Film

Suicide Squad – Öngyilkos osztag

  • - kg -
  • 2016. szeptember 11.

Film

Megvan a nyár ügyeletes bokszzsákja, a film, melybe azzal a kéjjel rúghatunk bele, melyet csakis ama felfuvalkodott, mellverdeső hollywoodi produkcióknak tartalékol az ember, melyek nemhogy az ígért nagyságot, forradalmi hevületet, műfajmegváltó okosságot és lehengerlő stílust nem teljesítik, amit hosszan és fennhangon ígérgettek, de a nézőbarát minimumot sem. Ha ezzel megvagyunk, ha túlestünk a földbe döngölésen, ha lecsillapodott a figurák kilátástalan egyhangúsága felett érzett dühünk, ha sikerült kiűznünk orrunkból a produkció minden pórusából áradó izzadságszagot, és ha belefáradtunk a filmművészet végóráiról szóló jövendölésekbe is, akkor tegyünk egy lépést hátra, és onnan, higgadtan tekintsük át, vajon tényleg olyan elvetemülten rossz film-e a szuperhősök B ligáját, a képregényalakok piszkos tizenkettőjét felsorakoztató Öngyilkos osztag. És csitt, egy szót se most a Marvel és a DC közti iparági izmozásról és a kulisszák mögötti fondorlatokról! Így talán megláthatjuk az Öngyilkos osztag értékeit, a Will Smith mondatformálásában rejlő művészileg kimunkált hangsúlyváltásokat, a filmet uraló pátosz és irónia leheletfinom vegyülékét, a káoszban felsejlő rendet, és Margot Robbie barázdabillegetésében a jellemformáló erőt. Mehet? Egy lépés hátra, nagy levegő… De jaj, mit kell látnunk! Hiába minden, akárhonnan nézzük, az Öngyilkos osztag az eddigi legnagyobb szégyenfolt az újkori képregény-feldolgozások fele­más mezőnyében, mely annál is kevesebb kíméletet érdemel, mint azt eleinte gondoltuk volna.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.