tévésmaci

Szarkák dáridója

  • tévésmaci
  • 2022. április 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché beszálltak pétanque-ozni, minden paraszt Jean Gabinnek öltözött.

Már nem a rendőrfelügyelőt vagy bűnözőt játszó Jean Gabinnek, hanem a vidéki földesúr Jean Gabinnek, aki önerejéből lett azzá, aki, szerény örökségét fejlesztette nagybirtokká, s közben még az ellenállásban is részt vett, szóval járt neki az állig begombolt fehér ing, a könyökén bőrfolttal megerősített kordbársony zakó, alatta szvetter és a csizmába tűrt nadrág. Kis másolatai, megannyi törpekaméleon ott gyülekeztek a parkban, s készültek nagy erőkkel az idegenek megkopasztására. Hogy parasztok voltak, ah, a szó legnemesebb (hovatovább: legnemesb), legjobb, legkedvesebb, legszeretettelibb értelmében parasztok, azt az bizonyította, hogy az egyikük egy vadonatúj John Deere traktorral érkezett a parkba, s büszkén mutatta sporttársainak, akik ennek megfelelően is viselkedtek. Odahagyván a golyóikat, komótosan kisétáltak az út szélén leállított traktorhoz, körbejárták, nézegették, gusztálták, itt-ott meg is simogatták, fogdosták, s közben szenvedélyes hangon cseréltek eszmét a látottakról, osztották meg egymással a tárgyban szerzett korábbi tapasztalataikat, összevetve e kétségtelenül impozáns műtárgy bejárásakor szerzett friss benyomásaikkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.