Film

Dupla szerető

  • - kg -
  • 2017. december 1.

Film

Egy vagina belsejéből indít François Ozon idei filmje (a tavalyi egy temetőben kezdődött), mely se nem pornó, se nem nőgyógyászati szakmunka, úgyhogy blöffre gyanakszunk. Mire a műpéniszig jutunk, melyet a főszereplő – labilis, fiatal nő alhasi bántalmakkal – magára csatol, hogy meghágja szíve választottját a konyhaasztalon, már biztos, hogy Ozont a szokásosnál is kevésbé kell komolyan venni. És a pszichiáterekről még nem is szóltunk; kettő van belőlük, ikrek, és úgy hasonlítanak egymásra, mint két Jérémie Renier. A modellszépségű hősnő (Marine Vacth, a színészettel kacérkodó exmodell) nem csak az egyikük karjaiba omlik, de a másikkal is megfutja erotikus köreit. A jó iker finom szövésű pulóvert hord, a rossz inkább designer öltönyt – nagy napja lehetett az öltöztetőknek és a művagina-készítőknek. Ozon vonzalmai ezzel még korántsem merültek ki, a lépcsőház-fényképezés jelentős európai mesterére ismerhetünk benne, és ha egy filmben csavaros lépcsőház és műpénisz is van, azt már nem lehet egy legyintéssel elintézni. Talán csak kettővel. Ozon filmjében nem csak a pénisz mű, hanem minden más is, egy kis disznólkodás még egyetlen thrillernek sem ártott meg, de a feszültséget – úgy az erotikust, mint a thrillerminimumot – sikerült maradéktalanul kiszervezni, mintha passzé lenne. A szereplők megkettőződésével az unalom is kettőződik, ez maga az Ozon-tétel, és a tükörszimbólum is veszít eredetiségéből, ha tucatnál többször ismétlődik. Talányként csak annyi marad, hogy miért szerepel annyi Škoda egy inkább Renault-kat feltételező történetben.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.