejéből indít François Ozon idei filmje (a tavalyi egy temetőben kezdődött), mely se nem pornó, se nem nőgyógyászati szakmunka, úgyhogy blöffre gyanakszunk. Mire a műpéniszig jutunk, melyet a főszereplő – labilis, fiatal nő alhasi bántalmakkal – magára csatol, hogy meghágja szíve választottját a konyhaasztalon, már biztos, hogy Ozont a szokásosnál is kevésbé kell komolyan venni. És a pszichiáterekről még nem is szóltunk; kettő van belőlük, ikrek, és úgy hasonlítanak egymásra, mint két Jérémie Renier. A modellszépségű hősnő (Marine Vacth, a színészettel kacérkodó exmodell) nem csak az egyikük karjaiba omlik, de a másikkal is megfutja erotikus köreit. A jó iker finom szövésű pulóvert hord, a rossz inkább designer öltönyt – nagy napja lehetett az öltöztetőknek és a művagina-készítőknek. Ozon vonzalmai ezzel még korántsem merültek ki, a lépcsőház-fényképezés jelentős európai mesterére ismerhetünk benne, és ha egy filmben csavaros lépcsőház és műpénisz is van, azt már nem lehet egy legyintéssel elintézni. Talán csak kettővel. Ozon filmjében nem csak a pénisz mű, hanem minden más is, egy kis disznólkodás még egyetlen thrillernek sem ártott meg, de a feszültséget – úgy az erotikust, mint a thrillerminimumot – sikerült maradéktalanul kiszervezni, mintha passzé lenne. A szereplők megkettőződésével az unalom is kettőződik, ez maga az Ozon-tétel, és a tükörszimbólum is veszít eredetiségéből, ha tucatnál többször ismétlődik. Talányként csak annyi marad, hogy miért szerepel annyi Škoda egy inkább Renault-kat feltételező történetben.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.