tévésmaci

Szelindek a téren

  • tévésmaci
  • 2023. április 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché próbálták kijátszani a sátánjárást, ezer szemük lett és elefánti fülük, orruk a magasba emelkedett, úgy szimatoltak, rebbentek minden neszre, lopva, némán, lábujjhegyen léptek, pisszt jelző ujjuk a szájon.

Mint két fenevad, akire vadásznak, mint két fenevad, aki vadászik. Akkoriban egy ódon, módfelett leromlott állapotú kastély lakóiként úri jó dolguk volt. A kastélyban természetesen szellem is bolyongott, de tőle nem kellett tartani, csak apróbb gaunerságokban lelte örömét, lekapcsolta néha az áramot, átlibbent szobán, de a legjobban az őrtorony körül lebzselő macskákat szerette kergetni. Szellem volt, csak úgy repült utánuk. De a sátánjárás az más volt, s maga a sátán is nagyon más, nem volt szellem, de még csak nagybetűs sátán sem, kicsi volt, gonosz, neszezett és járőrözött. Mindig lehetett hallani, ahogy tett-vett, mászkérozott ide-oda, úgy figyelt, felemelt, benézett, levert valamit, hosszan nyitott-csukott egy nehezen mozgó ajtót. Sztupa és Troché felfigyeltek már az első neszre is, kiélesedtek hirtelen az érzékeik, a legóvatosabb légy sem kerülhette ki a tekintetüket, holott csak a sátánjárásra koncentráltak, olyan volt előttük a látvány, mint egy tűéles fényképen, egy hiperrealista festményen, melyet direkt erős kontrasztokkal festett meg a művész, egy kimerevített időpillanat, amikor minden, de minden látszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.