tévésmaci

Szelindek a téren

  • tévésmaci
  • 2023. április 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché próbálták kijátszani a sátánjárást, ezer szemük lett és elefánti fülük, orruk a magasba emelkedett, úgy szimatoltak, rebbentek minden neszre, lopva, némán, lábujjhegyen léptek, pisszt jelző ujjuk a szájon.

Mint két fenevad, akire vadásznak, mint két fenevad, aki vadászik. Akkoriban egy ódon, módfelett leromlott állapotú kastély lakóiként úri jó dolguk volt. A kastélyban természetesen szellem is bolyongott, de tőle nem kellett tartani, csak apróbb gaunerságokban lelte örömét, lekapcsolta néha az áramot, átlibbent szobán, de a legjobban az őrtorony körül lebzselő macskákat szerette kergetni. Szellem volt, csak úgy repült utánuk. De a sátánjárás az más volt, s maga a sátán is nagyon más, nem volt szellem, de még csak nagybetűs sátán sem, kicsi volt, gonosz, neszezett és járőrözött. Mindig lehetett hallani, ahogy tett-vett, mászkérozott ide-oda, úgy figyelt, felemelt, benézett, levert valamit, hosszan nyitott-csukott egy nehezen mozgó ajtót. Sztupa és Troché felfigyeltek már az első neszre is, kiélesedtek hirtelen az érzékeik, a legóvatosabb légy sem kerülhette ki a tekintetüket, holott csak a sátánjárásra koncentráltak, olyan volt előttük a látvány, mint egy tűéles fényképen, egy hiperrealista festményen, melyet direkt erős kontrasztokkal festett meg a művész, egy kimerevített időpillanat, amikor minden, de minden látszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.